IBPP4/443-1067/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1067/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją, jak i po zakończeniu realizacji projektu pt. "Rozbudowa nowoczesnego Laboratorium badań materiałów dla przemysłu " współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją, jak i po zakończeniu realizacji projektu pt. "Rozbudowa nowoczesnego Laboratorium badań materiałów dla przemysłu " współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1067/09/KG z dnia 27 października 2009 r. oraz pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytet II Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.1. Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym, realizuje projekt pt. "Rozbudowa nowoczesnego Laboratorium badań materiałów dla przemysłu " na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Projekt realizowany jest przy udziale Stowarzyszenia Przedsiębiorców Przemysłu, Politechniki..., Politechniki..., Politechniki..., Politechniki...,Uniwersytetu..., Instytutu.

Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą finansowane w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z budżetu państwa i środków własnych. Dofinansowanie przekazywane będzie w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu jest budowa budynku laboratorium wraz z wyposażeniem oraz zakup i instalacja urządzeń oraz aparatury naukowo badawczej, która stanowić będzie uzupełnienie wyposażenia Laboratorium Badań Materiałów dla przemysłu. Głównym obszarem badań będą prace i technologie nakierowane na wytwarzanie elementów części gorącej silników.

W ramach realizacji projektu zostaną uzyskane następujące rezultaty: 20 przedsiębiorstw będzie korzystało z usług wybudowanych laboratoriów badawczych i specjalistycznych, 1 laboratorium badawcze i specjalistyczne uzyska akredytację, powstanie 10 projektów badawczych, rozwojowych i celowych, 2 projekty będą prowadzone w ramach współpracy międzynarodowej, zostaną utworzone 3 nowe miejsca pracy, 2 nowe etaty badawcze, 5 osób zostanie zatrudnionych do obsługi stworzonej infrastruktury badawczej, 40 osób będzie korzystało ze szkoleń w zakresie obsługi i eksploatacji zakupionej specjalistycznej aparatury badawczej, 55 naukowców, 15 studentów, 11 jednostek naukowych oraz 3 instytucje, będzie korzystało z utworzonej infrastruktury, zostanie podpisanych 10 umów o korzystanie z utworzonej infrastruktury.

Poniesione zostaną wydatki na: promocję, urządzenia laboratoryjne, sprzęt specjalistyczny, aparaturę badawczą, meble, zestawy komputerowe, oprogramowanie, roboty budowlane, w których to zawarty jest podatek VAT. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się osiągnięcia dochodu. Prowadzona będzie działalność naukowo-badawcza wynikająca z celów statutowych uczelni, nie będą przeprowadzane usługi na zamówienie przewiduje się natomiast komercjalizację wyników badań, a uzyskane w ten sposób przychody przeznaczone będą w całości na pokrycie kosztów. Zainteresowane podmioty będą mogły uzyskać dostęp do wyników badań na równych zasadach.

Nowopowstałe Laboratorium będzie generować dla Politechniki obrót opodatkowany podatkiem VAT, 20 przedsiębiorstw skorzysta odpłatnie z wyników badań na równych zasadach rynkowych a uzyskane w ten sposób przychody przeznaczone będą w całości na pokrycie kosztów, 3 instytucje będą korzystały nieodpłatnie z aparatury badawczo-naukowej w nowopowstałym Laboratorium i podpisanych zostanie 10 umów związanych z korzystaniem z nowo utworzonej infrastruktury.

40 osób będzie nieodpłatnie korzystało ze szkoleń w zakresie obsługi i eksploatacji zakupionej specjalistycznej aparatury badawczej.

Realizacja przedmiotowego projektu związana będzie z prowadzeniem działalności mieszanej. Będą dokonywane zakupy zarówno służące działalności opodatkowanej (komercjalizacja wyników badań w wyniku, której zostanie osiągnięty przychód), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu (prowadzenie niezależnych badań naukowych, które nie będą wdrażane w przemyśle wobec czego nie zostanie w wyniku ich przeprowadzenia uzyskany przychód), nie będą służyły one do prowadzenia działalności zwolnionej z opodatkowania (działalności edukacyjnej).

Struktura sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2008 wynosi 24% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, wartość ta może ulec zmianie). Pozostałe 76% podatku zostanie poniesiona ostatecznie ponieważ związane będzie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (niezależna działalność naukowo-badawcza). Kwota podlegająca odliczeniu wynosiła będzie 24% zapłaconego podatku VAT, tj. 1 644 591,00 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją, jak i po zakończeniu realizacji projektu pt. "Rozbudowa nowoczesnego Laboratorium badań materiałów dla przemysłu ", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 18 listopada 2009 r.), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku w części związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej według struktury sprzedaży dla całej Uczelni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy, art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. "Rozbudowa nowoczesnego Laboratorium badań materiałów dla przemysłu " w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytet II Infrastruktura sfery B+R, Działanie 2.1. Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym.

Przedmiotem projektu jest budowa budynku laboratorium wraz z wyposażeniem oraz zakup i instalacja urządzeń oraz aparatury naukowo badawczej, która stanowić będzie uzupełnienie wyposażenia Laboratorium Badań Materiałów dla przemysłu. Głównym obszarem badań będą prace i technologie nakierowane na wytwarzanie elementów części gorącej silników.

Realizacja przedmiotowego projektu związana będzie z prowadzeniem działalności mieszanej. Będą dokonywane zakupy zarówno służące działalności opodatkowanej (komercjalizacja wyników badań w wyniku, której zostanie osiągnięty przychód), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu (prowadzenie niezależnych badań naukowych, które nie będą wdrażane w przemyśle wobec czego nie zostanie w wyniku ich przeprowadzenia uzyskany przychód), nie będą służyły one do prowadzenia działalności zwolnionej z opodatkowania (działalności edukacyjnej).

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem dokonywał nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu (prowadzenie niezależnych badań naukowych) oraz czynnościami opodatkowanymi (komercjalizacja wyników badań).

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego projektu poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Po dokonaniu wyodrębnienia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu (tj. związanych z prowadzeniem niezależnych badań naukowych) pozostała część podatku naliczonego będzie podlegać odliczeniu w całości, bowiem jak wynika z treści wniosku ta część podatku naliczonego związana jest tylko z wykonywaniem czynność podlegających opodatkowaniu (tj. komercjalizacją wyników badań).

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części związanej z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, oraz nie przysługuje w części związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem w przedmiotowej sprawie brak podstaw do zastosowania art. 90 ustawy o VAT, bowiem po wyodrębnieniu sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT nie wystąpi tutaj sprzedaż zwolniona i opodatkowana a jedynie w całości opodatkowana.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku w części związanej z prowadzeniem działalności opodatkowanej według struktury sprzedaży dla całej Uczelni, należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę dokonywanych czynności, tj. prowadzenia niezależnych badań naukowych oraz komercjalizacji wyników badań, jako czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl