IBPP4/443-1218/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1218/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data złożenia 5 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór" - jest:

* prawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją inwestycji wskazanych w pkt 2-6, oddanych w nieodpłatne użyczenie

* nieprawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn. "Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego - utrzymanie historycznego wyglądu elewacji poprzez naprawy i zabiegi konserwatorskie przy zastosowaniu materiałów tj. miedź, kamień, drzewo."

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 9 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 listopada 2009 r. znak: IBPP4/443-1218/09/EJ oraz pismem z dnia 11 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem projektu pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór wraz z restauracją zabytków-etap I" jest realizacja 6 zadań:

1.

Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego-utrzymanie historycznego wyglądu elewacji poprzez naprawy i zabiegi konserwatorskie przy zastosowaniu materiałów tj. miedź, kamień, drzewo.

2.

Kompleksowe zagospodarowanie nieruchomości gminnych w H. obok ośrodka Edukacji Ekologicznej i Regionalnej pod podstawową infrastrukturę turystyczną: budowa pawilonu na muzeum powozów, pawilonów związanych z obsługą ruchu turystycznego (punku informacji turystycznej, pamiątki, toalety, mała gastronomia), modernizacja istniejącego parkingu, aranżacja miejsc piknikowych, wypoczynkowych itp.

3.

Rekonstrukcja "Wioski Średniowiecznej" w H. - prace polegać będą na rekonstrukcji osady wczesnośredniowiecznej z IX - XII w. będącej skansenem archeologiczno-historycznym. Będzie to około 8-10 drewnianych stanowisk (gospodarstwo domowe - chata, warsztat garncarski, tkacki, obróbki drewna, rymarski, szewski, kowalski, chata zielarki, drewniany kościół) ukazujących w interaktywny sposób życie mieszkańców z czasów średniowiecza i ich pracę. Druga część wioski to baza infrastrukturalna dla gier terenowych pn. "Kraina Legend Ś." edukacja przez zabawę (miejsce do strzelania z łuku i rzucania oszczepem).

4.

Utworzenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego wraz z polem namiotowym w H. dla młodzieży i pielgrzymów wyposażonego w niezbędne zaplecze sanitarno-gastronomiczne oraz rekreacyjne. Zaadoptowanie poddasza szkoły na Schronisko Młodzieżowe - 48 miejsc noclegowych. Rozbudowana zostanie klatka schodowa, która udostępni obiekt osobom niepełnosprawnym. Przebudowana zostanie istniejąca kotłownia (wymiana urządzeń, dostosowanie pomieszczeń kotłowni i składu opału do aktualnych wymogów kotłowni opalanych paliwem stałym). Wybudowane będzie pole namiotowe na 13 stanowisk, stoły, ławki, kosze na śmieci oraz miejsce na pobór wody, ciągi piesze i dojazdy. Powstanie również boisko wielofunkcyjne o wymiarach 26x46 m do piłki ręcznej, koszykówki x 2 i siatkówki wraz z ławkami i siedziskami.

5.

Zagospodarowanie centrum B. wraz z odbudową, budową, przebudową, rozbudową i nadbudową starego budynku Urzędu Gminy z przeznaczeniem na potrzeby Izby Regionalnej Gór, siedzibę Centrum Kultury oraz Centrum Informacji Turystycznej. Zadanie obejmuje budowę budynku Centrum Kultury wraz z wewnętrzną instalacją wodno-kanalizacyjną, c.o., wentylacją i elektryką wraz z zagospodarowaniem terenu oraz przebudową drogi.

6.

Rekonstrukcja zabytkowej zagrody chłopskiej w K. - etap II polegać będzie na rekonstrukcji wozowni, stodoły oraz kompleksowym zagospodarowaniu terenu wokół obiektów wraz z budową parkingu dla turystów.

Projekt będzie finansowany ze środków Wnioskodawcy - beneficjenta jak i Klasztoru - partnera niepełniącego roli wiodącej ale partycypującego finansowo w projekcie. Po zakończeniu realizacji projektu przez okres co najmniej 5 lat będzie nim zarządzać Wnioskodawca. W tym okresie projekt nie zostanie poddany znaczącym modyfikacjom a perspektywa utrzymania obiektów należeć będzie w dalszym ciągu stosownie do każdego z partnerów. Użytkownikiem wybudowanej infrastruktury przez cały okres trwałości projektu (5 lat od zakończenia realizacji) będzie Gmina dla zadania nr 2, 3, 5 i 6, Szkoła Podstawowa w H. dla zadania nr 4, K. dla zadania nr 1.

Projekt pozwoli wypełnić lukę w zakresie oferty turystyczno-edukacyjno-rekreacyjnej, promującej i upowszechniającej region ś. a także będzie pełnić funkcję komplementarną wobec walorów przyrodniczych i krajobrazowych Parku Narodowego. Wzbogaci ofertę turystyczną gminy i Klasztoru.

W piśmie z dnia 7 grudnia 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił braki w opisie zdarzenia przyszłego i wskazał, że w odniesieniu do zadania pn.:

1.

Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego - projekt jest realizowany w okresie od 1 października 2009 r. do dnia 30 września 2010 r. Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy - zadanie jest powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury, w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 18 ww. ustawy). Odbiorcami i osobami korzystającymi nieodpłatnie z efektów realizacji zadania będą turyści i pielgrzymi odwiedzający K., Park Narodowy i Gminę B., mieszkańcy Gminy i regionu. W wyniku realizacji tego zadania przychody nie występują.

2.

Kompleksowe zagospodarowanie nieruchomości gminnych w H. obok Ośrodka Edukacji Ekologicznej i Regionalnej - projekt będzie realizowany w okresie od dnia 2 lipca 2009 r. do dnia 30 listopada 2010 r. Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy - zadanie jest powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury, w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 9 i 10 ww. ustawy). Zadanie to polega na kompleksowym zagospodarowaniu nieruchomości gminnych pod podstawową infrastrukturę turystyczną na potrzeby obsługi ruchu turystycznego. Na zadanie składają się: budowa pawilonów związanych z obsługą ruchu turystycznego (punkt informacji turystycznej, pamiątki, toalety, mała gastronomia) a także modernizacja istniejącego parkingu, aranżacja miejsc piknikowych, wypoczynkowych i wyciszenia dla pielgrzymów. Odbiorcami i osobami korzystającymi odpłatnie z efektów realizacji zadania będą turyści i pielgrzymi odwiedzający K., Park Narodowy i Gminę B., mieszkańcy gminy i Regionu. Usługi odpłatne dla turystów i pielgrzymów obejmują bilety parkingowe, usługi nieodpłatne dla turystów i pielgrzymów obejmują korzystanie z punktu informacji turystycznej, miejsc piknikowych, wypoczynku i wyciszenia, usługi odpłatne dla przedsiębiorców i innych podmiotów obejmują wynajem punktu gastronomicznego i budek handlowych, Toalety publiczne. Planowane wysokości przychodów dla tego zadania kształtują się następująco:

- przychody z działalności informacji turystycznej 500,00

- sprzedaż biletów parkingowych 25.000,00

- wynajem wiat i straganów 5.870,00

3.

Rekonstrukcja "Wioski Średniowiecznej" w H. - projekt wykonany zostanie w okresie od dnia 2 lipca 2009 r. do dnia 30 listopada 2010 r. Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy - zadanie jest powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, w zakresie edukacji publicznej, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 9 i 10 ww. ustawy). Odbiorcami i osobami korzystającymi odpłatnie z efektów realizacji zadania będą turyści i pielgrzymi odwiedzający K., Park Narodowy, mieszkańcy gminy i regionu. Usługi odpłatne dla turystów i pielgrzymów to bilety wstępu, a usługi odpłatne dla przedsiębiorców i innych podmiotów to wynajem karczmy regionalnej. Szacowane przychody z tego zadania to:

- sprzedaż biletów wstępu (bilety normalne) 14.400,00

- sprzedaż biletów wstępu (bilety ulgowe) 15.600,00

- dzierżawa punktów gastronomicznych 2.300,00

4.

Utworzenie szkolnego Schroniska Młodzieżowego wraz z polem namiotowym w H. - projekt będzie realizowany w terminie od dnia 2 lipca 2009 r. do dnia 30 września 2010 r. Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy - zadanie jest powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 ww. ustawy). Odbiorcami i osobami korzystającymi częściowo odpłatnie (schronisko, pole namiotowe) i częściowo nieodpłatnie (boisko) z efektów realizacji zadania będą turyści i pielgrzymi odwiedzający K., Park Narodowy, mieszkańcy gminy i Regionu, w tym głównie młodzież. Usługi odpłatne dla turystów i pielgrzymów to opłaty za korzystanie ze schroniska, pola namiotowego, a usługi nieodpłatne to korzystanie z boiska sportowego. Szacowane przychody dla przedmiotowego zadania wynoszą:

- wynajem pokoi 6.000,00

- wynajem stanowisk na pole namiotowym 500,00

5.

Zagospodarowanie centrum B. wraz z odbudową, budową, przebudową, rozbudową i nadbudową starego budynku Urzędu Gminy - projekt jest realizowany w terminie od dnia 17 grudnia 2008 r. do dnia 31 maja 2010 r. Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy - zadanie jest powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, w zakresie edukacji publicznej, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 9 i 10 ww. ustawy). Zadanie to realizowane jest z przeznaczeniem na potrzeby Izby Regionalnej Gór, siedzibę Centrum Kultury oraz Centrum Informacji Turystycznej. Ww. obiekt ma służyć mieszkańcom jako miejsce skupiające lokalny ruch artystyczny, miejsce spotkań ludności gminy, punkt informacji turystycznej oraz siedziba organizacji pozarządowych. Planowana inwestycja ma zapewnić warunki zarówno do prezentacji wydarzeń artystycznych takich jak koncerty, występy artystyczne, jak i ma być miejscem rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego. Dla realizowania powyższych celów w budynku przewidziano salę na 81 miejsc ze sceną i zapleczem. W uzupełnieniu przewidziano salki zajęć artystycznych, pomieszczenie dla koła gospodyń wiejskich. Ponadto przewidziano salkę dyskusyjną z zapleczem i punkt informacji turystycznej. Program użytkowy uzupełniają pomieszczenia biurowe, pomieszczenia gospodarcze, techniczne, sanitarne i socjalne. Pomieszczenia Centrum Kultury dla organizacji pozarządowych, telewizji internetowej i innych będą wynajmowane i udostępniane nieodpłatnie. Podmioty te będą ponosić jedynie koszty eksploatacyjne związane z utrzymaniem wynajmowanych pomieszczeń (bez czynszu). W przypadku tego zadania przychody nie wystąpią.

6.

Rekonstrukcja zabytkowej zagrody chłopskiej w K. - etap II - projekt będzie realizowany w okresie od dnia 1 października 2009 r. do dnia 30 września 2010 r. Przedmiotowy projekt ma charakter wielozadaniowy - zadanie jest powiązane z realizacją zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1998 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, w zakresie edukacji publicznej, w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 9 i 10 ww. ustawy). Zadanie polega na rekonstrukcji wozowni, stodoły oraz kompleksowym zagospodarowaniu terenu wokół obiektów wraz z budową parkingu dla turystów. Szacowane przychody z tego zadania to:

- sprzedaż biletów wstępu (bilety normalne) 300,00

- sprzedaż biletów wstępu (bilety ulgowe) 600,00

- wynajem pomieszczeń 4.000,00

- sprzedaż pamiątek 1.500,00

Zgodnie z wytycznymi ceny zostały określone na poziomie stałym. Łączna wartość przychodów będących wynikiem użytkowania powstałej infrastruktury wynosi 875.640,00 zł rocznie.

Po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca pozostanie właścicielem wytworzonego majątku, który zostanie przekazany w zarządzanie instytucji kultury - jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, powołaną Uchwałą Rady Gminy. Instytucja kultury będzie zarządzała wszystkimi obiektami wymienionymi w punktach 2-6. Obroty powstałe w wyniku wykorzystania mienia zostaną opodatkowane VAT w zależności od ich poziomu oraz ich rodzaju. Wnioskodawca zatem nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów w związku z wykorzystywaniem mienia wytworzonego w projekcie. Czynności i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy. Jako nabywca towarów i usług na wszystkich fakturach VAT związanych z realizacją ww. projektu w tym również za roboty w zakresie Renowacji wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego figuruje Wnioskodawca. Projekt jest realizowany we współpracy pomiędzy Gminą B. i Klasztorem na podstawie Porozumienia w sprawie przygotowania, realizacji i rozliczenia wspólnego projektu indywidualnego pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór wraz z restauracją zabytków K. - etap I". Porozumienie to określa prawa i obowiązki stron porozumienia, między innymi sposób przekazania wkładu własnego przez Partnera projektu na specjalnie wyodrębnione konto bankowe. Gmina przyjęła przekazany wkład własny na podstawie postanowień porozumienia i jako potwierdzenie przyjęcia wkładu własnego od Klasztoru przekazała Klasztorowi wyciąg z wyodrębnionego rachunku bankowego. Zgodnie z zapisami porozumienia Gmina zobowiązała się do:

* złożenia do Instytucji Zarządzającej RPO wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją oraz Analizą Ekonomiczno-Finansową - Studium Wykonalności

* ogłoszenia i przeprowadzenia procedury przetargowej dla projektu

* ogłoszenia i przeprowadzenia postępowania przetargowego na wyłonienie inspektora nadzoru

* w razie konieczności określi koordynatora projektu

* prowadzić będzie dokumentację projektu

* w celu umożliwienia podjęcia wszelkich niezbędnych działań związanych z realizacją inwestycji zobowiązuje się wykonać Studium Wykonalności

* będzie nadzorować realizacje robót

* występować będzie w imieniu stron porozumienia o środki finansowe ze źródeł EFRR

* sporządzać będzie wymaganą sprawozdawczość

* rozliczy inwestycję, w tym pozyskane środki z EFRR w ramach RPO

* przekaże partnerowi wytworzone składniki majątkowe w zakresie powierzonego zadania wraz z wymaganą dokumentacją podwykonawczą

* strona wiodąca zobowiązuje się raz na rok przedkładać stronom porozumienia sprawozdanie merytoryczne z realizacji projektu wraz z rozliczeniem poniesionych wydatków

* na żądanie stron porozumienia strona wiodąca udostępni do wglądu będące w jej posiadaniu materiały

* prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych

* całkowita wartość projektu zostanie rozliczona z każdym partnerem po zakończeniu projektu w wysokości uwzględniającej wysokość poniesionych nakładów przez Gminę B. i włożonego wkładu własnego przez partnerów projektu.

Partner w zakresie powierzonych zadań:

* zobowiązuje się przygotować i dostarczyć stronie wiodącej projekty techniczne zaplanowanych do realizacji zadań wraz z wymaganymi uzgodnieniami, pozwoleniami na budowę oraz inną wymaganą dokumentację

* przekazać określoną kwotę wkładu własnego na finansowanie realizacji niniejszego porozumienia

* udzielić stronie wiodącej niezbędnej pomocy organizacyjno-prawnej w relacji projektu objętego porozumieniem.

Czynności i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 11 grudnia 2009 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że pozostanie właścicielem wytworzonego majątku, który zostanie przekazany w zarządzanie instytucji kultury na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór wraz z restauracją zabytków K. - etap I" ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zrealizowanym projektem pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór wraz z restauracją zabytków K. - etap I" Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją inwestycji wskazanych w pkt 2-6, oddanych w nieodpłatne użyczenie

* nieprawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn. "Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego na K. - utrzymanie historycznego wyglądu elewacji poprzez naprawy i zabiegi konserwatorskie przy zastosowaniu materiałów tj. miedź, kamień, drzewo."

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1),

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2),

* edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8),

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9),

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10),

* promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w ramach zadań własnych projekt pn. "Centrum Tradycji i Turystyki Gór wraz z restauracją zabytków K. - etap I. Projekt obejmuje realizację 6 zadań tj.

1.

Renowację wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego

2.

Kompleksowe zagospodarowanie nieruchomości gminnych w H. obok Ośrodka Edukacji Ekologicznej i Regionalnej,

3.

Rekonstrukcję "Wioski Średniowiecznej" w H.,

4.

Utworzenie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego wraz z polem namiotowym w H.,

5.

Zagospodarowanie centrum B. wraz z odbudową, budową, przebudową, rozbudową i nadbudową starego budynku Urzędu Gminy,

6.

Rekonstrukcję zabytkowej zagrody chłopskiej w K. - etap II.

Po zrealizowaniu zadań wymienionych w pkt 2 - 6 Gmina pozostanie właścicielem wytworzonego majątku, który zostanie przekazany w bezpłatne użyczenie instytucji kultury - jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, powołaną Uchwałą Rady Gminy. Instytucja kultury będzie zarządzać wszystkimi obiektami wymienionymi w punktach 2 - 6. Wnioskodawca zatem nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów w związku z wykorzystywaniem mienia wytworzonego w projekcie. Czynności i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym zadania z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, z zakresu edukacji publicznej, z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury oraz z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należą do zadań własnych gminy. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania wytworzonego w ramach projektu majątku, jednostce, która te zadania także będzie wykonywała, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania wytworzonego w ramach projektu majątku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Wobec powyższego biorąc pod uwagę fakt, iż towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu, należało uznać za prawidłowe jedynie do inwestycji wskazanych w pkt 2 - 6, oddanych w nieodpłatne użyczenie.

Nieprawidłowe jest natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do zadania polegającego na Renowacji wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego na K. Zadanie polega na utrzymaniu historycznego wyglądu elewacji poprzez naprawy i zabiegi konserwatorskie przy zastosowaniu materiałów tj. miedzi, kamienia, drzewa. Projekt realizowany w części przedmiotowego zadania finansowany będzie ze środków Gminy - beneficjenta jak i Klasztoru - partnera niepełniącego roli wiodącej ale partycypującego finansowo w projekcie. Gmina przyjęła przekazany przez partnera wkład własny. Jako nabywca towarów i usług na fakturach za roboty wykonane w zakresie Renowacji wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego figuruje Gmina. Użytkownikiem powstałej infrastruktury przez cały okres trwałości projektu będzie K.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Definicję usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT zawierają wyżej wskazane przepisy art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. WE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w realizowanym w ramach projektu zadaniu uczestniczy wraz z partnerem tj. z Zespołem Klasztornym. Wszelkiego rodzaju czynności przy realizacji inwestycji prowadzi lider projektu na podstawie zawartego porozumienia nr. Faktury VAT za wykonane usługi budowlane w zakresie renowacji wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego będą wystawione na Wnioskodawcę jako lidera zadania, natomiast Klasztor przekaże Gminie wkład własny w realizowane zadanie. Użytkownikiem powstałej infrastruktury przez cały okres trwałości projektu będzie K.

W związku z faktem, iż partner zadania z tytułu przekazanych przez Wnioskodawcę robót budowlanych zobowiązany jest do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazania udziału własnego na rzecz Gminy), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnera projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż roboty budowlane zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Klasztoru, który uczestniczy w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, że zakupy towarów i usług związane z realizacją zadania w ramach ww. projektu były dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę, również w sytuacji, gdy roboty inwestycyjne były bezpośrednio związane z renowacją majątku partnera, uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Klasztoru.

A zatem koszty zakupu robót budowlanych, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Klasztor) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu robót budowlanych przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnera projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Gmina występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku Klasztoru, dokonywanego w ramach zadania pn.: "Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego". Jednocześnie jest zobowiązany - jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu w części zadania pn. "Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego", w jakiej jest ono związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odsprzedaż usług dla partnera projektu).

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją inwestycji wskazanych w pkt 2-6, oddanych w nieodpłatne użyczenie

* nieprawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn. "Renowacja wschodniej i północnej fasady Zespołu Klasztornego".

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za np. dwa lata oraz czy nie nastąpią zmiany w sposobie wykorzystywania przez Wnioskodawcę mienia powstałego w wyniku realizacji projektu. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność jedynie w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy i nie rozstrzyga o ewentualnym prawie do odliczenia dla pozostałych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl