IBPP4/443-1220/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1220/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac i robót wykonywanych w ramach realizacji projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla prac i robót wykonywanych w ramach realizacji projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 listopada 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1220/09/AZ z dnia 5 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina K. zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu "...", w ramach którego mają być wykonane prace:

1.

na terenie Parku Miejskiego:

* roboty przygotowawcze i zapobiegające,

* remont - konserwacja fontanny,

* remont - konserwacja glorietty,

* remont ścieżek,

* wycinka starych drzew i krzewów oraz nasadzenie nowych,

* wykonanie przebudowy nawierzchni korony skarpy rowów;

2.

remontu zabytkowego Ratusza wraz z wieżą ratuszową:

* remont zabytkowego wystroju wnętrz,

* remont elewacji,

* wymiana świetlika oraz stolarki okiennej na nową drewnianą.

Dodatkowo w ramach ww. projektu zostaną zrealizowane nowe prace:

a.

w Parku Miejskim

* oświetlenie parku,

* monitoring parku,

* utworzenie stawu,

* budowa nowych alejek,

* budowa nowych rowów,

b.

w Ratuszu

* montaż platformy dla osób niepełnosprawnych ruchomych,

* dobudowa schodów zewnętrznych do Ratusza,

* remont pomieszczeń biurowych,

* przebudowa biblioteki na biura oraz wymiana instalacji wewnętrznej,

Park Miejski jest parkiem zabytkowym wpisanym do wojewódzkiego rejestru zabytków decyzją Ldz. PSOZ dnia 11 maja 1995 r. pod numerem XXX o powierzchni 22 ha - w tym 0,4 ha rowów, położonym w centrum Miasta. Teren parku otoczony jest alejkami historycznymi i współczesnymi obsadzonymi drzewami (min. dęby, lipy, jesiony wyniosłe, kasztanowce) oraz krzewami (m.in. azalia, bez czarny i biały, forsycja, klon ginalla). W parku znajduje się również murowana kamienna glorietta, metalowa altana, duży prostokątny basen - sadzawka z trawiastymi brzegami, na środku której usytuowana jest fontanna.

Ratusz w K. również wpisany jest do rejestru zabytków województwa pod nr XXX dnia 16 kwietnia 1964 r.

Wszystkie prace Gmina K. będzie wykonywać pod nadzorem konserwatora zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 13 listopada 2009 r.):

Czy możliwe jest zastosowanie stawki zwolnionej VAT zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami PKWiU 92.52.12 do całości prac i robót wykonywanych na terenie Parku jak i w Ratuszu (według pkt 1 i 2 w tym także bieżące utrzymanie czystości parku, np. koszenie) związanych z ochroną zabytku wpisanego do rejestru zabytków, natomiast zastosowanie 22% VAT zgodnie z przepisami ustawy o robotach budowlanych PKWiU 45.11.2 oraz PKWiU 45.31. do wykonania dodatkowych prac w Parku (jak oświetlenie parku, monitoring, utworzenie stawu, budowa nowych alejek i rowów) oraz w Ratuszu (montaż platformy dla niepełnosprawnych, dobudowa schodów ruchomych), remont pomieszczeń biurowych oraz przebudowa biblioteki na biura oraz wymiana instalacji wewnętrznej).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 13 listopada 2009 r.), ze względu na charakter zabytku (Park Miejski i Ratusz) oraz zakres prac rozumianych jako prace przy zabytku zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, PKWiU 92.52.12, całość zadania (pkt 1 i 2) powinny być objęte zwolnieniem z podatku VAT.

Natomiast wykonanie nowych - dodatkowych prac w Parku Miejskim (jak oświetlenie parku, monitoring, utworzenie stawu, budowa nowych alejek i rowów) oraz w Ratuszu (montaż platformy dla niepełnosprawnych, dobudowa schodów ruchomych) powinny być objęte stawką 22% zgodnie z przepisami ustawy o robotach budowlanych PKWiU 45.11.2 oraz PKWiU 45.31.

Całość prac i robót wykonywanych na terenie Parku jak i Ratuszu kwalifikowane jest przez Wnioskodawcę do usług o symbolu PKWiU 92.52.12 - usługi o ochronie zabytków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2009 r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymieniono jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o VAT wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania - konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU: 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

* zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,

* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,

* roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy - świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, nie zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, lecz wyłącznie wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU: 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie tych usług.

Z treści wniosku wynika, iż wątpliwości podatnika powstały odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla prac i robót sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12, wykonywanych pod nadzorem konserwatora w obiektach wpisanych do rejestru zabytków tj. Parku Miejskim oraz Ratuszu.

Jak wskazano powyżej zastosowanie właściwej stawki podatku VAT dla usług lub zwolnienie ich od podatku uwarunkowane jest, zaliczeniem ich do właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 "usługi ochrony zabytków"- podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako czynności niewymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

W świetle powyższego należy uznać, iż dla całości prac i robót wykonywanych na terenie Parku jak i w Ratuszu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 Wnioskodawca może zastosować zwolnienie z podatku VAT, o ile dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja jest prawidłowa.

Ponadto Wnioskodawca zwraca się zapytaniem, czy dla dodatkowych prac w Parku i Ratuszu PKWiU 45.11.2 oraz PKWiU 45.31 możliwe jest zastosowanie stawki 22%.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 45.11.2 ujęto roboty ziemne, natomiast pod symbolem 45.31 ujęto roboty związane z montażem instalacji elektrycznej i osprzętu elektrycznego.

Usługi zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.11.2 oraz w grupowaniu PKWiU 45.31, nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy oraz ww. rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku.

Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakres prac rozumianych jako prace przy zabytku zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12, powinny być objęte zwolnieniem z podatku VAT, natomiast wykonanie nowych - dodatkowych prac w Parku Miejskim sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.11.2 oraz PKWiU 45.31. powinno być objęte stawką 22%, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, należy jeszcze raz podkreślić, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług, ani też do weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę. Jak wskazano powyżej zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego. Natomiast w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w szczególności zmiany symbolu PKWiU dla usług będących przedmiotem wniosku oraz zmiany stanu prawnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest zatem wyłącznie do Wnioskodawcy i nie odnosi się do innych podmiotów, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl