IBPP4/443-1178/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1178/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku organizowanych zabezpieczeń od strony wody imprez artystycznych, widowiskowych oraz imprez i zgromadzeń masowych, zawodów sportowych oraz patroli na rzece... na określonym odcinku wykonywanych przez członków stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku organizowanych zabezpieczeń od strony wody imprez artystycznych, widowiskowych oraz imprez i zgromadzeń masowych, zawodów sportowych oraz patroli na rzece... na określonym odcinku wykonywanych przez członków stowarzyszenia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP4/443 1178/11/AZ z dnia 10 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest specjalistycznym stowarzyszeniem kultury fizycznej. Prowadzi działalność gospodarczą z której zysk w całości przeznacza na działalność statutową. Działalność według PKD zaklasyfikowano pod nr 93.19.Z. jako pozostałą działalność związaną ze sportem. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o sporcie (art. 40 ust. 1), a szczegółowy zakres uprawnień wynika z rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków i uprawnień specjalistycznych organizacji ratowniczych, warunków ich wykonywania przez inne organizacje ratownicze oraz rodzaju i wysokości świadczeń przysługujących ratownikom górskim i wodnym w związku z udziałem w akcji ratowniczej (Dz. U. z dnia 22 listopada 2002 r.).

W ramach działalności Wnioskodawca świadczy usługi, które opodatkowane są stawką podatku VAT zw. i 23%.

Do zabezpieczeń od strony wody imprez artystycznych, widowiskowych oraz imprez i zgromadzeń masowych, zawodów sportowych przez członków stowarzyszenia z uprawnieniami ratownika, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT zw. Ratownicy biorący udział w zabezpieczeniach posiadają ukończone kursy pierwszej pomocy. Ponadto wśród ratowników zawsze jest ratownik posiadający uprawnienia ratownika medycznego. Zabezpieczenie polega na obstawie imprez na łodziach od strony wody, pilnowaniu bezpieczeństwa uczestników, ratowaniu w przypadku utonięć oraz udzieleniu pomocy przedmedycznej w razie wypadku.

Do patroli na rzece... na określonym odcinku wykonywanych przez członków stowarzyszenia z uprawnieniami ratownika, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT zw. Celem patroli jest dbanie o bezpieczeństwo osób przebywających nad brzegiem, ratowanie oraz udzielenie pomocy przedmedycznej w razie wypadku.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od 23 października 1995 r. z tytułu prowadzonej działalności statutowej oraz z tytułu działalności gospodarczej tj. prowadzenia kursów w zakresie ratownictwa, zabezpieczeń kąpielisk i akwenów wodnych, zabezpieczeń imprez sportowych, artystycznych od strony wody oraz sprzedaży kart pływackich, legitymacji i identyfikatorów, wynajmu pomieszczeń oraz miejsc parkingowych.

Organizowanie zabezpieczeń, patroli nie jest świadczone tylko i wyłącznie na rzecz swoich członków.

Organizowanie zabezpieczeń, patroli jest świadczone na rzecz innych podmiotów m.in. instytucji kultury, jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszeń i klubów sportowych oraz sporadycznie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Członkowie WOPR to osoby fizyczne i z tytułu przynależności do stowarzyszenia nie są uznawani za podatników podatku VAT. Wszelkie usługi świadczone są poprzez stowarzyszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy są to usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie z art. 18d ust. 1 pkt 1 mowa jest o "osobie wykonującej zawód medyczny, należy przez to rozumieć osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny". Zawody medyczne uregulowane w odrębnych ustawach to m.in. ratownik o którym mowa w rozdziale 2 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r.

W swoich zadaniach statutowych Wnioskodawca ma na celu "ochronę życia ludzkiego i zdrowia ludzkiego zagrożonego utonięciem" a cele swoje realizuje m.in. przez "czuwanie nad bezpieczeństwem ludzi nad wodą oraz niesienie bezpośredniej pomocy tonącym". drużynie ratowników biorących udział w zabezpieczeniach i patrolach zawsze uczestniczy minimum jeden ratownik spełniający wymogi określone w art. 13 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r. oraz uprawniony do wykonywania czynności określonych w art. 14 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r.

Ratownicy biorący udział w zabezpieczeniach i patrolach są zatrudniani przez k.r. WOPR na podstawie umów-zlecenia lub wykonują te czynności nieodpłatnie, w ramach godzin społecznych. WOPR opiera swoją działalność na aktywności społecznej swoich członków, którzy wypracowują te godziny na rzecz macierzystej jednostki WOPR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawkę podatku VAT zwolnioną do organizowanych zabezpieczeń i patroli.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprawne jest zastosowanie stawki VAT zwolnionej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 do patroli oraz zabezpieczeń od strony wody imprez artystycznych, widowiskowych oraz imprez i zgromadzeń masowych, zawodów sportowych przez członków stowarzyszenia z uprawnieniami ratownika w przypadku, gdy ratownicy biorący udział w patrolach i zabezpieczeniach posiadają ukończone kursy pierwszej pomocy i wśród ratowników jest ratownik posiadający uprawnienia ratownika medycznego. Usługa zabezpieczenia imprezy służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Kryterium przedmiotowe jest więc spełnione. Czynności wykonywane przez członków stowarzyszenia są czynnościami samego stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654),

d.

psychologa.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19a ww. ustawy, dodanym do ustawy przepisem art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w myśl art. 6 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r. podatnik może stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19, 19a i 22 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19c ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o działalności leczniczej, określenie osoba wykonująca zawód medyczny - oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Świadczeniem zdrowotnym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o działalności leczniczej są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Przewidziany w ww. przepisach warunek, zgodnie z którym świadczenie zdrowotne musi być dokonywane przez osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do ich udzielania oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.

Pojęcie "wykonywanie zawodu medycznego" należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

Wymagania jakie stawiane są ratownikom określone zostały w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o państwowym ratownictwie medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410 z późn. zm.).

Z art. 13 ust. 1 ww. ustawy wynika, że ratownikiem może być osoba:

1.

posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych;

2.

zatrudniona lub pełniąca służbę w jednostkach współpracujących z systemem, o których mowa w art. 15, lub będąca członkiem tych jednostek;

3.

posiadająca ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, zwanego dalej "kursem", i uzyskaniu tytułu ratownika;

4.

której stan zdrowia pozwala na udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Natomiast zgodnie z art. 14 ww. ustawy zakres czynności wykonywanych przez ratownika w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy obejmuje:

1.

resuscytację krążeniowo-oddechową, bezprzyrządową i przyrządową, z podaniem tlenu oraz zastosowaniem według wskazań defibrylatora zautomatyzowanego;

2.

tamowanie krwotoków zewnętrznych i opatrywanie ran;

3.

unieruchamianie złamań i podejrzeń złamań kości oraz zwichnięć;

4.

ochronę przed wychłodzeniem lub przegrzaniem;

5.

prowadzenie wstępnego postępowania przeciwwstrząsowego poprzez właściwe ułożenie osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, ochronę termiczną osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

6.

stosowanie tlenoterapii biernej;

7.

ewakuację z miejsca zdarzenia osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

8.

wsparcie psychiczne osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

9.

prowadzenie wstępnej segregacji medycznej w rozumieniu art. 43 ust. 2.

Z kolei art. 15 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że jednostkami współpracującymi z systemem są służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, podmioty, o których mowa w art. 55 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.), inne jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.

Stosownie do art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, organizowanie pomocy oraz ratowanie osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na wodach, należy w szczególności do Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego - specjalistycznego stowarzyszenia o zasięgu ogólnokrajowym - w zakresie określonym w statucie tej organizacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe) świadczy usługi, które opodatkowane są stawką podatku VAT zw. i 23%.

Do zabezpieczeń od strony wody imprez artystycznych, widowiskowych oraz imprez i zgromadzeń masowych, zawodów sportowych przez członków stowarzyszenia z uprawnieniami ratownika, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT zw. Ratownicy biorący udział w zabezpieczeniach posiadają ukończone kursy pierwszej pomocy. Ponadto wśród ratowników zawsze jest ratownik posiadający uprawnienia ratownika medycznego. Zabezpieczenie polega na obstawie imprez na łodziach od strony wody, pilnowaniu bezpieczeństwa uczestników, ratowaniu w przypadku utonięć oraz udzieleniu pomocy przedmedycznej w razie wypadku.

Do patroli na rzece... na określonym odcinku wykonywanych przez członków stowarzyszenia z uprawnieniami ratownika, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT zw. Celem patroli jest dbanie o bezpieczeństwo osób przebywających nad brzegiem, ratowanie oraz udzielenie pomocy przedmedycznej w razie wypadku.

Organizowanie zabezpieczeń, patroli nie jest świadome wyłącznie na rzecz swoich członków, jest świadczone również na rzecz innych podmiotów m.in. instytucji kultury, jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszeń i klubów sportowych oraz sporadycznie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Członkowie WOPR to osoby fizyczne i z tytułu przynależności do stowarzyszenia nie są uznawani za podatników podatku VAT. Wszelkie usługi świadczone są poprzez stowarzyszenie.

Zdaniem Wnioskodawcy są to usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.

W swoich zadaniach statutowych Wnioskodawca ma na celu "ochronę życia ludzkiego i zdrowia ludzkiego zagrożonego utonięciem" a cele swoje realizuje m.in. przez "czuwanie nad bezpieczeństwem ludzi nad wodą oraz niesienie bezpośredniej pomocy tonącym". Drużynie ratowników biorących udział w zabezpieczeniach i patrolach zawsze uczestniczy minimum jeden ratownik spełniający wymogi określone w art. 13 ust. 1 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r. oraz uprawniony do wykonywania czynności określonych w art. 14 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r.

Ratownicy biorący udział w zabezpieczeniach i patrolach są zatrudniani przez... WOPR na podstawie umów-zlecenia lub wykonują te czynności nieodpłatnie, w ramach godzin społecznych. WOPR opiera swoją działalność na aktywności społecznej swoich członków,którzy wypracowują te godziny na rzecz macierzystej jednostki WOPR.

W kontekście przytoczonych wyżej przepisów należy zauważyć, że zabezpieczenie od strony wody imprez artystycznych, widowiskowych oraz imprez i zgromadzeń masowych, zawodów sportowych, dbanie o bezpieczeństwo osób przebywających nad brzegiem, ratowanie oraz udzielenie pomocy przedmedycznej w razie wypadku przez członków stowarzyszenia z uprawnieniami ratownika niewątpliwie mieści się w pojęciu opieki medycznej jako czynności mające na celu profilaktykę, ratowanie i przywracanie zdrowia. Wszelkie bowiem działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom, wypadkom, to działania profilaktyczne, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.

Podsumowując, wykonywane czynności, których celem jest opieka medyczna w zakresie ochrony i ratowania zdrowia - świadczone przez WOPR zatrudniający osoby posiadające uprawnienia ratownika w rozumieniu ustawy Państwowym Ratownictwie Medycznym - spełniają wymogi ww. ustawy i korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zwolnienie przysługiwać będzie na zasadach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl