IBPP4/443-105/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-105/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dni 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu pod nazwą "Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu pod nazwą "Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat złożył projekt pod nazwą "Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej " o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektu uzależniona jest od pozytywnej decyzji Zarządu Województwa.

Planowany termin rozpoczęcia procedury przetargowej: 30 marca 2009 r. Planowany termin zakończenia realizacji projektu 27 listopada 2009 r. Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu 31 grudnia 2009 r.

Projekt finansowany będzie w 60,30% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała cześć środków (39,70%) stanowi wkład własny Powiatu. Przedmiotem projektu jest odbudowa (budowa) wiaduktu w ciągu drogi powiatowej, o długości 47,8 m. Realizowany obiekt jest zgodny z prawodawstwem polskim i unijnym zarówno w zakresie procedur związanych z przygotowaniem i wdrażaniem inwestycji, jak również w zakresie tworzenia projektu budowlanego i innych rozwiązań technicznych i technologicznych. Długofalowym celem projektu jest zwiększenie mobilności mieszkańców powiatu kluczborskiego. Celem bezpośrednim jest polepszenie infrastruktury komunikacyjnej wywierającej bezpośredni wpływ na standardy i komfort ruchu zarówno pojazdów jak i pieszych, oraz polepszenie dostępności komunikacyjnej, skrócenie czasu podróży, zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin, a także poprawa dostępności komunikacyjnej do obszarów istotnych z punktu widzenia gospodarczego dla danego regionu, w tym wyrównanie szans ludności obszarów wiejskich i miejskich.

Na poziomie definiowania konieczności i celowości realizacji inwestycji, które odzwierciedlają wyniki analizy problemów i potrzeb zdefiniowano następujące cele główne projektu:

1.

Zapewnienie najbardziej ekonomicznego połączenia pomiędzy miasta i terenami (w tym wieloma miejscowościami) zlokalizowanymi po drugiej stronie sieci kolejowej;

2.

Zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu, zwłaszcza obszarów i miejsc istotnych z punktu widzenia gospodarczego poprzez poprawę jakości dróg powiatowych, a w szczególności zapewnienie alternatywnego dojazdu to terenów inwestycyjnych (podstrefa Strefy Ekonomicznej;

3.

Zapewnienie najkrótszego, bezkolizyjnego z torami kolejowymi, alternatywnego połączenia drogowego w przypadku wyłączenia z ruchu wiaduktu kolejowego;

4.

Podwyższenie dostępności powiatu dla mieszkańców powiatów ościennych;

5.

Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, poprawę jakości powietrza, wód i gleby poprzez zwiększenie przepustowości szlaków komunikacyjnych oraz obniżenie emisji spalin i hałasu.

Projekt drogowy planowany do realizacji charakteryzować się będzie brakiem przychodów finansowych z tytułu eksploatacji projektu. Beneficjent (Powiat) nie zakłada pobierania opłat z tytuły wykorzystania infrastruktury powstałej w projekcie. W przypadku inwestycji drogowych należy wyraźnie stwierdzić, że beneficjent nie generuje żadnych przychodów z tytułu prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie miał możliwość w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot w całości lub w części, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w realizowanym projekcie nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje. Tym samym nie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem. Gmina jako zarejestrowany podatnik VAT nie ma prawa do odliczenia podatku ponieważ jest to działalność należąca do zadań własnych Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i działalność taka nie podlega podatkowi VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat złożył projekt pod nazwą "Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej" o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowany termin rozpoczęcia procedury przetargowej: 30 marca 2009 r. Planowany termin zakończenia realizacji projektu 27 listopada 2009 r. Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu 31 grudnia 2009 r.

Projekt finansowany będzie w 60,30% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała cześć środków (39,70%) stanowi wkład własny Powiatu. Przedmiotem projektu jest odbudowa (budowa) wiaduktu w ciągu drogi powiatowej, o długości 47,8 m. Długofalowym celem projektu jest zwiększenie mobilności mieszkańców powiatu. Celem bezpośrednim jest polepszenie infrastruktury komunikacyjnej wywierającej bezpośredni wpływ na standardy i komfort ruchu zarówno pojazdów jak i pieszych, oraz polepszenie dostępności komunikacyjnej, skrócenie czasu podróży, zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin, a także poprawa dostępności komunikacyjnej do obszarów istotnych z punktu widzenia gospodarczego dla danego regionu, w tym wyrównanie szans ludności obszarów wiejskich i miejskich.

Projekt drogowy planowany do realizacji charakteryzować się będzie brakiem przychodów finansowych z tytułu eksploatacji projektu. Beneficjent (Powiat) nie zakłada pobierania opłat z tytuły wykorzystania infrastruktury powstałej w projekcie.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją opisanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ponadto Wnioskodawca nie zakłada pobierania opłat z tytuły wykorzystania infrastruktury powstałej w projekcie.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu pod nazwą "Odbudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi powiatowej ". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl