IBPP4/443-117/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-117/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 4 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla czynności eksportu towarów w przypadku otrzymania zaliczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla czynności eksportu towarów w przypadku otrzymania zaliczki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

"X" sp. z o.o. jest producentem elementów wentylacji przemysłowych (m.in. wentylatorów przemysłowych, wyposażenia tuneli w postaci klap przeciwpożarowych i klap odcinających/zamykających, elementów wymienników ciepła, filtrów).

Spółka stale współpracuje z "Y" GmbH, działając jako jego podwykonawca w ramach kompleksowych projektów realizowanych na rzecz finalnego nabywcy (dalej: "Inwestora"). Są to najczęściej kompleksowe kontrakty drogowe i budowlane realizowane zarówno na rzecz jednostek państwowych (np. budowa tunelu drogowego) jak i podmiotów prywatnych (np. budowa kotła energetycznego).

Projekty, w których Spółka występuje jako podwykonawca Kontrahenta, są często długoterminowe i wieloetapowe. Spółka realizuje dostawy na podstawie dokumentacji technicznej lub wytycznych co do sposobu realizacji dostaw otrzymywanych od Kontrahenta lub od Inwestora. Moment dokonania dostawy przez Spółkę jest często zależny od stopnia realizacji poszczególnych etapów przez inne niż Spółka podmioty.

W momencie składania zlecenia, Kontrahent określa termin realizacji dostawy. Termin ten uwzględnia m.in. czas trwania cyklu produkcyjnego zamówionych towarów i często znacznie przekracza okres dwóch miesięcy (np. o kilka miesięcy, rok lub kilka lat). Dodatkowo, termin realizacji określony w zleceniu często ulega modyfikacji zgodnie z harmonogramem realizacji dostaw (opracowanym przez Kontrahenta lub Inwestora) lub na podstawie innych uzgodnień. Rozkład terminów ustalony w harmonogramach lub w oparciu o inne uzgodnienia jest podyktowany postępami w realizacji poszczególnych etapów projektów, a także stopniem gotowości do odbioru towarów od Spółki (m.in. całodniowe zatrzymanie ruchu drogowego, zabezpieczenie przewozu wielkogabarytowych elementów). Każde opóźnienie w realizacji kompleksowego projektu Inwestora bezpośrednio przekłada się na zmianę terminów dostaw dokonywanych przez Spółkę. Przesunięcia czasowe mogą wynosić od kilku tygodni nawet do kilku lat. Spółka nie ma wpływu na zmiany terminów dokonywane w harmonogramach lub na podstawie innych uzgodnień i jest zobowiązana dostosować się do nich. Ponadto w przypadku szczególnie dużych zamówień, Spółka czasami realizuje zamówienia etapowo (tekst jedn.: towary wysyłane są partiami).

Przed dokonaniem dostawy Spółka otrzymuje od Kontrahenta zaliczkę na realizację określonego zlecenia. Proces produkcji elementów wentylacji wytwarzanych przez Spółkę generuje wysokie koszty, z tego względu otrzymane zaliczki są niezbędne do jego realizacji (m.in. koszt materiałów, koszt usług zewnętrznych dostawców Spółki).

Towary dostarczane przez Spółkę na rzecz Kontrahenta są transportowane poza terytorium Unii Europejskiej - ich docelowym miejscem przeznaczenia jest kraj poza terytorium UE. W każdym przypadku, Spółka dysponuje potwierdzeniem urzędu celnego (tekst jedn.: komunikatem IE 599), że towary opuściły terytorium UE. Spółka kwalifikuje przedmiotowe dostawy jako eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do zaliczki otrzymanej od Kontrahenta na poczet eksportu towarów, w sytuacji gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż 2 miesiące, licząc od końca miesiąca otrzymania zaliczki.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo zastosować stawkę VAT 0% w odniesieniu do zaliczki otrzymanej od Kontrahenta na poczet eksportu towarów, w sytuacji gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż 2 miesiące, licząc od końca miesiąca otrzymania zaliczki.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz, jeżeli wywóz ten jest potwierdzony przez urząd celny. Eksport towarów ten, co do zasady, podlega opodatkowaniu 0% stawką VAT (art. 41 ust. 4 ustawa o VAT).

Możliwość zastosowania tej stawki uzależniona jest od spełnienia określonych warunków. Zasadniczo jest to warunek posiadania dokumentu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza UE, który powinien być otrzymany przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (art. 41 ust. 6 ustawy o VAT).

Na podstawie przepisu art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, 0% stawkę podatku w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy (licząc od końca miesiąca, w którym otrzymano zapłatę), a podatnik w tym terminie otrzymał dokument celny potwierdzający wywóz towarów poza UE.

Stosownie do treści art. 41 ust. 9b powyższy przepis stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym, pod warunkiem, że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Powyższe oznacza, że zastosowanie stawki VAT 0% do otrzymanej zaliczki w wyjątkowych sytuacjach i pod pewnymi warunkami jest możliwe, nawet jeśli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż 2 miesiące od końca miesiąca otrzymania zaliczki. Mając na uwadze brzmienie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT kluczowe znaczenie w tym zakresie mają następujące elementy:

* specyfika realizacji dostaw uzasadnia wywóz towarów w późniejszym terminie,

* specyfika ta potwierdzona jest warunkami dostawy oraz

* w warunkach dostawy określony jest termin wywozu towarów.

Zdaniem Spółki w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku spełnione są wszystkie wyżej wskazane elementy.

Specyfika dostaw

Spółka stale współpracuje z Kontrahentem działając jako jego podwykonawca w kompleksowych projektach realizowanych na rzecz finalnego nabywcy (Inwestora). Projekty, w których Spółka występuje jako podwykonawca Kontrahenta, są często długoterminowe i wieloetapowe. Spółka realizuje dostawy na podstawie dokumentacji technicznej lub wytycznych co do sposobu realizacji dostaw otrzymywanych od Kontrahenta lub od Inwestora. Moment dokonania - dostawy przez Spółkę jest zależny od stopnia realizacji poszczególnych etapów przez inne niż Spółka podmioty. Zatem, moment dokonania dostawy przez Spółkę zasadniczo nie zależy od Spółki, lecz od dyspozycji wydanej przez Kontrahenta lub Inwestora.

Specyfika potwierdzona warunkami dostaw

W momencie składania zlecenia, Kontrahent określa termin realizacji dostawy. Termin ten często znacznie przekracza okres dwóch miesięcy (np. o kilka miesięcy, rok lub kilka lat). Dodatkowo, termin realizacji określony w składanym zleceniu często ulega modyfikacji zgodnie z harmonogramem realizacji dostaw (opracowanym przez Kontrahenta lub Inwestora) lub na podstawie innych uzgodnień. Rozkład terminów ustalony w harmonogramach lub w oparciu o inne uzgodnienia jest podyktowany postępami w realizacji poszczególnych etapów projektów, a także stopniem gotowości do odbioru towarów od Spółki (m.in. całodniowe zatrzymanie ruchu drogowego, zabezpieczenie przewozu wielkogabarytowych elementów).

Każde opóźnienie w realizacji kompleksowego projektu Inwestora bezpośrednio przekłada się na zmianę terminów dostaw dokonywanych przez Spółkę. Przesunięcia czasowe mogą wynosić od kilku tygodni nawet do kilku lat. Spółka nie ma wpływu na zmiany terminów dokonywane w harmonogramach lub na podstawie innych uzgodnień i jest zobowiązana dostosować się do nich.

Termin wywozu określony w warunkach dostaw

Jak wskazano powyżej, Kontrahent składając zlecenie do Spółki określa w nim termin realizacji dostawy. Zatem, warunek związany z określeniem terminu wywozu w warunkach dostawy jest spełniony. Zdaniem Spółki, bez znaczenia na spełnienie tego warunku jest fakt, że termin określony w zleceniu może zostać zmieniony (wydłużony) zgodnie z harmonogramem realizacji dostaw (opracowanym przez Kontrahenta lub Inwestora) lub na podstawie innych uzgodnień.

Harmonogram prac i bieżące uzgodnienia są bowiem nieodłącznym elementem określenia warunków dostawy towarów przez Spółkę. Ponadto modyfikacja terminu dostaw wynika wyłącznie ze specyfiki realizowanych projektów, która uzasadnia zmianę i wydłużenie terminu wywozu towarów.

Podsumowując powyższe, specyfika dostaw realizowanych przez Spółkę (część złożonego i kompleksowego projektu) w pełni uzasadnia wywóz towarów w terminie późniejszym. Ponadto specyfika ta ma odzwierciedlenie w uzgodnionych warunkach dostawy (m.in. zlecenie określające termin dostawy dłuższy niż 2 miesiące, harmonogram zmieniający i wydłużający termin dostawy oraz inne uzgodnienia w tym zakresie). Faktyczny przedmiot dostaw realizowanych przez Spółkę oraz sposób ich realizacji stanowi obiektywne przesłanki za uznaniem sytuacji Spółki za wyjątkową oraz za możliwością zastosowania art. 41 ust. 9b ustawy o VAT.

Podobne stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2013 r. sygn. ITPP3/443-391/13/AT wskazując, że " (...) o możliwości zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy decydować będą każdorazowo obiektywne przesłanki. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy) zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta (kontrahentów)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie zaś z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zgodnie natomiast z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Ponadto stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1.

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2.

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3.

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy).

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Natomiast, na podstawie art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 9a ustawy, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów (art. 41 ust. 9b ustawy).

Powyższe oznacza, że w przypadku otrzymania zaliczki zastosowanie dla czynności eksportu towarów 0% stawki podatku będzie możliwe, jeśli wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał taką zapłatę. Warunek wywozu będzie spełniony, jeśli podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w terminie określonym w art. 41 ust. 6 i 7 ustawy, tj. co do zasady przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin, w jakim miał nastąpić wywóz towarów. Niespełnienie tego warunku spowoduje obowiązek zastosowania stawki właściwej dla danego towaru w kraju. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym podatnik będzie mógł dokonać korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument.

Wyjątkiem od powyższego jest norma wynikająca z art. 41 ust. 9b ustawy, która przewiduje możliwość przedłużenia okresu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do otrzymanych zaliczek. Mianowicie w sytuacji gdy wywóz towarów następuje w okresie dłuższym niż dwa miesiące od otrzymania zaliczki, a jest to uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów, brak jest konieczności korekty deklaracji w której wykazano zaliczkę ze stawką w wysokości 0% aż do momentu złożenia deklaracji podatkowej za okres w którym nastąpi wywóz towarów poza Wspólnotę.

W kontekście powyższego zauważyć należy, że o możliwości zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy decydować będą każdorazowo obiektywne przesłanki. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy) zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta (kontrahentów).

Zgodnie z opisem zawartym we wniosku Wnioskodawca jest producentem elementów wentylacji przemysłowych. Spółka współpracuje z kontrahentem zagranicznym, działając jako jego podwykonawca w ramach kompleksowych projektów realizowanych na rzecz finalnego nabywcy. Są to najczęściej kompleksowe kontrakty drogowe i budowlane realizowane zarówno na rzecz jednostek państwowych (np. budowa tunelu drogowego) jak i podmiotów prywatnych (np. budowa kotła energetycznego). Projekty, w których Wnioskodawca występuje jako podwykonawca Kontrahenta, są często długoterminowe i wieloetapowe. Wnioskodawca realizuje dostawy na podstawie dokumentacji technicznej lub wytycznych co do sposobu realizacji dostaw otrzymywanych od Kontrahenta lub od Inwestora. Moment dokonania dostawy przez Spółkę jest często zależny od stopnia realizacji poszczególnych etapów przez inne niż Spółka podmioty. W momencie składania zlecenia, Kontrahent określa termin realizacji dostawy. Termin ten uwzględnia m.in. czas trwania cyklu produkcyjnego zamówionych towarów i często znacznie przekracza okres dwóch miesięcy (np. o kilka miesięcy, rok lub kilka lat). Dodatkowo, termin realizacji określony w zleceniu często ulega modyfikacji zgodnie z harmonogramem realizacji dostaw (opracowanym przez Kontrahenta lub Inwestora) lub na podstawie innych uzgodnień. Rozkład terminów ustalony w harmonogramach lub w oparciu o inne uzgodnienia jest podyktowany postępami w realizacji poszczególnych etapów projektów, a także stopniem gotowości do odbioru towarów od Spółki (m.in. całodniowe zatrzymanie ruchu drogowego, zabezpieczenie przewozu wielkogabarytowych elementów). Każde opóźnienie w realizacji kompleksowego projektu Inwestora bezpośrednio przekłada się na zmianę terminów dostaw dokonywanych przez Spółkę. Przesunięcia czasowe mogą wynosić od kilku tygodni nawet do kilku lat. Spółka nie ma wpływu na zmiany terminów dokonywane w harmonogramach lub na podstawie innych uzgodnień i jest zobowiązana dostosować się do nich. Ponadto w przypadku szczególnie dużych zamówień, Spółka czasami realizuje zamówienia etapowo (tekst jedn.: towary wysyłane są partiami).

Przed dokonaniem dostawy Spółka otrzymuje od Kontrahenta zaliczkę na realizację określonego zlecenia. Proces produkcji elementów wentylacji wytwarzanych przez Spółkę generuje wysokie koszty, z tego względu otrzymane zaliczki są niezbędne do jego realizacji (m.in. koszt materiałów, koszt usług zewnętrznych dostawców Spółki).

Towary dostarczane przez Spółkę na rzecz Kontrahenta są transportowane poza terytorium Unii Europejskiej - ich docelowym miejscem przeznaczenia jest kraj poza terytorium UE. W każdym przypadku, Spółka dysponuje potwierdzeniem urzędu celnego (tekst jedn.: komunikatem IE 599), że towary opuściły terytorium UE. Spółka kwalifikuje przedmiotowe dostawy jako eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT.

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że możliwe będzie zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę zaliczki, pod warunkiem że wywóz towarów, co do zasady, nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzyma taką zapłatę. Warunek wywozu będzie spełniony, jeżeli Wnioskodawca otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w terminie określonym w art. 41 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. co do zasady przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin, w jakim miał nastąpić wywóz towarów. Natomiast w sytuacji, gdy wywóz nastąpi w terminie późniejszym, ale - na co wskazują okoliczności sprawy - uzasadnione to będzie specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których zawarty będzie termin wywozu towarów, zastosowanie znajdzie norma art. 41 ust. 9b ustawy. W tej sytuacji Wnioskodawca winien posiadać wskazywany we wniosku dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy, potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi wywóz towarów (zgodnie z warunkami dostawy) - art. 41 ust. 9b w powiązaniu z art. 41 ust. 9a oraz art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy. Należy uwzględnić także odpowiednio postanowienia art. 41 ust. 7, 9 i 11 ustawy, adekwatnie do okoliczności jakie wystąpią w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W konsekwencji w niniejszej sprawie w przypadku eksportu towarów zastosowanie stawki w wysokości 0% dla otrzymanej zaliczki będzie możliwe w przypadku spełnienia wskazanych wyżej warunków.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego. Wniosek w zakresie stanu faktycznego zostanie rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl