IBPP4/443-122/12/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-122/12/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla wyrobu węglowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla wyrobu węglowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie decyzji administracyjnej przyznaje konkretnemu klientowi Ośrodka pomoc w formie zakupu węgla. Węgiel dostarcza firma X. Faktura, którą wystawia firma X za dostarczony węgiel na Ośrodek Pomocy, jest opisana z wyszczególnieniem klienta z adresem zamieszkania, któremu decyzją przyznano tę formy pomocy. Dodatkowo do każdej faktury dołączone jest potwierdzenie odbioru węgla przez klienta wraz z numerem dowodu osobistego oraz nazwą organu, który go wydał. Ośrodek Pomocy przyznaje tę pomoc ze środków publicznych: budżetu państwa i budżetu gminy.

Ponadto:

1. Firma, która dostarcza węgiel klientom wnioskodawcy uzyskała status tzw. pośredniczącego podmiotu węglowego.

2. Na podstawie decyzji administracyjnych Ośrodek Pomocy sporządza pismo do firmy X z prośbą o dostarczenie węgla osobom wyszczególnionym na piśmie.

3. Klienci indywidualni pomocy społecznej wykorzystują węgiel w swoich gospodarstwach domowych.

4. Do każdej faktury (oddzielnej dla każdego klienta) wypełniony jest dokument dostawy węgla.

5. Dla każdego klienta Ośrodek Pomocy Społecznej wystawia upoważnienie do odbioru węgla w jego imieniu. Upoważnienie podpisane jest przez kierownika Ośrodka i klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Ośrodek Pomocy Społecznej jest zwolniony od płacenia podatku akcyzowego za węgiel, który dostarczany jest klientom Ośrodka.

2. Czy dokumentami wystarczającymi do zwolnienia Ośrodka Pomocy i firmy X z płacenia podatku akcyzowego za węgiel mogą być:

* wypełniony dokument dostawy wyrobów węglowych,

* upoważnienie klienta do odbioru węgla w imieniu Ośrodka Pomocy,

* podpisane potwierdzenie odbioru węgla.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Ośrodek Pomocy Społecznej jest zwolniony z płacenia podatku akcyzowego za węgiel dostarczany klientom na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż węgiel zużywany jest przez gospodarstwa domowe.

2. Dokumentami zwalniającymi Ośrodek Pomocy Społecznej i firmę X z płacenia podatku akcyzowego za węgiel są:

* wypełniony dokument dostawy wyrobów węglowych,

* upoważnienie klienta do odbioru węgla w imieniu Ośrodka Pomocy,

* podpisane potwierdzenie odbioru węgla.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący jednostką pomocy społecznej na podstawie decyzji administracyjnej przyznaje pomoc swoim klientom w postaci zakupu węgla. Kontrahent Wnioskodawcy (firma X) dostarcza węgiel bezpośrednio osobom korzystającym z pomocy, którzy zużywają go jako gospodarstwa domowe.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozawala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Zgodnie bowiem z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Podmiot zużywający to w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: z 2009 r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) jednostką organizacyjną pomocy społecznej jest regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówka specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.

Tym samym ośrodek pomocy społecznej jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy.

W świetle wyżej zacytowanych przepisów stwierdzić należy, że węgiel przekazywany do podopiecznych Wnioskodawcy (będących gospodarstwami domowymi) podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego, jako zużycie wyrobów węglowych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.) określony został m.in. wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, zwanych "wyrobami akcyzowymi".

Z przepisu § 2 ust. 5 lit. a tego rozporządzenia wynika, iż dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie zaś z ogólną zasadą zawartą w art. 32 ust. 11 ustawy odbierający wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów w dokumencie dostawy.

W świetle powyższego w sprawie będącej przedmiotem wniosku dokument dostawy uprawniający do zastosowania zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy wystawia pośredniczący podmiot węglowy (z którym ma podpisaną umowę na dostarczenie węgla). Natomiast potwierdzenie odbioru węgla w dokumencie dostawy powinien podpisać podopieczny Wnioskodawcy któremu została przyznana pomoc, na podstawie pisemnego upoważnienia wystawionego przez Wnioskodawcę do odbioru węgla w jego imieniu. Złożenie takiego podpisu w dokumencie dostawy będzie stanowiło dla sprzedawcy potwierdzenie dostarczenia wyrobów węglowych dla celów zwolnionych z akcyzy, podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia (Wnioskodawcy).

W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, iż w wystawionym dokumencie dostawy jako podmiot odbierający powinien być wskazany Wnioskodawca (Ośrodek Pomocy Społecznej), a miejscem odbioru miejsce dostarczenia wyrobów węglowych podopiecznym Wnioskodawcy, którzy na podstawie pisemnego upoważnienia będą w imieniu Wnioskodawcy dokonywali potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych objętych dokumentem dostawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednakże niezależnie od powyższego należy zastrzec, iż według art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl