IBPP4/443-1044/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1044/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu 14 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków na funkcjonowanie i działalność Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków na funkcjonowanie i działalność Stowarzyszenia. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2010 r. nr IBPP4/443-1044/10/JP oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu 14 września 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2010 r. nr IBPP4/443-1044/10/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach. Celem statutowym Wnioskodawcy jest:

* organizowanie imprez kulturalno-oświatowych,

* inspirowanie działań na rzecz oświaty, kultury, sztuki i rzemiosła artystycznego,

* wspieranie i prowadzenie działalności wydawniczej,

* popularyzowanie wiedzy o historii i dniu dzisiejszym wsi,

* dokumentowanie miejscowości - historii i działalności,

* prowadzenie działalności charytatywnej,

* utrzymanie kontaktu z ludźmi wywodzącymi się z R.,

* popieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego,

* prowadzenie profilaktyki antyuzależnieniowej,

* zwalczanie patologii społecznej i przeciwdziałanie bezrobociu.

Majątek Wnioskodawcy stanowią:

* składki członkowskie,

* subwencje, darowizny, spadki, zapisy,

* wpływy z działalności odpłatnej.

Stowarzyszenie nie prowadzi obecnie i nie będzie prowadziło w najbliższej przyszłości działalności gospodarczej, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie występują okoliczności wynikające z art. 15 ust. 1 tj. nie występuje odpłatna dostawa towarów, import towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Skoro nie występuje działalność gospodarcza, ani sprzedaż, to jednostka nie jest zarejestrowana w ewidencji płatników VAT. Nie wykonując czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT Stowarzyszenie nie ma fizycznej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zgodnie z brzmieniem art. 86 ustawy o VAT, a tym samym nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT).

Jak wyjaśnił Wnioskodawca w piśmie z dnia 18 sierpnia 2010 r. Stowarzyszenie Miłośników Wsi R. nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wydatki będące przedmiotem wniosku ponoszone będą na zakup sprzętu, materiałów biurowych, produktów spożywczych, usług w tym usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych. Większość wydatków dokumentowane jest fakturami VAT. Sporadycznie pojawiają się rachunki wystawiane przez podmioty, które nie są podatnikami VAT, lub które są zwolnione.

Zgodnie z obowiązującym statutem Stowarzyszenia oraz art. 33 ust. 1 Prawo o stowarzyszeniach majątek powstaje między innymi z dochodów z własnej działalności. Jako, ze Wnioskodawca realizuje zadania określone w art. 4 ust. 1 ustawy o Działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Stowarzyszenie przyjęło w Statucie podział osiąganych przychodów na przychody z działalności nieodpłatnej i odpłatnej.

Na przychody z działalności odpłatnej składają się wpływy ze sprzedaży wydawnictw Stowarzyszenia tj. książek i czasopisma przy czym cena sprzedaży skalkulowana jest na poziomie kosztu wytworzenia obejmującego koszty bezpośrednio związane z wytworzeniem danej publikacji. Zgodnie z wyrokiem WSA I SA/Bk 346/05 w Białymstoku "Za nieodpłatną działalność pożytku publicznego można uznać tylko taką sytuację, w której organizacja pożytku publicznego za świadczone przez siebie usługi nie pobiera jakiegokolwiek wynagrodzenia, a nie sytuację, gdy wynagrodzenie to nie odpowiada rzeczywistej wartości lub kosztów świadczenia. Pobierane wynagrodzenia powodują bowiem, że działalność pożytku publicznego staje się działalnością odpłatną (atr.8 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie), zaś pobieranie wynagrodzenia wyższego od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności - czyni z niej działalność gospodarczą (art. 9 ust. 1 pkt 1 cyt ustawy)".

Stowarzyszenie nie osiąga zysku ze sprzedaży co jest równoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Natomiast ust. 2 mówi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów mogłyby istnieć przesłanki do opodatkowania podatkiem VAT przychodów z działalności odpłatnej Stowarzyszenia jednakże w świetle art. 113 ustawy o VAT podatnik korzysta ze zwolnienia z tego obowiązku. Wynika to z zapisów ust. 1, który mówi, że zwalnia się od podatku podatników, u których w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła 50.000,00 zł. Przychody ze sprzedaży w Stowarzyszeniu w roku 2009 wyniosły 10.098,00 zł i nie są to przychody uzyskiwane w celach zarobkowych oraz nie można jednoznacznie wskazać zamiaru wykonywania powyższych czynności w sposób ciągły.

Obecnie Stowarzyszenie stara się o pozyskanie środków unijnych na realizację projektu w ramach działania małe projekty. Wniosek aplikacyjny w tej chwili jest poddawany ocenie i obecnie nie ma zawartej umowy na dofinansowanie.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą związane w żaden sposób z wykonywaniem czynności opodatkowanych w związku z czym nie istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z ponoszeniem wydatków na funkcjonowanie i działalność Stowarzyszenia, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący stowarzyszeniem stara się o pozyskanie środków unijnych na realizację projektu w ramach działania małe projekty.

Wnioskodawca poniesie wydatki na zakup sprzętu, materiałów biurowych, produktów spożywczych, usług w tym usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą związane w żaden sposób z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą związane w żaden sposób z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl