IBPP3/4512-57/16/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-57/16/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 grudnia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT:

* pozostawania w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych;

* usług konsultanckich oraz nadzorczych bezpośrednio związanych ze świadczeniem usług medycznych

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT:

* pozostawania w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych;

* usług konsultanckich oraz nadzorczych bezpośrednio związanych ze świadczeniem usług medycznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 23 kwietnia 2016 r. znak: IBPP3/4512-57/16/UH.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 4 kwietnia 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach wykonywania zawodu lekarza, w rozumieniu ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 5 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152), dalej jako: "Usługi medyczne". Wnioskodawca świadczy usługi medyczne na rzecz podmiotu leczniczego w rozumieniu art. 4 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654), dalej jako: "Podmiot leczniczy".

W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na sposób świadczenia usług przez Podmiot leczniczy. Kompleksowa opieka nad pacjentami sprawowana jest zespołowo. W skład zespołu terapeutycznego wchodzi m.in. lekarz koordynator, lekarz prowadzący oraz pielęgniarka. W razie konieczności, zespół może być powiększony o kolejne osoby. Zadaniem lekarza koordynatora (tę rolę pełni Wnioskodawca) jest udzielanie konsultacji, a także pomoc merytoryczna pozostałym członkom zespołu.

W trakcie konsyliów, w których bierze udział Wnioskodawca (jako lekarz koordynator) oraz pozostała część zespołu, analizowane są poszczególne przypadki konkretnych pacjentów: wywiad oraz badanie fizykalne (referowane przez lekarza prowadzącego), następnie analizowane są wyniki badań pomocniczych. Decyzje odnośnie dalszej diagnostyki oraz leczenia podejmowane są wspólnie, jednakże ostateczna decyzja dotycząca sposobu dalszego postępowania należy do Wnioskodawcy (lekarza koordynatora).

Wnioskodawca pragnie przy tym zwrócić uwagę, że z uwagi na specyfikę wykonywania zawodu lekarza, nie jest on w stanie przewidzieć czy w trakcie świadczenia usług medycznych 100% czasu zostanie wykorzystane na świadczenie usług w ramach wizyt pacjentów oraz konsyliów. W przypadku wystąpienia przerw w wizytach pacjentów/konsyliów, Wnioskodawca będzie pozostawać w stałej dyspozycji Podmiotu leczniczego.

W trakcie dłuższych przerw mogą wystąpić sytuacje, w których Wnioskodawca będzie przebywać czasowo poza Podmiotem leczniczym, co w żadnym przypadku nie wyklucza pozostawania w stałej dyspozycji Podmiotu leczniczego oraz nie wyklucza możliwości odbycia konsultacji medycznej w przypadku zjawienia się pacjenta. Wnioskodawca będzie bowiem gotowy do udzielania konsultacji medycznych w domu pacjenta, siedzibie Podmiotu leczniczego a także w trakcie tzw. dyżurów pod telefonem.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jedynym i bezpośrednim celem omawianych usług medycznych, jest podniesienie jakości świadczonych usług w ramach Podmiotu leczniczego przez umożliwienie lekarzom zasięgania dodatkowych konsultacji medycznych w odniesieniu do stanu zdrowia pacjentów, a także wydawanie rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zatrudnianie lekarzy, którzy w razie braku pacjentów będą pozostawali w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych jak i świadczących usługi konsultanckie jest zwyczajną, często spotykaną praktyką rynkową wśród Podmiotów leczniczych.

W uzupełnieniu opisu sprawy Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach zawartej z Podmiotem leczniczym (Szpitalem) umowy, a polegające na pozostawaniu w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych, są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawianiu zdrowia.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach zawartej z Podmiotem leczniczym (Szpitalem) umowy polegające na udzielaniu konsultacji medycznych, a także na wydawaniu rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia, są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawianiu zdrowia.

W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że "jedynym i bezpośrednim celem omawianych usług medycznych, jest podniesienie jakości świadczonych usług w ramach Podmiotu leczniczego". Organ zwrócił się o doprecyzowanie, czy głównym celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest ochrona, w tym zachowanie, jak i ratowanie zdrowia pacjenta? Przez posłużenie się zwrotem "Jedynym i bezpośrednim celem omawianych usług medycznych jest podniesienie jakości świadczonych usług (medycznych) w ramach Podmiotu leczniczego" Wnioskodawca wskazał, że głównym celem świadczonych przez niego usług jest ochrona, w tym zachowanie, jak i ratowanie zdrowia pacjenta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy pozostawanie w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy o VAT?

2. Czy usługi polegające na udzielaniu konsultacji medycznych w odniesieniu do stanu zdrowia pacjentów a także wydawanie rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Pytanie 1.

W ocenie Wnioskodawcy, pozostawanie w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy VAT.

Pytanie 2.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi konsultanckie oraz nadzorcze, bezpośrednio związane ze świadczeniem usług medycznych, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Uwagi wstępne:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów m.in. lekarza i lekarza dentysty.

Zwolnienie to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy co oznacza, że dane świadczenie, aby podlegało zwolnieniu z VAT musi łącznie spełniać poniższe warunki:

* świadczenie musi być wykonywane przez podmioty lecznicze w ramach działalności leczniczej (warunek podmiotowy), oraz

* świadczenie musi stanowić usługę w zakresie opieki medycznej, służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (warunek przedmiotowy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a Ustawy VAT zwalania się z opodatkowanie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie świadczył usługi w ramach wykonywania zawodu lekarza oraz na rzecz podmiotów leczniczych, zatem warunek podmiotowy został spełniony.

Analizując powyższe zwolnienie w zakresie przedmiotowym należy odwołać się do przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. I z późn. zm.) który został zaimplementowany do ustawy o VAT. Zgodnie z nim, państwa członkowskie zwalniają m.in. usługi związane z opieką szpitalną i medyczną oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze a także świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie. Na tych regulacji Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: "TSUE") wydał szereg wyroków mających na celu wyjaśnienie przesłanek zastosowania zwolnienia, z których wynika, że zwolnieniu od podatku nie powinny podlegać takie usługi, których celem nie jest ochrona zdrowia. W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05) Trybunał stwierdził: "(...) pojęcie "opieki medycznej" oraz "świadczeń opieki medycznej" (...) odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia Natomiast w sprawie CopyGene (C-262/08) wskazano, że "cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania". Innymi słowy, aby skorzystać ze zwolnienia z VAT, świadczenie powinno spełniać ściśle określony cel który ma znaczenie nadrzędne wobec samej formy czynności, które go realizują.

UZASADNIENIE w zakresie pytania 1

Przez "gotowość do wykonywania świadczeń zdrowotnych" należy rozumieć sytuację, w której Wnioskodawca pozostaje w stałej dyspozycji Podmiotu leczniczego, który chce zapewnić swoim pacjentom dostęp do usług świadczonych przez Wnioskodawcę pomimo, że w danym momencie brak jest zleceń na wykonywanie świadczeń w zakresie Opieki medycznej. Powyższe jest logiczną konsekwencją braku możliwości zaplanowania przez Podmiot leczniczy wizyt pacjentów tak, aby przerwy nie występowały (np. w standardowych godzinach roboczych w dni powszednie lub też w sytuacji nie stawienia się pacjenta na wizytę wcześniej zarezerwowaną).

Mając na uwadze powyższe, wynagrodzenie za usługi medyczne, w tym za gotowość do świadczenia usług medycznych jest zwolnione z VAT z uwagi na to, że gotowość ta dotyczy świadczenia usług w zakresie Opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Bez wątpienia utrzymanie gotowości jest niezbędne do prawidłowego - tj. szybkiego i skutecznego - wykonania Usługi medycznej.

Powyższe zostało potwierdzone m.in. przez następujące interpretacje indywidualne prawa podatkowego:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2015 r., sygn. IBPP3/443-1257/14/KG: "cel i idea zapewnienia gotowości punktu pierwszej pomocy do wykonywania świadczeń medycznych, wpisują się w cel zwolnienia przysługującego czynnościom opieki medycznej - pomimo, że w praktyce nie w każdym przypadku wiążą się z faktycznym wykonywaniem świadczenia. Celem wykonywania tych świadczeń jest niewątpliwie opieka medyczna (...) Usługa polegająca na pozostawaniu w stałej gotowości do udzielania pomocy medycznej (...) służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia" - (podobnie: interpretacja z 3 listopada 2011 r., sygn. IBPP4/443-1251/11/EJ);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 2 marca 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-10/15-2/MW: "(...) gotowość Wnioskodawcy (podmiotu leczniczego) do wykonywania badań diagnostycznych, pomimo że w praktyce nie wiąże się z wykonywaniem świadczeń, stanowi usługę, której celem jest opieka medyczna, służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zatem gotowość Wnioskodawcy do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy" - (podobnie: interpretacja z 18 lipca 2014 r., sygn. IPTPP1/443-335/14-2/MG);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 kwietnia 2014 r., sygn. ILPP1/443-77/14-4/AI: "cel i idea gotowości Wnioskodawcy (podmiotu leczniczego) do wykonywania świadczeń medycznych, wpisują się w cel zwolnienia przysługującego czynnościom opieki medycznej - pomimo, że w praktyce nie w każdym przypadku wiążą się z faktycznym wykonywaniem świadczenia" - (podobnie: interpretacja z 6 września 2012 r., sygn. ILPP2/443-552/12-4/JK);

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r., sygn. ITPP1/443-804/12/IK: "świadczenie usług gotowości do wykonywania usług z zakresu ochrony zdrowia przez zakłady opieki zdrowotnej (podmioty lecznicze) korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy" - podobnie: interpretacja z 19 września 2011 r" sygn. ITPP1/443-873c/11/JJ).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, pozostawanie w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy VAT.

UZASADNIENIE w zakresie pytania 2

Wnioskodawca, jako lekarz posiadający bogate doświadczenie oprócz świadczenia Usług medycznych oraz pozostawania w stałej gotowości do świadczenia Usług medycznych będzie także świadczył usługi polegające na udzielaniu konsultacji medycznych w odniesieniu do stanu zdrowia pacjentów a także wydawanie rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia związane ze świadczeniem Usług medycznych przez innych lekarzy.

Zgodnie z art. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 5 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152, dalej jako: "Ustawa o zawodach lekarza"): "wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich". Na gruncie omawianych regulacji przyjmuje się, że wykonywanie zawodu lekarza polegać może m.in. na wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich przy czym mogą mieć one związek np. z występowaniem lekarza przed sądami w charakterze biegłego a także z udzieleniem konsultacji medycznej na prośbę innego lekarza lub pacjenta np. w trybie art. 33 ust. 2, art. 34 ust. 7 Ustawy o zawodach lekarza (tak: Zielińska E. (red.), Barcikowska-Szydło E., Majcher K., Malczewska M., Preiss W., Sakowski K, ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Komentarz, LEX 2014). Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: "opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności - których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia - obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie ewentualnie na diagnozie i leczeniu. (...) Zatem w sytuacji gdy faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenia w zakresie konsultacji lekarskich lekarzy różnych specjalności mieszczą się, jak to wskazano w opisie sprawy, w zakresie działalności profilaktycznej, to w ich przypadku znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT" (interpretacja z 21 października 2011 r., sygn. IBPP4/443-1472/11/EJ).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, usługi polegające na udzielaniu konsultacji medycznych w odniesieniu do stanu zdrowia pacjentów a także wydawanie rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy o VAT. Przyjęcie odmiennego niż powyższe stanowiska prowadziłoby do wykluczenia możliwości uzgadniania sposobu najbardziej właściwego leczenia w ramach większej grupy specjalistów z różnych dziedzin a także prowadziłoby do obniżenia jakości świadczonych przez Podmiot leczniczy Usług medycznych.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz powyższym uzasadnieniem, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, że zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko i rozumienie treści przepisów podatkowych jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwolnieniu podlegają również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty;

b.

pielęgniarki i położnej;

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039;

d.

psychologa.

Wymienione powyżej zwolnienia od podatku VAT mają charakter podmiotowo-przedmiotowy i odnoszą się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18), świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a) oraz usług świadczonych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, psychologa oraz usług świadczonych w ramach wykonywania zawodów medycznych (pkt 19).

Należy więc mieć na uwadze, że wyżej powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy o VAT, zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalniają zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach wykonywania zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi. Zauważyć zatem można, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od VAT. Świadczenie usług, dokonywane w ramach wykonywania zawodu medycznego, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli nie odpowiadają one koncepcji opieki medycznej. Jeśli głównym celem usług medycznych nie jest ochrona, w tym zachowanie lub odtworzenie zdrowia, ale raczej udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących pewne prawne konsekwencje, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku. Jeżeli usługa polega na wydaniu ekspertyzy lekarskiej, to chociaż wyniki tej usługi należą do kompetencji świadczącego usługi medyczne i mogą obejmować działania, które są typowe dla zawodów medycznych, to jednak, aby do takiego katalogu świadczeń zastosować przedmiotowe zwolnienie muszą one służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje działalność w ramach wykonywania zawodu lekarza, w rozumieniu ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 5 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152).

W związku z powyższym w analizowanym przypadku z pewnością jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT. Pozostaje zatem do przeanalizowania przesłanka o charakterze przedmiotowym, a więc rozstrzygnięcie, czy usługi opisane we wniosku - ze względu na cel ich wykonywania - mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu, poprawie zdrowia.

W tym miejscu raz jeszcze należy zaakcentować, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od VAT. Świadczenie usług medycznych bowiem - nawet w sytuacji, gdy jest wykonywane przez podmiot wymieniony w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a lub pkt 19 ustawy - podlega opodatkowaniu VAT, jeśli usługi te nie odpowiadają koncepcji opieki medycznej.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca wskazał, że na świadczone przez niego w ramach wykonywania zawodu lekarza usługi składać się będą następujące czynności:

* pozostawania w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych;

* udzielaniu konsultacji medycznych w odniesieniu do stanu zdrowia pacjentów, a także wydawaniu rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach zawartej z Podmiotem leczniczym (Szpitalem) umowy, polegające na pozostawaniu w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych, udzielaniu konsultacji medyczny, wydawaniu rekomendacji oraz zaleceń co do dalszego toku leczenia, są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawianiu zdrowia.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca głównym celem świadczonych przez niego usług jest ochrona, w tym zachowanie, jak i ratowanie zdrowia pacjenta.

Reasumując, w zakresie świadczonych w ramach wykonywanej działalności usług medycznych na rzecz podmiotu leczniczego Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy o VAT. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi medyczne będą bowiem służyły przywracaniu i poprawie zdrowia. Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, a więc będzie osobą uprawnioną, na podstawie odrębnych przepisów, do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

W konsekwencji, wykonywane w ramach działalności usługi medyczne:

* pozostawania w stałej gotowości do świadczenia usług medycznych;

* usług konsultanckich oraz nadzorczych bezpośrednio związanych ze świadczeniem usług medycznych świadczonych na rzecz podmiotu leczniczego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a i 19 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

Dodatkowo Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że Wnioskodawca świadczy usługi medyczne w ramach wykonywania zawodu lekarza, w rozumieniu ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z 5 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152), na rzecz podmiotu leczniczego w rozumieniu art. 4 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654), a bezpośrednim odbiorcą świadczenia objętego zakresem pytań jest pacjent. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl