IBPP4/443-108/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-108/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% dla usług konsultanta świadczonych przy realizacji projektu unijnego Transition Facility - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% dla usług konsultanta świadczonych przy projekcie unijnym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-108/09/AZ z dnia 10 marca 2009 r. oraz pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-108/09/AZ z dnia 23 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2007 r. pracował jako konsultant przy unijnym projekcie środków przejściowych "Poprawa kontroli bezpieczeństwa żywności w produkcji roślinnej" prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą. Wspomniany projekt był projektem pomocy bezzwrotnej.

W ramach obowiązku konsultanta Wnioskodawca aktywnie uczestniczył w realizacji celów projektu, zadań projektu. Umowę o pełnienie funkcji konsultanta podpisano pomiędzy firmą (będącą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy), a jednostką finansująco-kontraktującą, fundacją "Fundusz Współpracy". Jednostka finansująco - kontraktująca zajmuje się koordynacją i obsługą strony finansowo - kontraktowej projektów PHARE oraz Programu Środków Przejściowych (Transition Facility). Jednostka ta działa pod nadzorem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej i współpracuje z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi będącym beneficjentem projektu, przy którym Wnioskodawca pełnił rolę konsultanta.

Pełniąc funkcje konsultanta, prowadząc działalność gospodarczą, Wnioskodawca płacił podatek dochodowy oraz podatek od towarów i usług, będący przedmiotem niniejszego wniosku.

Wnioskodawca był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT do dnia 30 kwietnia 2008 r. tj. do dnia likwidacji działalności gospodarczej. Usługi konsultanta były dokumentowane poprzez wystawianie faktur VAT, w których wykazywano kwotę podatku należnego według stawki 22%.

W wezwaniu do uzupełnienia opisu stanu faktycznego z dnia 23 marca 2009 r. tut. organ zadał pytanie: Czy umowa o pełnienie funkcji konsultanta podpisana pomiędzy Wnioskodawcą, a Jednostką Finansująco - Kontraktującą została zawarta w formie pisemnej, kiedy została zawarta, czy została ona zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, jeżeli tak to kiedy została zarejestrowana.

W odpowiedzi na powyższe pytanie w piśmie z dnia 27 marca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż umowa zawarta została w formie pisemnej z datą 13 kwietnia 2007 r., zaś Urząd Komitetu Integracji Europejskiej był stroną zawartej umowy.

Ponadto w piśmie tym Wnioskodawca wyjaśnił, iż świadczone usługi konsultanta nabywane były przez Jednostkę Finansująco - Kontraktujacą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Transition Facility (środki pomocy bliźniaczej) na podstawie alokacji 2005 r. Środki finansowe w ramach ww. programu zostały przyznane na lata 2004 - 2006 na podstawie art. 34 Traktatu Akcesyjnego, jako dalsza pomoc w rozwoju możliwości administracyjnych związanych z wdrażaniem prawodawstwa wspólnotowego. Ostateczne propozycje projektów na lata 2004 - 2006 zostały zatwierdzone na podstawie Decyzji Finansowych Komisji Europejskiej wydanych kolejno: dla alokacji 2004 r. w dniu 29 listopada 2004 r., dla alokacji 2005 r. w dniu 2 sierpnia 2005 r. oraz alokacji 2006 r. w dniu 27 lipca 2007 r.

Programy Transition Facility są finansowane ze środków UE w 75%. Wartości te nie były odrębnie określane w wystawionych fakturach, zaś umowa konsultanta nie zawierała określenia procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Kwota VAT wykazana w wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach została zaliczona przez Jednostkę Finansująco- Kontraktującą do objęcia kosztami kwalifikowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 13 marca 2009 r.):

Czy jest możliwy zwrot naliczonego podatku od towarów i usług w sytuacji świadczenia usług konsultanta przy projekcie unijnym z powodu nieprawidłowej stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 13 marca 2009 r.), świadczenie usług konsultanta przy projekcie unijnym powinno być objęte stawką 0% zamiast naliczonych 22%. Dla uzasadnienia swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał przepis § 8, pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do § 6 ust. 1 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Zgodnie z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepisy § 6 ust. 5 - 8 rozporządzenia określają warunki stosowania stawki VAT 0% przy finansowaniu w części z innych środków.

I tak, do usług, o których mowa w ust. 2, stosuje się obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych:

1.

ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;

2.

z innych środków.

Natomiast w przypadku, o którym mowa w ust. 2, zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepis ust. 1 i 2 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z powyższego wynika, że stawkę podatku VAT w wysokości 0% ma prawo zastosować każdy podatnik świadczący usługi, który:

1.

jest zarejestrowanym podatnikiem,

2.

świadczy usługi, które są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, określonych w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia,

3.

została zawarta pisemna umowa o świadczenie tych usług przed dniem 1 maja 2004 r.,

4.

ww. umowa została zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej,

5.

kwota podatku nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie w przypadku finansowania w części z innych środków muszą zostać spełnione dodatkowe warunki wymienione w § 6 ust. 5-8 rozporządzenia.

Zaznaczyć należy, iż wymóg rejestracji umowy przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej zawarty w wyżej cytowanych przepisach dotyczy każdej umowy o świadczenie usług objętych stawką preferencyjną.

Decydujące jednak znaczenie w przedmiotowej sprawie ma fakt, iż środki w ramach programu Transition Facility tzw. Środki Przejściowe jako instrument stanowiący kontynuację programu PHARE zostały zatwierdzone na podstawie Decyzji Finansowych Komisji Europejskiej wydanych po dniu 1 maja 2004 r. oraz przekazane Polsce również po dniu 1 maja 2004 r.

Ponadto programy Transition Facility są finansowane ze środków UE w 75%, w pozostałej zaś z innych środków. Jak wynika z treści wniosku, wartości te nie były odrębnie określane w wystawionych fakturach, zaś umowa konsultanta nie zawierała określenia procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Należy również zaznaczyć, iż kwota VAT wykazana w wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach została zaliczona przez Jednostkę Finansująco- Kontraktującą do objęcia kosztami kwalifikowanymi, co oznacza iż w programie Transition Facility podatek od towarów i usług może być finansowany z tych środków i może być kosztem kwalifikowanym.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że nie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące prawo do zastosowania stawki 0%, na podstawie cyt. wyżej § 6 ust. 1 rozporządzenia, w okresie jego obowiązywania, tj. zarówno decyzja w wykonaniu, której przyznane zostały Polsce środki pomocy zagranicznej (dla alokacji 2005 r. w dniu 2 sierpnia 2005 r.), jak i kontrakt na podstawie, którego Wnioskodawca świadczył usługi konsultanta zawarte zostały po dniu 1 maja 2004 r. Ponadto programy Transition Facility są finansowane ze środków UE, a podatek od towarów i usług został zaliczony przez Jednostkę Finansująco-Kontraktującą do objęcia kosztami kwalifikowanymi, co wyklucza i z tej przyczyny ten program z katalogu środków pomocy zagranicznej uważanych za bezzwrotne.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż środki pieniężne przekazane w ramach programu Transition Facility nie mogą zostać uznane za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu cytowanych wyżej przepisów § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Z tego względu świadczenie usług konsultanta finansowanych ze środków programu Transition Facility, jako niekorzystajace ze szczególnych przywilejów określonych w ww. rozporządzeniu, jest opodatkowane stawką podatku przewidzianą dla odpłatnego świadczenia danych usług, zgodnie z art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przypadku stawką 22%.

Zatem stawka podatku VAT w wysokości 22% dla świadczonych usług konsultanta przy projekcie unijnym finansowanym ze środków programu Transition Facility wykazana przez Wnioskodawcę w wystawianych fakturach była prawidłowa, tym samym nie ma podstaw do ich korekty i do występowania o zwrot zapłaconego podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl