IBPP4/443-111/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-111/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (zwrotu) podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z dotacji oraz traktowania otrzymanej dotacji jako niepodlegającej opodatkowaniu VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (zwrotu) podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z dotacji oraz traktowania otrzymanej dotacji jako niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z o.o. z siedzibą w K., zarejestrowaną 14 kwietnia 2008 r. przez Sąd Rejonowy Wydział XI KRS pod nr KRS. Spółka uzyskała nr NIP i została zarejestrowana jako podatnik VAT. Przedmiotem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jest m.in.:

* pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z

* działalność firm centralnych (head office) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych - PKD 70.10.Z,

* działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana - PKD 62.

Wnioskodawca ma charakter celowy, a celem jego działania jest inkubowanie działalności innowacyjnej, tj. tworzenie na bazie innowacyjnych pomysłów nowych przedsiębiorstw, poprzez doradztwo w zakresie tworzenia nowej firmy, udostępnienie infrastruktury i usług niezbędnych dla nowopowstałych firm oraz zasilenia finansowego nowopowstałego przedsiębiorcy. Umowa spółki zawiera zapis o treści: "Spółka nie działa dla osiągnięcia zysku lub wypracowany zysk przeznacza na cele związane z zadaniami realizowanymi przez PARP tj. rozwój MSP, rozwój eksportu, rozwój regionalny, wykorzystanie nowych technik i technologii, tworzenie nowych miejsc pracy, przeciwdziałanie bezrobociu i rozwój zasobów ludzkich". Działalność Wnioskodawcy polegać będzie na zapewnieniu osobom trzecim wsparcia w postaci doradztwa wykwalifikowanych i doświadczonych osób w zakresie analizy i komercjalizacji rozwiązań innowacyjnych, transferu technologii oraz dokonywania inwestycji w spółki sektora MSP. Wnioskodawca w toku działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT. Zakupione z dotacji wyposażenie, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne Wnioskodawca będzie zobowiązany wnieść do podmiotów powstałych w związku z realizacją projektu. Z tytułu wniesienia do powołanych spółek ww. aktywów Wnioskodawca obejmie w tych spółkach udziały odpowiadające wartości wniesionych aktywów. Wnioskodawca nie planuje osiągania żadnych przychodów z działalności gospodarczej. Źródłami finansowania Wnioskodawcy będą środki własne Spółki oraz dotacja otrzymywana w transzach w ramach programu "Inicjowanie działalności innowacyjnej" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013".

Dotacja zostanie przeznaczona na następujące wydatki:

* wynagrodzenia i podróże służbowe,

* zakup nowego wyposażenia, sprzętu i urządzeń przeznaczonych dla spółki powstałej w wyniku preinkubacji, zakup oprogramowania, licencji oraz innych wartości niematerialnych i prawnych, zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych,

* najem i użytkowanie pomieszczeń, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych

* remonty, naprawy i adaptacja pomieszczeń,

* tłumaczenia i druk materiałów oraz publikacji,

* działania promocyjne i informacyjne,

* obsługa księgowa, usługi prawnicze i eksperckie, szkolenia, audyt finansowy,

* objęcie udziałów lub akcji w nowopowstałej spółce.

Podsumowując - wszelkie wymienione wyżej koszty będą się wiązać z osiągnięciem celu w postaci "inkubacji przedsięwzięć innowacyjnych". Koszty te nie będą się wiązać z przychodami z uwagi na fakt, że żadnych przychodów Wnioskodawca osiągać nie będzie. Określony umową dotacji sposób działania powoduje, że otrzymana dotacja w oczywisty sposób nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Wnioskodawca nie będzie bowiem świadczyć usług, a jedynie wykonywać czynności do których jest zobowiązana umową o dofinansowanie tj.

a.

dokonywanie identyfikacji innowacyjnych rozwiązań i sprawdzenie ich potencjału rynkowego poprzez: przeprowadzenie badań innowacyjnego rozwiązania oraz analizę rynku innowacyjnego rozwiązania, opracowanie biznesplanu i studiów wykonalności,

b.

prace przygotowawcze związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej opartej na innowacyjnym rozwiązaniu,

c.

dokonywanie inwestycji w spółkę powstałą w wyniku działań określonych w pkt a i b przez nabywanie lub obejmowanie akcji lub udziałów w tej spółce.

Opisany wyżej sposób działalności jest niezbędnym warunkiem otrzymania dotacji z funduszy unijnych przyznanych Polsce do wykorzystania na lata 2007-2013 w ramach Narodowej Strategii Spójności w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (POIG) Działanie 3.1 "Inicjowanie Działalności Innowacyjnej".

W piśmie z dnia 12 marca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, ze wydatki ponoszone na realizację opisanego we wniosku projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca powinien od kwoty otrzymanej dotacji naliczyć i odprowadzić podatek VAT.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia (zwrotu) podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dotacji nie podlega podatkowi VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót zwiększony o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Wnioskodawca nie świadczy usług ani nie dostarcza towarów, zatem nie można stwierdzić, że dotacja ma wpływ na cenę towaru czy usługi. W opisanym przypadku brak jest ceny usługi czy towaru.

Spółka nie jest także uprawniona do dokonywania odliczeń z tytułu podatku VAT, który Spółka zapłaci w związku z płatnościami, o których mowa wyżej. Wskazuje na to treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przewidujący że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku Wnioskodawcy nie będą wykonywane żadne czynności opodatkowane, w związku z czym prawo do odliczenia nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Inicjowanie działalności innowacyjnej". Działalność Wnioskodawcy polegać będzie na zapewnieniu osobom trzecim wsparcia w postaci doradztwa wykwalifikowanych i doświadczonych osób w zakresie analizy i komercjalizacji rozwiązań innowacyjnych, transferu technologii oraz dokonywania inwestycji w spółki sektora MSP. Wnioskodawca w toku działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT. Zakupione z dotacji wyposażenie, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne Wnioskodawca będzie zobowiązany wnieść do podmiotów powstałych w związku z realizacją projektu. Z tytułu wniesienia do powołanych spółek ww. aktywów Wnioskodawca obejmie w tych spółkach udziały odpowiadające wartości wniesionych aktywów. Wnioskodawca nie planuje osiągania żadnych przychodów z działalności gospodarczej. Wydatki poniesione na realizację projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym nie będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji określonych projektów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie starał się o dofinansowanie (dotację), które służyć ma wsparciu działania, mającego na celu inkubowanie działalności innowacyjnej tj. tworzenie na bazie innowacyjnych pomysłów nowych przedsiębiorstw przy czym otrzymana na realizację projektu dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów z działalności gospodarczej.

Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę w tej kwestii zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. "Inicjowanie działalności innowacyjnej" nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl