IBPP4/443-1058/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1058/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 23 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt pn. "...", o numerze identyfikacyjnym:. został wykonany przy dofinansowaniu z EFRR w ramach RPO W 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest zwiększenie dostępności zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną przez Urząd Miasta na rzecz mieszkańców Gminy, petentów poprzez wdrożenie systemu informatycznego typu e-Government (front-office).

E-Urząd oznacza rozwiązania organizacyjno - technologiczne umożliwiające urzędom świadczenie usług publicznych za pomocą internetu.

Wprowadzenie w Urzędzie Miasta systemu e-Urząd ograniczyło problemy towarzyszące petentom związane z dotychczasowym funkcjonowanie Urzędu, a w szczególności nastąpiło: skrócenie czasu oczekiwania na rozpatrzenie sprawy, ograniczanie biurokracji, oszczędzanie i szanowanie czasu petentów, wzywanie tylko w razie bezwzględnej konieczności stawienia się w urzędzie osobiście, ułatwienie kontaktów na linii urzędnik-petent, umożliwienie interesantom załatwianie spraw bez wychodzenia z domu oraz monitorowanie przez nich ich statusu.

Projekt wpłynął na poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej regionu przez zwiększenie możliwości administracyjnych w zakresie obsługi petentów, zwiększenie dostępności do informacji publicznej, poszerzenie zakresu usług on-line.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z zakupem sprzętu informatycznego, przeszkoleniem pracowników Urzędu oraz koszty związane w promocją projektu, a w szczególności w zakresie: publikacji artykułów w prasie, wykonania plakatów i ich rozwieszenie, wykonania gadżetów i ich rozprowadzenie.

Czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Urząd Miasta. Gmina i Urząd Miasta posługują się jednym numerem identyfikacji podatkowej NIP. Jednakże, w związku z interpretacją Ministerstwa Finansów w zakresie stosowania numeru identyfikacji podatkowej NIP przez gminy i urzędy gmin, Gmina złożyła wniosek o nadanie przedmiotowego numeru NIP dla podmiotu "Gmina". W chwili obecnej w tym zakresie prowadzona jest stosowna procedura.

Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż nie prowadzi ona działalności gospodarczej i nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie uzyska żadnych finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpiła związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Wykonany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, jako beneficjent funduszy europejskich, nie prowadzący działalności gospodarczej i nie uzyskujący przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków związanych z realizacja projektu, tj.:

* opracowaniem studium wykonalności,

* nabyciem sprzętu informatycznego,

* przeszkoleniem pracowników oraz mieszkańców Gminy,

* przeprowadzeniem promocji projektu.

Poniesione w ramach projektu wydatki związane są z dostawą towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu usługi i towary nie są związane z działalnością opodatkowaną i w związku z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Gmina jako płatnik podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków.

Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Działalność prowadzona przez Gminę nie mogłaby być prowadzona przez podmiot prywatny w celu osiągnięcia zysku. W związku z powyższym, w myśl orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie jest to działalność gospodarcza, zatem w projekcie nie występuje pomoc publiczna.

Projektu nie będzie udostępniany odpłatnie, w całym analizowanym okresie nie generuje on przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (urząd miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy (miasta) oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy (miasta). Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (urzędu miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (urzędu miasta). Zatem Urząd Gminy (Urząd Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina (Miasto) i Urząd Gminy (Urząd Miasta) powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie (Miastu), a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie (miastu), czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy (urzędowi miasta). Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina (Miasto).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował, przy dofinansowaniu z EFRR w ramach RPO W 2007-2013, projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest zwiększenie dostępności zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną przez Urząd Miasta na rzecz mieszkańców Gminy, petentów poprzez wdrożenie systemu informatycznego typu e-Government (front-office).

Projekt wpłynął na poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej regionu przez zwiększenie możliwości administracyjnych w zakresie obsługi petentów, zwiększenie dostępności do informacji publicznej, poszerzenie zakresu usług on-line.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z zakupem sprzętu informatycznego, przeszkoleniem pracowników Urzędu oraz koszty związane w promocją projektu, a w szczególności w zakresie: publikacji artykułów w prasie, wykonania plakatów i ich rozwieszenie, wykonania gadżetów i ich rozprowadzenie.

Wykonany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpiła związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl