IBPP4/443-1027/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1027/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 18 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 18 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Gminy W. od lipca 1998 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stał się on podatnikiem w związku z przekroczeniem odpowiedniej wartości sprzedaży opodatkowanej w 1998 r.

Obecnie Gmina W. przygotowuje się do podpisania umowy z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Priorytet 3 Turystyka, Dz. 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okototurystyczna - podmioty publiczne RPOW na lata 2007-2013.

Celem głównym projektu jest tworzenie i rozwój regionalnych produktów turystycznych m.in. dzięki wykorzystaniu specyficznych walorów Gminy W. i gmin ościennych. Celem projektu jest zatem stworzenie infrastruktury okototurystycznej, która umożliwi m.in. dotarcie rowerem do miejsc atrakcyjnych turystycznie, ze zwróceniem szczególnej uwagi na elementy regionalnego i lokalnego dziedzictwa historyczno-kulturowego oraz przyczyni się do rozwoju form aktywnej turystyki. W dalszej konsekwencji projekt wpłynie pozytywnie na zmianę wizerunku Gminy W., poprzez podkreślenie turystycznego i rekreacyjnego charakteru Gminy.

W ramach projektu przewiduje się budowę oraz oznakowanie trasy rowerowej na obszarze Gminy W. Projekt ten jest integralną częścią budowy systemu tras rowerowych w centralnej części J., w którego realizację zaangażowane są także gminy: K., Ł., P., P., O. i Z.

Długość trasy na terenie gminy wyniesie około 15,685 km, w tym tras wybudowanych lub przebudowanych 3,419 km z dwoma punktami postoju: przy Szkole Podstawowej w R. i w miejscowości M.

Niniejsza inwestycja zostanie wykonana w ramach zadań własnych gminy, wynikających z zapisów art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Koszt inwestycji opiewa na kwotę 715 388,02 zł, z czego 608 008,27 zł pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jako dofinansowanie.

W ramach ww. środków zostaną sfinansowane następujące zadania, potwierdzone fakturami VAT, wystawionymi na rzecz Urzędu Gminy W.:

* roboty budowlane

* nadzór inwestorski

* promocja projektu.

Zgodnie z deklaracją Gminy, zamieszczoną z zatwierdzonym do dofinansowania wniosku, efekty przedsięwzięcia zostaną utrzymane przez co najmniej 5 lat od jego zakończenia.

Gmina pozostanie właścicielem obiektu, będzie go utrzymywała i nie będzie czerpała z niego żadnych korzyści pieniężnych, a w tym samym produkt projektu nie będzie w ogóle wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe trasy rowerowe będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne dla wszystkich użytkowników.

Każda z gmin w zakresie rzeczowym i finansowym realizuje ww. projekt indywidualnie i we własnym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 sierpnia 2010 r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 16 sierpnia 2010 r.), nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina. Tym samym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym powinna być Gmina, a nie Urząd Gminy.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje się do podpisania umowy z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Priorytet 3 Turystyka, Dz. 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okototurystyczna - podmioty publiczne RPOW na lata 2007-2013.

W ramach ww. środków zostaną sfinansowane następujące zadania, potwierdzone fakturami VAT, wystawionymi na rzecz Urzędu Gminy W.:

* roboty budowlane

* nadzór inwestorski

* promocja projektu.

W ramach projektu przewiduje się budowę oraz oznakowanie trasy rowerowej na obszarze Gminy W. Projekt ten jest integralną częścią budowy systemu tras rowerowych w centralnej części J., w którego realizację zaangażowane są także gminy: K., Ł., P., P., O. i Z.

Każda z gmin w zakresie rzeczowym i finansowym realizuje ww. projekt indywidualnie i we własnym zakresie.

Gmina pozostanie właścicielem obiektu, będzie go utrzymywała i nie będzie czerpała z niego żadnych korzyści pieniężnych, a w tym samym produkt projektu nie będzie w ogóle wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe trasy rowerowe będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne dla wszystkich użytkowników.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia jest sieć tras rowerowych, które nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach projektu pn. "...".

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl