IBPP4/443-1010/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1010/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miejski przystępuje do projektu pn. "..." współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz 15% ze środków budżetu miasta. Projekt polega na budowie nowoczesnego systemu informatycznego na potrzeby obsługi interesantów (osób fizycznych, instytucji i podmiotów gospodarczych) oraz jednostek organizacyjnych miasta Z., wspieranych poprzez system informacji o terenie. System ten będzie dotyczył geodezji i gospodarki gruntami, którego integralną częścią będzie elektroniczna ewidencja gruntów, budynków, lokali oraz plan uzbrojenia terenu. Zrealizowany projekt będzie mógł być wykorzystany w wielu dziedzinach sfery inwestycyjnej, informacyjnej, badawczej, organizacyjnej, przestrzennej i transportowej. Wnioskodawca będzie chciał stworzyć szersze możliwości wykorzystania systemu typu GIS, niż te, w których ona powszechnie występuje. Obecny stan rozwoju elektronicznych usług publicznych jest niski. Istniejący portal internetowy oferuje przede wszystkim usługi informacyjne bez elementu interaktywności. Ograniczona jest możliwość składania w Urzędzie Miasta elektronicznych formularzy z wykorzystaniem podpisu cyfrowego. W Urzędzie nie funkcjonuje także system elektronicznego obiegu dokumentów. Informacje prezentowane potencjalnym inwestorom przedstawione są tylko w wersji statycznej. Wnioskodawca nie posiada Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, swoją ofertę inwestycyjną prezentuje na stronie w ramach portalu www statystyki odwiedzin tej witryny są jednak niemiarodajne w kontekście do niniejszego projektu. Efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy jakiegokolwiek przychodu.

Towary i usługi (wydatki) nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizacja zadania odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy - art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Miasto, jak również Urząd Miejski stosuje ten sam numer NIP. Podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do czynności przypisanych Gminie jest Urząd Miejski. Miasto nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie promocji inwestycyjnej, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 5 sierpnia 2010 r. wskazano, że Wnioskodawcą jest Gmina. Ponadto wskazano, że z efektów projektu będą korzystały zarówno osoby fizyczne, a także podmioty publiczne i prywatne. Projekt nie jest sprzeczny z zasadą "otwartego dostępu" i gwarantuje charakter infrastruktury otwartej dla wszystkich operatorów dostarczających usługi komunikacji elektronicznej na zasadach niedyskryminacji. Korzystanie z projektu, tj. systemu informatycznego będzie bezpłatne dla wszystkich użytkowników. W wyniku wykorzystania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie prowadził czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Pracownicy poszczególnych Wydziałów Urzędu Miejskiego będą wykorzystywać sprzęt zakupiony w ramach projektu w pracy administracyjnej. Usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż dotyczą procesów administracyjnych wynikających z ustawy o samorządzie terytorialnym. System informatyczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, np. pobierania opłat. Natomiast na komputerach wykorzystywanych przez pracowników Wydziału Gospodarki Mieniem Gminy będą prowadzone czynności wynikające z regulaminu organizacyjnego Urzędu Miejskiego, czyli sprawy dotyczące m.in. najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego. Przygotowywanie i sporządzenie dokumentacji odbywać się będzie na tych urządzeniach, ale ostatecznej mocy prawnej nabiorą one dopiero po zaakceptowaniu i podpisaniu ich przez Prezydenta Miasta.

Produktami projektu będą: uruchomione 4 serwery (4 szt.), zestawy komputerowe (31 szt.), uruchomiony portal (1 szt.), uruchomiona usługa online (2 szt.), uruchomione aplikacje (8 szt.), uruchomiony system GIS (1 szt.), urządzenia peryferyjne (4 szt.). Zakładane rezultaty projektu to: 5 procedur wewnętrznych realizowanych w oparciu o system GIS i 5 jednostek sektora publicznego korzystających z utworzonych aplikacji. Pozycja kosztów kwalifikowanych zawiera usługi i produkty, które objęte są 22% stawką podatku VAT. Wszystkie pozycje przedstawione we wniosku zostały zaakceptowane przez Instytucję Zarządzającą RPO na lata 2007-2013, jako koszty kwalifikowane. W szczególności lista kosztów kwalifikowanych obejmuje następujące pozycje (według wniosku aplikacyjnego):

1.

zakup urządzeń sieciowych,

2.

zakup sprzętu komputerowego dla IT,

3.

zakup oprogramowania dla IT,

4.

instalacja i konfiguracja infrastruktury teleinformatycznej,

5.

analiza, zaprojektowanie, wykonanie i wdrożenie oprogramowania,

6.

zakup sprzętu komputerowego dla PBOI,

7.

zakup oprogramowania i danych dla SIT,

8.

wdrożenie oprogramowania dla SIT,

9.

zakup sprzętu komputerowego dla SIT,

10.

zakup oprogramowania dla PSIT,

11.

wdrożenie oprogramowania dla PSIT,

12.

zakup sprzętu komputerowego dla PSIT,

13.

promocja projektu,

14.

przygotowanie SIWZ,

15.

Inżynier projektu.

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności dających prawo do odliczania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odzyskanie podatku VAT występującego w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w składanym wniosku. W związku z powyższym koszty podatku VAT powinny być uznane jako koszty kwalifikowane. Urząd Miejski stoi na stanowisku, iż według przepisów § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) - nie przysługuje mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków poniesionych dla ww. projektu. W myśl tego paragrafu zwolnione z podatku VAT są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu i na własna odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy promocja gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy. Urząd Miejski wykonując zadania w zakresie promocji Miasta - a więc zadania zwolnione z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. powyżej Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, iż podatnik ma prawo do określenia części podatku podlegającej odliczeniu przy zastosowaniu proporcji opartej na strukturze sprzedaży jedynie w ściśle określonych przypadkach. Dla możliwości skorzystania z tej formy określenia podatku podlegającego odliczeniu konieczne jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek:

1.

wystąpienie zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną (tekst jedn.: zwolnioną od podatku, której nie należy utożsamiać z niepodlegającą opodatkowaniu);

2.

niemożność wyodrębnienia kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów sprzedaży.

Z powyższego wynika, że w przypadku podatku związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (nie jest on natomiast związany z czynnościami zwolnionymi od podatku) podatnik nie stosuje odliczenia częściowego według proporcji.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż wykonana inwestycja jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w związku z prowadzoną inwestycją w zakresie budowy systemu informatycznego na potrzeby obsługi interesantów nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach zadań własnych Gmina przystępuje do realizacji projektu pn. "...". Z efektów projektu będą korzystały zarówno osoby fizyczne, a także podmioty publiczne i prywatne. Korzystanie z projektu tj. systemu informatycznego będzie bezpłatne dla wszystkich użytkowników. Usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż dotyczą procesów administracyjnych wynikających z ustawy o samorządzie terytorialnym. System informatyczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobierania opłat. Pracownicy poszczególnych Wydziałów Urzędu Miejskiego będą wykorzystywać sprzęt zakupiony w ramach projektu w pracy administracyjnej. Na komputerach wykorzystywanych przez pracowników Wydziału Gospodarki Mieniem Gminy będą prowadzone czynności wynikające z regulaminu organizacyjnego Urzędu Miejskiego, czyli sprawy dotyczące m.in. najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizacją zadań własnych (gminnych) dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: czynności cywilnoprawne w zakresie najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego), jak również z wykonywaniem czynności niepodlegających podatkowi VAT (np. bezpłatne usługi świadczone droga elektroniczną).

Tym samym część z nabywanych towarów (np. komputery wykorzystywane w związku z czynnościami dotyczącymi m.in. najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego) związana jest z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był uchwytny i oczywisty.

W spawie będącej przedmiotem wniosku nie można ograniczyć uprawnienia wynikającego z mocy ustawy tj. cytowanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

W ocenie organu podatkowego te z komputerów które zostaną przeznaczone do wykonywania czynności dotyczących świadczonych przez Wnioskodawcę usług m.in. najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego pozostają w pośrednim związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. O pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością Wnioskodawcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa (Gminy); mają pośredni związek z działalnością gospodarczą w rozumieniu podatku od towarów i usług, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. O pośrednim związku dokonanych zakupów z opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług (w omawianej sprawie sprzętu komputerowego) nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa (Gminy) jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów opodatkowanych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług co do których wystąpił związek z transakcjami opodatkowanymi.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału, musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji gdy towary te i usługi związane są równocześnie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami niepodlegającymi regulacjom ustawy (tekst jedn.: niepodlegającymi opodatkowaniu) oraz czynnościami opodatkowanymi (a Wnioskodawca nie wykonuje czynności, które wprawdzie podlegają przepisom o podatku od towarów i usług, lecz jednocześnie korzystają ze zwolnienia), wówczas konieczne staje się zastosowanie wspomnianego wyżej klucza podziału.

Podsumowując należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w takiej części w jakiej nabywane towary i usługi, w cenie których zawarty jest ten podatek, służyć będą sprzedaży opodatkowanej. Tym samym w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku na wskazany rachunek bankowy według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl