IBPP4/443-1071/11/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1071/11/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 5 lipca 2011, uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 15 września 2011 r. oraz pismem z dnia 5 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 15 września 2011 r. oraz pismem z dnia 5 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Działa on od 1999 r., na podstawie statutu. Nie jest organizacją nastawioną na osiągnięcie zysku, a jeżeli już taki uzyska w całości przekazuje na cele statutowe.

Klub jest członkiem: Światowej Organizacji. Karate, Polskiej Organizacji. Karate, Polskiej Federacji. Karate, Polskich Związków Sportowych. Prowadzi działalność sportową i wychowawczą w celu: zapewnienia młodzieży możliwości udziału w sporcie kwalifikowanym, kształtowania u członków klubu wysokich wartości moralnych i fizycznych, zapewnienia ogółowi osób przeżyć i widowisk sportowych o wysokich walorach estetycznych, stanowiących wartościową formę wypoczynku.

Ww. czynności określone są w statucie Klubu, realizowane są poprzez:

* organizowanie szkoleń sportowych (obozów),

* organizowanie imprez sportowych,

* propagowanie wśród społeczeństwa wychowania fizycznego i sportu,

* prowadzenie prac wychowawczych wśród swoich członków,

* współpracę ze szkołami i placówkami oświatowymi,

* promocję i organizację wolontariatu,

* prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego, z której dochód jest odpowiednio księgowany i przeznaczony wyłącznie do realizacji zadań wynikających z celów statutowych stowarzyszenia.

Wszystkie dochody uzyskane przez Klub wynikają z realizacji celów statutowych. Nie mogą być one przeznaczone do podziału między członków Klubu. Klub posiada członków (osoby fizyczne) zwyczajnych oraz honorowych. Członkowie zwyczajni zobowiązani są oni do uiszczenia składki członkowskiej ustalanej przez Walne Zebranie. Członkowie honorowi prawem statutu zwolnieni są z takiej składki.

Przychody jakie osiąga Klub:

* dotacje - otrzymane z Urzędu Miasta, stanowią częściową dopłatę do zadań realizowanych przez Klub. Są to zadania polegające na uczestnictwie w zawodach sportowych (dotacja pokrywa kosztu przejazdu, wyżywienie, noclegi), prowadzeniu zajęć sportowych (dotacja pokrywa koszty wynajęcia sali),

* składki członkowskie - otrzymywane od członków (osób fizycznych). W całości składki te są przeznaczane na cele statutowe Klubu, pokrywane z nich są m.in. wynagrodzenia instruktorów, usługa księgowa Biura Rachunkowego, pozostała część kosztów zadań niesfinansowana przez Urząd Miasta oraz pozostałe opłaty związane z utrzymaniem Klubu,

* opłaty za egzamin - otrzymywane od członków Klubu, w całości przekazywane są do organizacji organizującej egzaminy,

* opłaty za obóz sportowy (szkolenie) - otrzymywane od członków Klubu. Zgodnie z regulaminem uczestnictwa w takim obozie, cała kwota uzyskana przez Klub przeznaczana jest na pokrycie kosztów udziału w takim obozie. Na koszty obozu składają się: ubezpieczenie, przejazd, nocleg, wyżywienie, wynagrodzenie instruktorów.

Zapłata za ww. czynności następuje w formie gotówkowej oraz na rachunek bankowy Klubu.

W roku 2010 przychody Klubu wyniosły 108.438,00 zł z czego 28.200 zł stanowiła dotacja z Urzędu Miasta. Na pozostałą część składały się odpłatności za czynności określone statutem tj. składki członkowskie klubu, odpłatność za obóz (szkolenie).

Usługi związane z realizowaniem celów statutowych wykonywane przez Klub są sklasyfikowane pod symbolem PKwiU 94.99.19.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody osiągane przez Klub powinny być od 1 maja 2011 r. ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym. Klub nie wykonuje innych czynności, które miałyby wykraczać poza statut, w związku z czym usługi związane z realizowaniem celów statutowych wykonywane przez Klub zostały przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Przychody w roku 2010 Wnioskodawcy wyniosły 108.438,00 zł, z czego 28.200,00 zł stanowiła dotacja otrzymana z Urzędu Miasta, natomiast pozostała część w wysokości 80.238,00 zł w całości stanowiła przychód z działalności statutowej Klubu. W związku z czym 100% przychodów stanowiło przychód za usługi wymienione w poz. 31 załącznika do rozporządzenia. Klub jest organizacją powołaną do celów o charakterze związkowym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonuje usługi na rzecz członków w zamian za składki określone w statucie. Podmiot nie jest nastawiony na osiąganie zysków i nie wykonuje innych usług, aniżeli te wymienione w statucie. Zdanie Klubu przychody w całości uzyskiwane powinny być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących do 31 grudnia 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieporowadzące działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Działa on od 1999 r., na podstawie statutu. Nie jest organizacją nastawioną na osiągnięcie zysku, a jeżeli już taki uzyska w całości przekazuje na cele statutowe.

Przychody jakie osiąga Klub to dotacje, składki członkowskie, opłaty za egzamin, opłaty za obóz sportowy (szkolenie).

Zapłata za ww. czynności następuje w formie gotówkowej oraz na rachunek bankowy Klubu.

W roku 2010 przychody Klubu wyniosły 108.438,00 zł z czego 28.200 zł stanowiła dotacja z Urzędu Miasta. Na pozostałą część składały się odpłatności za czynności określone statutem tj. składki członkowskie klubu, odpłatność za obóz (szkolenie).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany sklasyfikował prowadzoną przez Klub działalność pod symbolem 94.99.19.0. według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 31 ww. załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, sklasyfikowane w grupowaniu 94 według PKWiU z 2008 r.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością sportową i wychowawczą sklasyfikowaną (jak wskazał Wnioskodawca) pod symbolem 94.99.19.0. według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r., za które pobierane są opłaty w formie gotówki - będzie korzystał do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kas rejestrujących, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku poz. 31 załącznika do tego rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego powołanej klasyfikacji statystycznej, a interpretację wydano na podstawie informacji udzielonych przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl