IBPP4/443-1071/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1071/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII, Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw, realizuje projekt pn. "...", na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą finansowane w wysokości 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu będzie przygotowanie i realizacja kampanii informacyjno - promocyjnej i szkoleń dotyczących tematyki firm spin off/out.

Uczestnicy szkoleń nie będą ponosić kosztów związanych z udziałem w projekcie.

Wszystkie osoby zainteresowane będą miały zapewniony dostęp do szkoleń na równych zasadach.

Poniesione zostaną wydatki na: promocję, materiały konferencyjne, materiały szkoleniowe, catering, koszty delegacji, zestawy komputerowe, oprogramowanie, w których to zawarty jest podatek VAT.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu służyć będą celom statutowym uczelni i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją jak i po zakończeniu realizacji projektu pn. "...", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sytuacji gdy zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu są związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodne z art. 86, ust. 1 ww. ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu projekt nie będzie generował dochodu. Wnioskodawca prowadzi działalność dydaktyczną i badawczo - naukową wynikającą z jej celów statutowych. Powstałe składniki materialne będą wykorzystywane do działalności zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, który w związku z tym został poniesiony ostatecznie i jest niemożliwy do odzyskania.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym należy uznać, że podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII, Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw, realizuje projekt pn. "...", na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Przedmiotem projektu będzie przygotowanie i realizacja kampanii informacyjno - promocyjnej i szkoleń dotyczących tematyki firm spin off/out.

Uczestnicy szkoleń nie będą ponosić kosztów związanych z udziałem w projekcie.

Wszystkie osoby zainteresowane będą miały zapewniony dostęp do szkoleń na równych zasadach.

Poniesione zostaną wydatki na: promocję, materiały konferencyjne, materiały szkoleniowe, catering, koszty delegacji, zestawy komputerowe, oprogramowanie, w których to zawarty jest podatek VAT.

Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu służyć będą celom statutowym uczelni i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Ponadto jak wynika z treści wniosku zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu projekt nie będzie generował dochodu. Wnioskodawca prowadzi działalność dydaktyczną i badawczo - naukową wynikającą z jej celów statutowych. Powstałe składniki materialne będą wykorzystywane do działalności zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, który w związku z tym został poniesiony ostatecznie i jest nie możliwy do odzyskania.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż projekt nie generuje dla Wnioskodawcy żadnych obrotów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu projekt nie będzie generował dochodu a po zakończeniu realizacji projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Będą one wykorzystywane do działalności zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym należy uznać, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. dającymi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z nimi związany.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie zauważyć, iż interpretację w przedmiotowej sprawie wydano wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, z którego wynika, że składniki majątkowe powstałe w trakcie realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie stanu faktycznego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl