IBPP4/443-113/10/JP - Możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu świadczenia usług edukacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-113/10/JP Możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu świadczenia usług edukacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szkoła, świadcząca usługi edukacyjne, w maju 2009 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt ten uzyskał możliwość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.1. Infrastruktura szkolnictwa wyższego Priorytet VIII.

Szkoła jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym kwartalne deklaracje VAT-7D.

Warunki dofinansowania i specyfika projektu wymaga, aby ukończona inwestycja służyła studentom w ramach realizowanych przez Uczelnię usług edukacyjnych. Uchwałą Zarządu Województwa wniosek został przyjęty i wybrany do dofinansowania w wysokości 19.998.219,26 zł.

Głównym zamierzeniem projektu jest powiększenie i poprawa własnej bazy lokalowej bez konieczności wynajmowania pomieszczeń dydaktycznych. Realizacja projektu zwiększy dostęp do nauki i poprawi warunki kształcenia w Szkole.

W wyniku realizacji projektu nastąpi budowa, rozbudowa i remont budynków Uczelni. Projekt zakłada wyburzenie łącznika pomiędzy dwoma istniejącymi budynkami Uczelni i wybudowaniu w tym miejscu 5-kondygnacyjnego budynku oraz rozbudowę dwóch istniejących budynków Szkoły o dodatkowe kondygnacje (całkowita powierzchnia rozbudowy to około 5.500 m2). W projekcie znajdują się nowoczesne aule wykładowe, sale ćwiczeniowe, projektowe, pracownie rysunku, malarstwa, pracownie komputerowo-projektowe oraz biblioteka. Wsparcie procesu dydaktycznego stanowić będzie wyposażenie sal w sprzęt multimedialny - tablice interaktywne, komputery, projektory.

Oprócz studentów wszystkich stopni oraz form studiów, z obiektu w sposób naturalny korzystać będą pracownicy naukowo-dydaktyczni w zakresie obsługi procesu dydaktycznego.

Pierwszy koszt kwalifikowany wystąpił w sierpniu 2008 r. (dokumentacja geotechniczna). Obecnie prowadzone są czynności związane z przygotowaniem przetargu na główne wykonawstwo robót budowlanych. Planowany termin zakończenia inwestycji i oddania obiektu do użytkowania to III kwartał 2011 r.

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem są i będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Uczelnię usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szkoła ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu, gdyż wszystkie towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem są i będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Uczelnię usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt ten uzyskał możliwość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 8.1. Infrastruktura szkolnictwa wyższego Priorytet VIII.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym kwartalne deklaracje VAT-7D.

Głównym zamierzeniem projektu jest powiększenie i poprawa własnej bazy lokalowej bez konieczności wynajmowania pomieszczeń dydaktycznych. Realizacja projektu zwiększy dostęp do nauki i poprawi warunki kształcenia w Szkole.

W wyniku realizacji projektu nastąpi budowa, rozbudowa i remont budynków Uczelni. Oprócz studentów wszystkich stopni oraz form studiów, z obiektu w sposób naturalny korzystać będą pracownicy naukowo-dydaktyczni w zakresie obsługi procesu dydaktycznego.

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem są i będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi na potrzeby których dokonano nabycia towarów i usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl