IBPP3/4512-62/16/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-62/16/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 26 stycznia 2016 r. (data złożenia 28 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 29 marca 2016 r. (data wpływu 1 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2016 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 marca 2016 r. (data wpływu 1 kwietnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 22 marca 2016 r. znak: IBPP3/4512-62/16/UH.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 29 marca 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 2016 r. Powiat (Wnioskodawca) ma zamiar przystąpić do realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa II Cyfrowe. Celem tego projektu jest budowa systemu informacji przestrzennej w województwie, a w szczególności poprawa konkurencyjności regionu przez utworzenie regionalnej (wojewódzkiej), otwartej cyfrowej platformy, integrującej zasoby informacyjne o charakterze przestrzennym, w celu ich publikacji oraz świadczenia związanych z nimi e-usług. System informacji przestrzennej umożliwi ponadto zarządzanie tymi danymi, przetwarzanie i udostępnianie ich w formie zintegrowanej zarówno społeczeństwu jak i instytucjom publicznym. W ramach realizacji tego projektu Wnioskodawca przewiduje wydatki na: zakup sprzętu, budowę portalu, systemy geodezyjne, instruktaż stanowiskowy, promocję oraz zarządzanie projektem.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, z racji niewielkiego udziału czynności związanych z działalnością gospodarczą, w działalności ogółem oraz braku możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych z opodatkowania, Wnioskodawca nie dokonuje odliczeń.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 520 z późn. zm.) Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego. Na podstawie art. 40a ust. 1 powołanej wyżej ustawy, wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jest odpłatne. Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach.

Obecnie Wnioskodawca, stosując się do interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-1118/11/RSz z dnia 16 stycznia 2012 r., traktuje ww. czynności z zakresu geodezji i kartografii jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uzupełniając wniosek wskazano, że powstały w ramach realizacji projektu System Informacji Przestrzennej nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt będzie realizowany w latach 2016-2018. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami, w których jako nabywca będzie widniał Wnioskodawca. System Informacji Przestrzennej będzie wykorzystywany do realizacji zadań publicznych tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną tj. zarówno niepodlegającą jak i podlegającą opodatkowaniu (opodatkowaną i zwolnioną). W związku z tym, że w przeważającej części jest to działalność publiczna, Wnioskodawca nie korzysta z przysługującego mu prawa do odliczeń. Ustalając proporcję odliczeń Wnioskodawca musiałby zastosować jednocześnie zapisy art. 86 ust. 2a-2 h jak i art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 3 przekroczyłaby 2%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie doprecyzowane pismem z 29 marca 2016 r.:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku

z realizacją projektu PSIP - "...".

Stanowisko Wnioskodawcy uzupełnione pismem z 29 marca 2016 r.:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług.

Opłaty pobierane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, nie mają charakteru cywilnoprawnego, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko to zostało potwierdzone wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacją indywidualną IBPP2/443-1118/11/RSz z dnia 16 stycznia 2012 r.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zakupy związane z realizacją projektu PSIP nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną ani zwolnioną, zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją zadań w ramach projektu pn. "...", Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1445) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z definicją zawarta w art. 2 pkt 10c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 520 z późn. zm.) przez powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny - rozumie się powiatową część państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzoną przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przy pomocy geodetów powiatowych.

W myśl art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, że Powiat zamierza przystąpić w latach 2016 do 2018 do realizacji projektu pn. "...". W ramach realizacji tego projektu Powiat przewiduje wydatki na: zakup sprzętu, budowę portalu, systemy geodezyjne, instruktaż stanowiskowy, promocję oraz zarządzanie projektem. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami, w których jako nabywca będzie widniał Powiat. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Powstały w ramach realizacji projektu System Informacji Przestrzennej nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe wskazania prowadzą do wniosku, że realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja należy do zakresu zadań publicznych. Należy zatem przyjąć, że realizacja zadania nie będzie miała charakteru, ani celu polegającego na prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Stosownie więc do zacytowanych przepisów art. 15 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że Powiat nabywając towary i usługi w celu realizacji projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych dla niego faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadań w ramach projektu pn. "...".

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl