IBPP4/443-1124/10/KG - Prawo stowarzyszenia, będącego organem założycielskim niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego udzielania świadczeń zdrowotnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1124/10/KG Prawo stowarzyszenia, będącego organem założycielskim niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego udzielania świadczeń zdrowotnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. organu w dniu 9 sierpnia 2010 r., uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach dofinansowania projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach dofinansowania projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1124/10/KG z dnia 25 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

NZOZ "P." utworzony, nadzorowany i prowadzony w ramach Stowarzyszenie. NZOZ stanowi wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzonych i utrzymywanych w celu realizacji zadań w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, w ramach dofinansowania otrzymanego przez Stowarzyszenie pn. "...", jako beneficjenta wniosku aplikowanego do Poddziałania 5.2.2 Ambulatoryjna opieka medyczna - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, NZOZ "P." został wskazany przez instytucję zarządzającą PRO W jako jednostka, która uczestniczy w wykonaniu umowy - tzw. partner projektu.

Stowarzyszenie utworzyło NZOZ "P." w celu uzyskania kontraktowania z NFZ na świadczenia w rodzaju profilaktyczne programy zdrowotne finansowane ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm. Art. 132 i 139 oraz art. 146, art. 5 ust. 41 pkt a). Zgodnie z zarządzeniem Nr 57/2009/DS0Z Prezesa NFZ z dnia 29 października 2009 r. - świadczenia zdrowotne udzielane są w odpowiednich komórkach organizacyjnych świadczeniodawcy przez lekarza albo inną osobę określoną w załączniku nr 3-6 do zarządzenia.

W ramach projektu został zakupiony:

* samochód z zabudową typu mamobus,

* mamograf z uchwytem do mocowania w samochodzie,

* zestaw kontroli jakości,

* negatoskop żaluzjowy.

Ponadto w piśmie znak z dnia 2 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał:

NZOZ "P." nie posiada swojego własnego numeru identyfikacji podatkowej (NIP), nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7, działa w ramach struktury organizacyjnej Stowarzyszenia.

NIP podany w poz. 1 wniosku jest NIP-em Stowarzyszenie, pod którym działa NZOZ "P." Stowarzyszenie.

Stroną umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą w oparciu, o którą zostały przekazane środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa jest Stowarzyszenie.

Zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 17 maja 2010 r., zakończenie finansowe projektu - 31 maja 2010 r. - projekt został zakończony, trwałość projektu 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu.

Nabywcą towarów i usług w ramach realizacji projektu jest Stowarzyszenie. Podmiotem figurującym jako nabywca na fakturach VAT jest Stowarzyszenie, na fakturach widnieje NIP należący do Stowarzyszenia i pod którym działa NZOZ "P." Stowarzyszenie.

W ramach realizacji projektu zostały zakupione następujące towary i usługi:

* samochód z zabudową typu mammobus Mercedes Benz,

* mammograf wraz z zestawem do mocowania urządzenia w samochodzie,

* zestaw do kontroli jakości,

* negatoskop żaluzjowy,

* wywoływarka mammograficzna,

* teczka standardowa - format A4,

* tabliczka pamiątkowa z nazwą projektu,

* naklejka zewnętrzna z nazwą projektu na samochód z zabudową typu mammobus.

Zakupy są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, korzystających ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że na zalecenie IZ RPO W 2007-2013 Stowarzyszenie równolegle do wniosku ORD-IN NZOZ "P." Stowarzyszenie złożyło także wniosek ORD-IN, tym samym Wnioskodawca informuje, że BSPZ i NZOZ "P." Stowarzyszenie mają te same adresy siedzib i adresy do korespondencji. Na pisemne zalecenie Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa 2007-2013, która powołała się na dokument pn. "Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013". Krajowe wytyczne dotyczące wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności w okresie programowania 2007-2013 definiuje "partnera projektu" w związku z tym, według IZ RPO W istnieje konieczność obowiązująca beneficjenta (na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie projektu) do m.in. konieczności składania oświadczeń o kwalifikowalności VAT, indywidualnej interpretacji z Izby Skarbowej, przy czym obowiązki te spoczywają także na partnerach i reprezentujących beneficjenta podległych jednostkach organizacyjnych wskazanych w wniosku, dlatego też Stowarzyszenie, jako beneficjent projektu zgodnie ze wskazaniem Instytucji Zarządzającej RPO W 2007-2013 wystąpił z dwoma tożsamymi wnioskami ORD-IN, drugi został złożony przez "partnera projektu", czyli przez NZOZ "P." Stowarzyszenie, który został założony (wyodrębniony) przez Stowarzyszenie, wyłącznie w celu pozyskania kontraktu z NFZ, jako odpowiednia komórka organizacyjna świadczeniodawcy, co jest bezwzględnym wymaganiem wobec świadczeniodawców ubiegających się o kontraktowanie z NFZ (Zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 października 2009 r. oraz Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazał, że w części B.1. (poz. 10) powinno być wpisane Stowarzyszenie - w KRS z rejestru przedsiębiorców w dziale 1 Rubryka 1 - Dane podmiotu poz. 3. - Nazwa widnieje Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość, w świetle uwarunkowań NZOZ "P.", jako Partnera projektu, utworzonego wyłącznie celem pozyskania kontraktowania na świadczenia zdrowotne, zwrotu podatku naliczonego VAT od dokonanych zakupów w ramach dofinansowania projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 2 listopada 2010 r.), nie przysługuje prawo do odliczenie podatku VAT.

Działalność NZOZ "P." Stowarzyszenie wg PKD 86 - świadczenia zdrowotne wykonywane działania w zakresie ochrony zdrowia (wyłącznie statutowe) objęte są zwolnieniem przedmiotowym zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy utworzono NZOZ "P.". NZOZ nie posiada własnego numeru identyfikacji podatkowej, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. NZOZ został utworzony wyłącznie w celu pozyskania kontraktu z NFZ, jako odpowiednia komórka organizacyjna świadczeniodawcy, co jest bezwzględnym wymaganiem wobec świadczeniodawców ubiegających się o kontraktowanie z NFZ.

NZOZ "P." stanowi wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzonych i utrzymywanych w celu realizacji zadań w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W ramach dofinansowania otrzymanego przez Stowarzyszenie realizowany jest projekt pn. "...". Wniosek aplikowano do Poddziałania 5.2.2 Ambulatoryjna opieka medyczna - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013

Stowarzyszenie jest nabywcą towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu. Na fakturach widnieje NIP należący do Stowarzyszenia i pod którym działa NZOZ "P.". Zakupy są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, korzystających ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w ramach dofinansowania projektu pn. "...". Tym samym nie ma on możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl