IBPP4/443-1166/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1166/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 11 października 2011 r. i pismem z dnia 24 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 września 2011 r. nr IBPP4/443-1166/11/AZ oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 11 października 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 września 2011 r. nr IBPP4/443-1166/11/AZ i pismem z dnia 24 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie realizuje projekt pod nazwą "XXX". Stowarzyszenie otrzymało na jego realizację dotację ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Budżetu Państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika. Z realizowanym projektem nie są związane jakiekolwiek czynności opodatkowane.

Jednocześnie Stowarzyszenie wykonuje inne czynności opodatkowane związane z innymi rodzajami działalności gospodarczej (np. wynajem). W tym zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Stowarzyszenie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie realizując projekt pod nazwą "XXX" nabywa towary i usługi z nim związane. Stowarzyszenie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są związane z realizacją projektu pod nazwą "XXX" nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż przedmiotem projektu są:

* popularyzacja edukacji międzykulturowej w procesie nauczania w szkołach poprzez przekazywanie uczniom wiedzy o obywatelach państw trzecich w aspekcie etnicznym, narodowym i kulturowym oraz przybliżanie życia środowisk społeczności imigranckich.

* zwrócenie uwagi na pojawienie się Polsce, w wyniku nasilających się procesów migracyjnych, obywateli państw trzecich, a tym samym propagowanie wizerunku wielokulturowego społeczeństwa jako naturalnej drogi rozwoju demokratycznego państwa oraz nowoczesnego społeczeństwa otwartego.

* uświadomienie potrzeby przekazywania rzetelnej wiedzy na temat imigrantów w Polsce, zwiększenie efektywności integracji i wyrównywanie szans imigrantów w społeczeństwie polskim poprzez wysokiej jakości system edukacji

* identyfikacja stopnia rozwoju refleksji naukowej w zakresie pedagogiki międzykulturowej, dobrych praktyk z tego zakresu w polskich placówkach oświatowych oraz ich popularyzacja

Efektami projektu będą:

* przybliżenie środowiskom akademickim teorii i praktyki w zakresie imigracji i polityki integracyjnej oraz standardów wychowania międzykulturowego obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej, stanu migracji w Polsce, sytuacji migrantów w Polsce oraz umożliwienie wymiany idei, doświadczeń i opinii (poprzez konferencję naukową, publikację monografii)

* wsparcie szkół w zakresie edukacji międzykulturowej, w tym przekazanie nauczycielom uczącym w klasach wielokulturowych, trenerom oraz studentom pedagogiki i kierunków pokrewnych wiedzy na temat zjawisk imigracji oraz pedagogiki międzykulturowej, jej teorii, metod, a także zaprezentowanie dobrych praktyk w zakresie integracji imigrantów

* umożliwienie kontaktów i bezpośrednich konsultacji nauczycielom-praktykom oraz studentom z autorytetami naukowymi

* opracowanie materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć w klasach wielokulturowych, które mogą być również wykorzystywane w zajęciach z dziećmi i młodzieżą prowadzonych w ramach edukacji pozaformalnej

* organizacja warsztatów edukacyjnych służących przygotowaniu nauczycieli, a poprzez nich społeczeństwa polskiego do przyjmowania coraz większej liczby imigrantów oraz zwiększaniu akceptacji dla zjawiska migracji w społeczeństwach krajów przyjmujących

* rozwój mechanizmów służących integracji

* zachęcenie do prowadzenia dialogu i dzielenia się doświadczeniami i dobrymi praktykami pomiędzy imigrantami a społecznością większościową za pomocą portalu internetowego

* zachęcenie szkół do wymiany doświadczeń w zakresie poradnictwa prawnego dla szkół goszczących dzieci cudzoziemskie.

Z efektów projektu na zasadach nieodpłatnych korzystać będą osoby fizyczne.

Jedynym wpływem jest dotacja na realizację projektu, która nie wpływa na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Co zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług nie wlicza się do obrotu.

Niektóre zakupy będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy np. druki plakatów i ulotek, zakup usług noclegowych i restauracyjnych.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z przestawionym stanem prawnym Stowarzyszenie Willa Decjusza postępuje słusznie nie pomniejszając podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług a związanych z przedstawionym we wniosku projektem pod nazwą "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z dnia 24 października 2011 r.):

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazuje, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca wskazał, jako bezwzględny warunek możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony fakt istnienia związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z brakiem istnienia takiego związku, nie przysługuje nam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym Stowarzyszenie postępuje prawidłowo nie pomniejszając podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług a związanych z przedstawionym we wniosku projektem pod nazwą "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z powołanym przepisem odliczenie podatku VAT przysługuje - co do zasady - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Podstawowym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, prawo do odliczenia uzależnione jest również od otrzymania przez podatnika faktury VAT odzwierciedlającej rzeczywisty przebieg zdarzenia gospodarczego. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "Edukacja dla Integracji". Stowarzyszenie otrzymało na jego realizację dotację ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Budżetu Państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika. Z realizowanym projektem nie są związane jakiekolwiek czynności opodatkowane.

Stowarzyszenie realizując projekt pod nazwą "Edukacja dla Integracji" nabywa towary i usługi z nim związane. Stowarzyszenie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są związane z realizacją projektu pod nazwą "XXX" nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotem projektu jest popularyzacja edukacji międzykulturowej w procesie nauczania w szkołach poprzez przekazywanie uczniom wiedzy o obywatelach państw trzecich w aspekcie etnicznym, narodowym i kulturowym oraz przybliżanie życia środowisk społeczności imigranckich (...).

Efektami projektu będzie przybliżenie środowiskom akademickim teorii i praktyki w zakresie imigracji i polityki integracyjnej oraz standardów wychowania międzykulturowego obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej, stanu migracji w Polsce, sytuacji migrantów w Polsce oraz umożliwienie wymiany idei, doświadczeń i opinii (poprzez konferencję naukową, publikację monografii) (...).

Z efektów projektu na zasadach nieodpłatnych korzystać będą osoby fizyczne. Jedynym wpływem jest dotacja na realizację projektu, która nie wpływa na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Niektóre zakupy będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy np. druki plakatów i ulotek, zakup usług noclegowych i restauracyjnych.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl