IBPP4/443-1024/11/KG - Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1024/11/KG Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 5 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1024/11/KG z dnia 10 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 12 sierpnia 2009 r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Gminą M. a Zarządem Województwa, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013.

Zgodnie z przedmiotową umową, beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Informacji z Krajowej Informacji Podatkowej, czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Realizacja projektu polega na adaptacji istniejących schronów byłego terenu powojskowego. Projekt zakłada adaptację 2 istniejących schronów powojskowych dla celów edukacyjnych Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej Ogrodu Botanicznego - powstaną tu 2 sale audiowizualne na 140 miejsc i biblioteka ogrodu, Bank Nasion i Fitotron, zaplecze socjalne, gospodarcze oraz węzeł sanitarny. Dobudowane zostaną do istniejącego schronu segmenty mieszczące laboratoria badawcze, pomieszczenia administracyjne oraz magazyny. Zaplanowano również budowę terenowej pracowni dydaktycznej, wieży widokowej, zagospodarowanie terenu z budową obiektów małej architektury i założenie kolekcji roślin klimatu umiarkowanego. W ramach projektu przewidziano również kampanię edukacyjną składającą się z konferencji, seminariów i warsztatów z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

Powstałym w ramach inwestycji obiektem administrować będzie w formie użytkowania Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w M. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w M. jest jednostką budżetową Gminy M. utworzoną na mocy uchwały Rady Miasta M. z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w M. Gmina z tytułu oddania obiektu w administrowanie jednostce budżetowej MOSiR nie będzie uzyskiwała obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Nowopowstały obiekt będzie otwarty i ogólnodostępny, przy czym w ramach działalności Centrum zaplanowano osiągnąć przychody z tytułu:

1.

dzierżawa/najem pomieszczeń Centrum,

2.

dzierżawa/najem terenu wokół Centrum,

3.

przychód z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowej.

Łączny przychód oszacowano na ok. 100 000 PLN brutto/rok. Przychody nie zrównoważą kosztów utrzymania obiektu.

Odpłatności z tytułu najmu/dzierżawy będą pobierane bezpośrednio przez Gminę M. na podstawie zawartych umów pomiędzy Gminą a najemcą/dzierżawcą. Gmina będzie pozyskiwała przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatek ten nie będzie podlegał rozliczeniu.

W chwili obecnej projekt jest w trakcie realizacji, której zakończenie planowane jest na październik bieżącego roku.

Realizacja inwestycji jest związana z zadaniami własnymi Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Właścicielem powstałego obiektu jest Gmina, natomiast użytkować na podstawie umowy użyczenia będzie, podległa Burmistrzowi Miasta M., nieposiadąjąca osobowości prawnej jednostka budżetowa - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w M.

Beneficjentem projektu jest Gmina M., w którego imieniu występuje Urząd Miasta M. Środki na utrzymanie obiektu będą pochodzić z budżetu Gminy M.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (VAT jest kosztem kwalifikowanym w projekcie).

Ostatecznie uzupełnione pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r.:

Gmina M. jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje, przypisane jej ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.), określone zadania m.in. przy pomocy jednostek i zakładów budżetowych. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji został utworzony 1 stycznia 2008 r. na mocy Uchwały Rady Miejskiej M. z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie: utworzenia jednostki budżetowej o nazwie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w M. Celem działalności MOSiR w M. jest rozwijanie i zaspokajanie potrzeb sportowych i rekreacyjnych społeczeństwa, w tym utrzymanie terenów sportowych, rekreacyjnych oraz obiektów i urządzeń sportowych. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w M. przejmie obiekt Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej Ogrodu Botanicznego w M. w użytkowanie na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. MOSIR jako jednostka budżetowa będzie odpowiadać za utrzymanie obiektu. Koszt rocznego utrzymania obiektu oszacowano na ok. 500 tys. zł rocznie. MOSIR będzie uzyskiwać przychody z tytułu najmy/dzierżawy terenu, pomieszczeń i powierzchni reklamowej, gdzie łączny przychód oszacowano na około 100 tyś zł brutto w skali roku.

Gmina M. w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie zawierała umów dzierżawy/najmu. Przedmiotowe umowy będzie zawierał MOSIR w M. na podstawie udzielonych upoważnień.

Gmina M. nie będzie wykorzystywała obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina M., w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane będzie wykonywał i rozliczał MOSIR w M.

Na fakturach jako nabywca towarów i usług na etapie budowy będzie figurowała Gmina M., natomiast na etapie eksploatacji i działalności obiektu MOSIR M.

Gmina M. nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z nabywaniem przez Gminę M. towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi edukacji publicznej, zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 12 oraz 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Projekt zakłada adaptację 2 istniejących schronów powojskowych dla celów edukacyjnych Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej Ogrodu Botanicznego - powstaną tu 2 sale audiowizualne na 140 miejsc i biblioteka ogrodu, Bank Nasion i Fitotron, zaplecze socjalne, gospodarcze oraz węzeł sanitarny. Dobudowane zostaną do istniejącego schronu segmenty mieszczące laboratoria badawcze, pomieszczenia administracyjne oraz magazyny. Zaplanowano również budowę terenowej pracowni dydaktycznej, wieży widokowej, zagospodarowanie terenu z budową obiektów małej architektury i założenie kolekcji roślin klimatu umiarkowanego. W ramach projektu przewidziano również kampanię edukacyjną składającą się z konferencji, seminariów i warsztatów z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie przekazane Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w M. w użytkowanie na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia.

Gmina M. nie będzie wykorzystywała obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu powstałego w efekcie projektu (Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej Ogrodu Botanicznego) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem po wybudowaniu zostanie on przekazany nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w M.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w M. (MOSiR), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl