IBPP4/443-1067/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1067/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług dokonanych w ramach imprezy związanej z dniami miasta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług dokonanych w ramach imprezy związanej z dniami miasta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzymuje dotację podmiotową przyznaną przez organizatora na 2011 r. na podstawie uchwały rady miejskiej, na realizację zadań statutowych, między innymi organizuje coroczne dni miasta. Program dni miasta to głównie cykl koncertów znanych wykonawców i zespołów muzycznych z którymi zawierane są stosowne umowy. Do końca ubiegłego roku honorarium za koncert wykonywany przez artystę nie było opodatkowane. Od stycznia 2011 r. w związku z wprowadzonymi zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług, honorarium za koncert wzrasta o podatek VAT według stawki 23%, przy jednoczesnym zapisie, że podatek VAT naliczany będzie zgodnie z przepisami i interpretacjami podatkowymi obowiązującymi w dniu wystawienia faktury końcowej. Podobna sytuacja występuje w przypadku nagłośnienia imprezy, oświetlenia i wynajmu sceny, namiotów. Jedynym przychodem w celu realizacji imprezy jako usługi wykorzystywanej do wykonania czynności opodatkowanych będą usługi sprzedaży powierzchni reklamowych, dzierżawy gruntu pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz sponsoringu imprezy. Usługi te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w ramach Imprezy XIX Dnia R. 3 dniowa impreza odbędzie się na stadionie miejscowego klubu sportowego i przeznaczona będzie dla mieszkańców miasta i ościennych gmin. impreza ta będzie imprezą masową i niebiletowaną. Szacuje się, że w imprezie weźmie udział około 15 tys. uczestników. Bezpłatna forma imprezy zwiększa aktywność kulturalną wśród społeczeństwa. Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym miesięcznie deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca jest instytucją kultury miasta, utworzoną w celu zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa miasta i gmin sąsiadujących, poprzez zapewnienie rozwoju kultury oraz współtworzenie wartości kulturalnych we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym. Jako instytucja, wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzi samodzielnie działalność pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym. Działa w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu. Bezpośredni nadzór nad działalnością Wnioskodawcy sprawuje burmistrz miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach imprezy związanej z dniami miasta.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wszystkie koszty i przychody związane z realizacją imprezy dotyczącej dni miasta realizuje zgodnie z planem finansowym instytucji. Tworząc plan finansowy na rok 2011 nie było wiadomo, iż obowiązująca od stycznia 2011 r. nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług zmieni zakres zwolnień podatkowych dotyczących usług kulturalnych. W ramach przedstawionej imprezy kulturalnej honorarium każdego artysty i zespołu muzycznego reprezentowanego przez agencje artystyczne zostaje zwiększone o stawkę 23% VAT. Sytuacja taka dotycząca zwiększenia podatku VAT w znaczny sposób utrudnia realizację budżetu instytucji kultury, ponieważ świadczenie usług przedmiotowych generuje dodatkowy wydatek, który nie był zaplanowany. Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o całość podatku naliczonego w ramach organizowanych XIX dni....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jest instytucją kultury miasta, utworzoną w celu zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa miasta i gmin sąsiadujących, poprzez zapewnienie rozwoju kultury oraz współtworzenie wartości kulturalnych we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym. Jako instytucja, wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzi samodzielnie działalność pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym. Działa w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu. Bezpośredni nadzór nad działalnością Wnioskodawcy sprawuje burmistrz miasta.

Wnioskodawca, między innymi organizuje coroczne dni miasta. Program dni miasta to głównie cykl koncertów znanych wykonawców i zespołów muzycznych, z którymi zawierane są stosowne umowy. W związku z organizacja koncertu dokonuje zakupu usług koncertu, nagłośnienia imprezy, oświetlenia, wynajmu sceny, namiotów.

Jedynym przychodem z realizacji imprezy jako usługi wykorzystywanej do wykonania czynności opodatkowanych będą usługi sprzedaży powierzchni reklamowych, dzierżawy gruntu pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz sponsoringu imprezy. Usługi te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w ramach imprezy XIX Dnia.... 3 dniowa impreza odbędzie się na stadionie miejscowego klubu sportowego i przeznaczona będzie dla mieszkańców miasta i ościennych gmin. Impreza ta będzie imprezą masową i niebiletowaną. Szacuje się, że w imprezie weźmie udział około 15 tys. uczestników. Bezpłatna forma imprezy zwiększa aktywność kulturalną wśród społeczeństwa.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w ramach imprezy Wnioskodawca wykonuje czynności nieodpłatne (niepodlegające opodatkowaniu) oraz czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które generują dla Wnioskodawcy podatek należny.

Tym samym skoro Wnioskodawca organizując imprezę będzie świadczył poza czynnościami opodatkowanymi (usługi sprzedaży powierzchni reklamowych, dzierżawy gruntu pod stoiska handlowe i gastronomiczne oraz sponsoringu imprezy) również czynności niepodlegające opodatkowaniu, to nie można przyjąć, jak wskazał Wnioskodawca, że przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o całość podatku naliczonego w ramach organizowanych XIX dni....

Powyższe w sposób jednoznaczny wskazuje, iż towary i usługi nabywane w związku z organizacją XIX dni.... w części związane są z czynnościami opodatkowanymi, które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, w części zaś z niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, które nie dają prawa do odliczenia.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku wyłącznie w części w jakiej dokonane w ramach realizacji imprezy zakupy będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanej imprezy poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Zatem Wnioskodawca po wydzieleniu z całości zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom podlegającym opodatkowaniu VAT będzie miał prawo do odliczenia tej części podatku naliczonego w całości.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o całość podatku naliczonego w ramach organizowanych XIX dni..., należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl