IBPP4/443-1042/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1042/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy dwuetapowy sposób rozliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi VAT, opodatkowanymi i zwolnionymi z podatku VAT jest prawidłowy i czy zastosowanie w pierwszym etapie rozliczenia podatku naliczonego klucza opartego na udziale przychodów z dotacji w przychodach z działalności operacyjnej ogółem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy dwuetapowy sposób rozliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi VAT, opodatkowanymi i zwolnionymi z podatku VAT jest prawidłowy i czy zastosowanie w pierwszym etapie rozliczenia podatku naliczonego klucza opartego na udziale przychodów z dotacji w przychodach z działalności operacyjnej ogółem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako miejska instytucja kultury działa zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, oraz na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wykonując zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi gminy. Wnioskodawca został wpisany do krajowego rejestru podmiotów z przedmiotem działalności sklasyfikowanym pod numerem PKD (2007) 9002Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych, PKD (2004) 9234Z - Działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy Miejskiej w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta. Dodatkowo zgodnie ze statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej, w szczególności poprzez promocje dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta.

Zgodnie z § 4 statutu swoje zadania Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych, a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Miasta oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Najbardziej znanymi imprezami organizowanymi przez Wnioskodawcę są Wianki, Sylwester na Rynku, itp. Organizowane imprezy mają charakter imprez biletowanych (wstęp na podstawie odpłatnego biletu) lub niebiletowanych (wstęp wolny).

Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy Miejskiej nieodpłatnie, a celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysku.

Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu upowszechniania kultury, jako miejska jednostka kultury, Wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Miasta dotację podmiotową na realizację zadań statutowych, nie związaną z dostawą i świadczeniem usług. Dotacja ta służy pokryciu całości lub części kosztów działalności Wnioskodawcy i nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanej dotacji z ceną konkretnej dostawy towarów lub świadczenia konkretnych usług. Nie jest więc dotacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje przychody:

* ze sprzedaży usług reklamowych, najczęściej polegających na umieszczeniu logo i/lub nazwy kontrahenta (sponsora) na banerach reklamowych eksponowanych podczas organizowanych imprez kulturalnych lub też w materiałach promocyjnych (plakatach, ulotkach, biletach itp.). Obrót z tytułu świadczenia tych usług opodatkowany jest stawką VAT 22%,

* z prowizji za pośrednictwo w sprzedaży wycieczek, miejsc noclegowych i biletów na imprezy kulturalne organizowane przez innych organizatorów - również opodatkowane stawką 22%,

* ze sprzedaży biletów na imprezy biletowane - opodatkowane stawką 7%,

* ze sprzedaży wydawnictw - opodatkowane stawką 0%, 7% lub 22% w zależności od charakteru wydawnictwa,

* ze sprzedaży praw np. do transmisji imprezy kulturalnej - zwolnione z opodatkowania VAT.

Te dodatkowe przychody są w całości przeznaczane na realizację celów statutowych.Nabywane przez Wnioskodawcę w związku z organizacją imprez kulturalnych opodatkowane towary i usługi to w szczególności koszty wynajmu sali, budowy sceny na wolnym powietrzu, koszty obsługi technicznej i estradowej imprezy, koszty druku plakatów, banerów, ulotek, koszty plakatowania itp.

Towary i usługi te Wnioskodawca kwalifikuje do następujących grup:

a.

związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną VAT;

b.

związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną;

c.

związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT;

d.

związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi;

e.

związane z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu;

f.

związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

W przypadku nabycia towarów i usług zakwalifikowanych do grup a, b, c decyzja o odliczeniu lub nie odliczeniu podatku VAT naliczonego zasadniczo Wnioskodawcy nie nastręcza problemów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu i zakresu odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku towarów i usług zakwalifikowanych do grup d, e, f. W związku z tym Wnioskodawca występował do Ministra Finansów o dokonanie wiążącej interpretacji przepisów podatkowych i w dniu 1 lutego 2010 r. Wnioskodawca otrzymał indywidualne interpretacje nr IBPP1/443-44/10/MS, IBPP1/443-1029/09/MS oraz IBPP1/443-45/10/MS wydane w dniu 22 stycznia 2010 r. Otrzymane interpretacje w zakresie rozliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi VAT oraz sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną Wnioskodawca stosuje w następujący sposób:

W przypadku organizacji przez Wnioskodawcę imprez kulturalnych, które stanowią realizacje celów statutowych i są finansowane z dotacji Urzędu Miasta (czynności niepodlegające VAT) i które równocześnie generują przychody podlegające ustawie o VAT opodatkowane (np. usługi reklamowe, sprzedaż biletów i in.) i zwolnione z opodatkowania (np. sprzedaż praw do transmisji) Wnioskodawca stosuje dla ustalenia zakresu odliczenia podatku naliczonego dwuetapowy sposób rozliczenia podatku VAT naliczonego. W pierwszym etapie zostaje wydzielona ta część podatku naliczonego, która odpowiada udziałowi otrzymanych dotacji w przychodach z działalności operacyjnej ogółem - ta część podatku nie podlega odliczeniu. W drugim etapie do pozostałej części podatku naliczonego, który Wnioskodawca uznaje za podatek naliczony związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, Wnioskodawca stosuje proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy. Do rozliczenia podatku naliczonego w pierwszym etapie Wnioskodawca stosuje klucz oparty na udziale przychodów z dotacji w przychodach z działalności operacyjnej ogółem. W trakcie roku Wnioskodawca stosuje klucz wyliczony na podstawie danych roku poprzedniego. Korekta uwzględniająca dane bieżącego roku jest dokonywana po zakończeniu roku, kiedy znane są dane dotyczące wysokości przychodów uzyskanych w danym roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisany w stanie faktycznym dwuetapowy sposób rozliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją przez Wnioskodawcę imprez kulturalnych, które stanowią realizacje celów statutowych i są finansowane z dotacji Urzędu Miasta (czynności niepodlegające) i które równocześnie generują przychody podlegające ustawie o VAT opodatkowane (np. usługi reklamowe, sprzedaż biletów i in.) i zwolnione z opodatkowania (np. sprzedaż praw do transmisji) jest prawidłowy.

2.

Czy prawidłowe jest zastosowanie w pierwszym etapie rozliczenia podatku naliczonego klucza opartego na udziale przychodów z dotacji w przychodach z działalności operacyjnej ogółem.

Zdaniem Wnioskodawcy, po analizie otrzymanych przez Biuro indywidualnych interpretacji nr IBPP1/443-44/10/MS, IBPP1/443-1029/09/MS oraz IBPP1/443-45/10/MS wydanych w dniu 22 stycznia 2010 r. prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, w przypadku organizowanych przez Wnioskodawcę imprez kulturalnych finansowanych z dotacji i stanowiących realizacje zadań statutowych (niepodlegających opodatkowaniu) i przynoszących równocześnie opodatkowane albo opodatkowane i zwolnione przychody objęte przepisami ustawy o VAT, odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z tymi czynnościami, w przypadku gdy nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, należy dokonywać stosując dwuetapowy klucz podziału.

W pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej Wnioskodawca wydziela tą ich część, która jest związana z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (działalność statutowa) i część związaną z działalnością opodatkowaną i zwolnioną. Dla dokonania tego podziału Wnioskodawca stosuje klucz podziału oparty na udziale przychodów z dotacji (działalność nieopodatkowaną) w przychodach ogółem. Klucz ten Wnioskodawca uważa za jak najbardziej miarodajny i uzasadniony z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest instytucją komercyjną nastawioną na osiąganie zysków. Klucz ten Wnioskodawca uważa za jedyny możliwy do zastosowania biorąc pod uwagę specyfikę działalności prowadzonej przez Biuro, gdyż na etapie dokonywania odliczenia podatku naliczonego nie jest jeszcze znana ostateczna struktura finansowania danej imprezy. Dlatego też rozliczenie to jest dokonywane na podstawie udziału przychodów z dotacji w przychodach z dotacji w przychodach ogółem osiągniętego w roku ubiegłym i korygowane po zakończeniu roku. Natomiast w drugim etapie pozostała część podatku naliczonego odnoszącego się do zakupów związanych z działalnością opodatkowana i zwolnioną Wnioskodawca dzieli z wykorzystaniem proporcji jako udziału rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisem art. 90 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast dokonane przez Wnioskodawcę zakupy dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych (tekst jedn.: nie dotyczą czynności zwolnionych z opodatkowania), to po wydzieleniu z całości zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu (I etap), pozostała część będzie związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia tej części podatku w całości, tj. bez dalszego podziału z zastosowaniem art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego co do zasady stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały dalszymi przepisami art. 90 ww. ustawy, natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako miejska instytucja kultury wykonuje zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi gminy. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy Miejskiej w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta. Dodatkowo zgodnie z statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej, w szczególności poprzez promocje dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta. Zgodnie z § 4 statutu swoje zadania Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych, a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Miasta oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Organizowane imprezy mają charakter imprez biletowanych (wstęp na podstawie odpłatnego biletu) lub niebiletowanych (wstęp wolny). Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy Miejskiej nieodpłatnie, a celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysku. Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu upowszechniania kultury, jako miejska jednostka kultury, Wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Miasta dotację podmiotową na realizację zadań statutowych, nie związaną z dostawą i świadczeniem usług. Dotacja ta służy pokryciu całości lub części kosztów działalności Wnioskodawcy i nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanej dotacji z ceną konkretnej dostawy towarów tub świadczenia konkretnych usług. Nie jest więc dotacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje przychody:

* ze sprzedaży usług reklamowych, najczęściej polegających na umieszczeniu logo i/lub nazwy kontrahenta (sponsora) na banerach reklamowych eksponowanych podczas organizowanych imprez kulturalnych lub też w materiałach promocyjnych (plakatach, ulotkach, biletach itp). Obrót z tytułu świadczenia tych usług opodatkowany jest stawką VAT 22%,

* z prowizji za pośrednictwo w sprzedaży wycieczek, miejsc noclegowych i biletów na imprezy kulturalne organizowane przez innych organizatorów - również opodatkowane stawką 22%,

* ze sprzedaży biletów na imprezy biletowane - opodatkowane stawką 7%,

* ze sprzedaży wydawnictw - opodatkowane stawką 0%, 7% lub 22% w zależności od charakteru wydawnictwa,

* ze sprzedaży praw np. do transmisji imprezy kulturalnej - zwolnione z opodatkowania VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu i zakresu odliczania podatku VAT naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegajacymi opodatkowaniu oraz związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika zatem, że nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją danej imprezy kulturalnej towary i usługi służą zarówno czynnościom znajdującym się poza zakresem obowiązywania ustawy, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, jak i czynnościom związanym z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (opodatkowaną i zwolnioną).

Odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z tymi czynnościami, w przypadku gdy nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, Wnioskodawca dokonuje stosując dwuetapowy klucz podziału.

W pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej Wnioskodawca wydziela tą ich część, która jest związana z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu (działalność statutowa) i część związaną z działalnością opodatkowaną i zwolnioną. Dla dokonania tego podziału Wnioskodawca stosuje klucz podziału oparty na udziale przychodów z dotacji (działalność nieopodatkowaną) w przychodach ogółem. Klucz ten Wnioskodawca uważa za jak najbardziej miarodajny i uzasadniony z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest instytucją komercyjną nastawioną na osiąganie zysków. Klucz ten Wnioskodawca uważa za jedyny możliwy do zastosowania biorąc pod uwagę specyfikę działalności prowadzonej przez Biuro, gdyż na etapie dokonywania odliczenia podatku naliczonego nie jest jeszcze znana ostateczna struktura finansowania danej imprezy. Dlatego też rozliczenie to jest dokonywane na podstawie udziału przychodów z dotacji w przychodach z dotacji w przychodach ogółem osiągniętego w roku ubiegłym i korygowane po zakończeniu roku.

Natomiast w drugim etapie pozostała część podatku naliczonego odnoszącego się do zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną Wnioskodawca dzieli z wykorzystaniem proporcji jako udziału rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisem art. 90 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast dokonane przez Wnioskodawcę zakupy dotyczą wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych (tekst jedn.: nie dotyczą czynności zwolnionych z opodatkowania), to po wydzieleniu z całości zakupów tej części, która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu (I etap), pozostała część będzie związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia tej części podatku w całości, tj. bez dalszego podziału z zastosowaniem art. 90 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że dokonując rozliczenia podatku naliczonego związanego jednocześnie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jak też niepodlegającymi rygorom tego podatku, a którego Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać oddzielnie do tych kategorii czynności, winien on, dokonać jego podziału w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału.

Wskazać należy, iż przyjęty przez Wnioskodawcę sposób odliczania podatku naliczonego od wydatków dotyczących działalności opodatkowanej i statutowej w opinii tut. Organu nie jest nieprawidłowy, jeżeli metoda ta stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących tej części działalności jednostki.

Co istotne, wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie dokonać oceny prawidłowości stosowanego klucza podziału, zatem prawidłowość stosowanego klucza podziału nie może być przedmiotem oceny tut. organu. Ocena prawna, zaproponowanej przez Wnioskodawcę metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną wykracza poza zakres przedmiotowy pisemnych interpretacji prawa podatkowego, bowiem jej prawidłowość mogłaby być weryfikowana jedynie na etapie postępowania podatkowego lub w toku kontroli podatkowej.

Natomiast w sytuacji gdy Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności niepodlegające regulacjom ustawy (tekst jedn.: niepodlegające opodatkowaniu) oraz czynności opodatkowane ale nie wykonuje czynności, które wprawdzie podlegają przepisom o podatku od towarów i usług lecz jednocześnie korzystają ze zwolnienia, wówczas po wydzieleniu z całości zakupów tej części która służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, do pozostałej części faktycznie brak będzie uzasadnienia do dokonania rozliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu mechanizmu przewidzianego w art. 90 ustawy o VAT.

Należy wskazać, iż w sytuacji dokonywania zakupu towarów i usług, które związane są równocześnie z trzema kategoriami czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu (pozostające poza regulacjami ustawy o VAT) czynności opodatkowane oraz czynności objęte zwolnieniem od opodatkowania VAT zachodzi konieczności zastosowania rozliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Na marginesie zaznacza się, że Wnioskodawca ustalając tę proporcję winien uwzględnić w niej obrót, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a więc wielkości te nie powinny zawierać podatku należnego.

Dla Wnioskodawcy istotne jest również, aby prowadzona przez niego ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, zawierająca m.in. kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, służąca prawidłowemu sporządzeniu deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy była prowadzona prawidłowo, rzetelnie i wiarygodnie.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl