IBPP4/443-1085/10/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1085/10/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Powiat) jest jednostką samorządową powołaną ustawą o samorządzie powiatowym zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych. Powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu, który jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu.

Starostwo Powiatowe działa w imieniu Powiatu. Starostwo Powiatowe jest podatnikiem podatku VAT. Starostwo Powiatowe posiada numer identyfikacji podatkowej - NIP oraz składa deklaracje VAT-7.

Przedmiotem działania Powiatu są zadania z zakresu administracji publicznej o charakterze ponadgminnym -PKWiU - ex 75.14.12.

Jednym z realizowanych zadań Powiatu jest projekt pn. "...".

Projekt ten został zgłoszony i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - Programu Rozwoju Subregionu Północnego, Priorytet II, Działanie 2,2. Projekt będzie realizowany wspólnie przez 10 beneficjentów tj. 9 Gmin Powiatu - Partnerzy oraz Powiat- Lider Projektu.

Projekt będzie dofinansowany w wysokości 84,04% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostałe 15,96% jako wkład własny zapewniają Partnerzy oraz Lider.

Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem realizacji określonym w studium wykonalności projektu - termin rozpoczęcia 21 lipiec 2010 r. a planowane zakończenie na 25 listopada 2011 r.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań powiatowych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w ramach zadań gminnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Celem projektu jest stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz wzrost efektywności pracy administracji w realizacji tych usług.

Projekt będzie obejmował stworzenie infrastruktury i rozwiązań opartych na technologiach komunikacji i informacji, które zapewnią warunki dla świadczenia usług administracyjnych dla obywateli i podmiotów gospodarczych w formie elektronicznej oraz umożliwi bezpieczną wymianę dokumentów urzędowych drogą elektroniczną. W ramach projektu poniesione zostaną wydatki związane z zakupem sprzętu komputerowego: serwery komunikacyjne, urządzenia HSM, komputery stacjonarne, skanery, czytniki, drukarki i oprogramowanie systemu obiegu dokumentów, serwer i antywirusowe, kosztami szkolenia, kosztami nadzoru (inżynier projektu).

Ww. sprzęt i oprogramowanie zostaną przekazane przez sprzedającego bezpośrednio partnerom projektu.

Mając na względzie czynności organizacyjne i wymogi formalne, stawiane przez Instytucję Zarządzającą tj. Zarząd Województwa w przypadku projektu realizowanego przez kilku beneficjentów, została zawarta umowa pomiędzy Liderem a Partnerami w dniu 12 marca 2009 r. o realizacji wspólnego projektu pn. "...".

W dniu 1 lipca 2010 r. został zawarty aneks nr 1 do ww. umowy zmieniający częściowo warunki rozliczeń Partnerzy - Lider. Zgodnie z aneksem do umowy Lider będzie organizował przetargi, ale zamawiającym w postępowaniach będzie zarówno Lider jak i Partnerzy. Zakupów będzie dokonywał Lider i Partnerzy - faktury za dostawy i usługi będą wystawiane na Lidera i Partnerów w części na nich przypadającej, zgodnie z dokumentacją projektu (studium wykonalności, umową partnerską oraz specyfikacją istotnych warunków zamówienia). Sprzęt komputerowy i oprogramowanie będzie dostarczane przez wykonawcę bezpośrednio do Partnerów i Lidera w ilościach wynikających z projektu. Partnerzy będą regulować w całości płatność za faktury dotyczące sprzętu i oprogramowania, zestawów komputerowych oraz szkoleń użytkowników. Lider projektu będzie zwracał środki finansowe (pomniejszone o wkład własny partnerów) na konta Partnerów po otrzymaniu od Instytucji Zarządzającej zaliczki lub refundacji wydatków. Lider pokrywa koszty w zakresie zarządzania projektem i promocji projektu.

Nabywane towary związane są z wykonywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez Platformę e-Usług Publicznych SEKAP.

Projekt nie będzie generował przychodu. Wszystkie usługi świadczone na Platformie SEKAP nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Na Platformie SEKAP zamieszczone będą karty usług, które będą pozwalały na załatwienie drogą elektroniczną spraw przez mieszkańców Powiatu. Informacje zamieszczone i udostępnione na platformie będą bezpłatne.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 września 2010 r. partnerzy projektu nie będą wnosić żadnych wkładów własnych na rzecz lidera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 września 2010 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 września 2010 r.), w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu. Jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. W konsekwencji zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT powinien zostać Powiat.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje, w okresie od 21 lipca 2010 r. do 25 listopada 2011 r., dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, projekt pn. "...".

W ramach projektu poniesione zostaną wydatki związane z zakupem sprzętu komputerowego: serwery komunikacyjne, urządzenia HSM, komputery stacjonarne, skanery, czytniki, drukarki i oprogramowanie systemu obiegu dokumentów, serwer i antywirusowe, kosztami szkolenia, kosztami nadzoru (inżynier projektu).

Ww. sprzęt i oprogramowanie zostaną przekazane przez sprzedającego bezpośrednio partnerom projektu.

Lider projektu (Wnioskodawca) będzie organizował przetargi, ale zamawiającym w postępowaniach będzie zarówno Lider jak i Partnerzy.

Zakupów będzie dokonywał Lider i Partnerzy - faktury za dostawy i usługi będą wystawiane na Lidera i Partnerów w części na nich przypadającej, zgodnie z dokumentacją projektu (studium wykonalności, umową partnerską oraz specyfikacją istotnych warunków zamówienia).

Sprzęt komputerowy i oprogramowanie będzie dostarczane przez wykonawcę bezpośrednio do Partnerów i Lidera w ilościach wynikających z projektu. Partnerzy będą regulować w całości płatność za faktury dotyczące sprzętu i oprogramowania, zestawów komputerowych oraz szkoleń użytkowników. Lider projektu będzie zwracał środki finansowe (pomniejszone o wkład własny partnerów) na konta Partnerów po otrzymaniu od Instytucji Zarządzającej zaliczki lub refundacji wydatków. Lider pokrywa koszty w zakresie zarządzania projektem i promocji projektu.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez Platformę e-Usług Publicznych SEKAP.

Projekt nie będzie generował przychodu. Wszystkie usługi świadczone na Platformie SEKAP nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Na Platformie SEKAP zamieszczone będą karty usług, które będą pozwalały na załatwienie drogą elektroniczną spraw przez mieszkańców Powiatu.

Informacje zamieszczone i udostępnione na platformie będą bezpłatne.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż z efektów projektu mieszkańcy będą mogli korzystać nieodpłatnie, a powstały system elektroniczny nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto podkreślenia wymaga, iż zarówno Lider jak i Partnerzy projektu będą dokonywali w ramach realizacji projektu zakupów towarów i usług w imieniu własnym i na własny rachunek w części na nich przypadającej. Partnerzy będą regulowali w całości płatności za faktury, natomiast Lider będzie częściowo refundował te wydatki po otrzymaniu dotacji od instytucji zarządzającej. Nie nastąpi więc w omawianej sytuacji odpłatne świadczenie usług przez Lidera projektu na rzecz partnerów projektu, bowiem każdy z nich realizuje projekt w imieniu własnym i na swoją rzecz.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, uznać należy za prawidłowe.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Ponadto tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług do grupowania PKWiU ex 75.14.12 - usługi administracji publicznej i zaliczenia ich do czynności niepodlegających opodatkowaniu, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając niniejszą interpretację przyjęto, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności generujących podatek należny czyli związane będą z wykonywaniem czynności, które nie dają podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl