IBPP3/4512-465/16-1/MN - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-465/16-1/MN Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 6 września 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 września 2016 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 10 maja 2016 r. decyzją Zarządu Województwa projekt "XXX" wybrany został do dofinansowania w ramach Działania 2.1 - Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych Oś priorytetowa II Cyfrowe XXX Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. 29 czerwca 2016 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem a Miastem. Projekt jest dofinansowany w 84,90% przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym zachodzi konieczność dostarczenia do Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym interpretacji indywidualnej organów podatkowych co do możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach wydatków poniesionych

w trakcie realizacji projektu tj. potwierdzenia, czy Miasto wykonuje czynności w ramach projektu co do których prawdopodobne jest odzyskanie podatku VAT i czy Gmina jako beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Przedmiotem projektu "XXX" jest stworzenie dedykowanego portalu dla klientów u rządu, poprzez który oferowane będą równoważne usługi co do wykonywanych w standardowym trybie, jednakże cały proces będzie się odbywał automatycznie z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych bez konieczności wizyty klienta w siedzibie urzędu.

Portal będący centrum usług publicznych będzie udostępniał takie grupy usług jak:

* informacje publiczne;

* informacje spersonalizowane przeznaczone dla konkretnych podmiotów i obywateli udostępniane po uwierzytelnieniu.

Dodatkowo w ramach portalu będzie można skierować interesanta na dedykowane formularze elektroniczne udostępnione na platformach elektronicznych usług publicznych ePuap lub SEKAP. Dodatkowo będzie można dokonać w pełni transakcyjnych płatności elektronicznych za wybrane wierzytelności oraz możliwe będzie indywidualne informowanie wybranych klientów o konieczności dokonania czynności administracyjnych.

Właścicielem nowo powstałego w ramach projektu majątku będzie Miasto, jego eksploatacja i utrzymanie pozostaną w gestii beneficjenta projektu, reprezentowanego przez Prezydenta Miasta. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z ww. ustawą do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują swym zakresem m.in.: działalność w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt informatyczny oraz oprogramowanie, zlecone zostaną usługi: - przygotowania dokumentacji zamówień publicznych, - dostosowania i aktualizacji rekordów w bazach danych aplikacji dziedzinowych, - wykonania materiałów promocyjnych, - nadzoru technicznego nad realizacją projektu, - szkoleń użytkowników i administratorów systemu.

Usługi zamieszczone na utworzonym portalu udostępniane będą nieodpłatnie dla każdego mieszkańca oraz przedsiębiorcy. Korzystanie z portalu będzie nieodpłatne. Produkty wytworzone w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności związanej z uzyskiwaniem przychodów i nie wystąpi wzajemne świadczenie usług o charakterze odpłatnym.

Wydatki w ramach projektu ponoszone będą w kwotach brutto na podstawie wystawionych na Wnioskodawcę przez kontrahentów faktur VAT.

Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dostęp do portalu i usług w nim oferowanych będzie bezpłatny. Dane i informacje zawarte w systemie będą udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie, a ograniczenie w dostępie (informacje spersonalizowane) oraz odpłatność (płatność za podatek, użytkowanie wieczyste, dzierżawę, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych) będą wynikały jedynie z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu "XXX" współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, podatek od towarów i usług (VAT) poniesiony w ramach projektu współfinansowanego z Funduszy Strukturalnych, którego w żaden sposób nie można odzyskać, a który jest ostatecznie poniesiony przez beneficjenta projektu, jest uznawany za wydatek kwalifikowalny. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, dopuszcza się wyjątek, iż beneficjent, który nie może odzyskać podatku VAT na podstawie przepisów krajowych poniesiony i udokumentowany w całości wydatek zostaje uznany za kwalifikowalny.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi iż, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu "XXX" Miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług: "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych." W związku z tym, iż realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także fakt, że realizowane w ramach projektu działania stanowią wypełnianie zadań jakie nałożone są na Gminę, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej Wnioskodawca uważa, że Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków zawierających w sobie podatek naliczony poniesionych na realizację projektu "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustaw o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "XXX". Przedmiotem projektu "XXX" jest stworzenie dedykowanego portalu dla klientów u rządu, poprzez który oferowane będą równoważne usługi co do wykonywanych w standardowym trybie, jednakże cały proces będzie się odbywał automatycznie z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych bez konieczności wizyty klienta w siedzibie urzędu. Portal będący centrum usług publicznych będzie udostępniał takie grupy usług jak:

* informacje publiczne,

* informacje spersonalizowane przeznaczone dla konkretnych podmiotów i obywateli udostępniane po uwierzytelnieniu.

Dodatkowo będzie można dokonać w pełni transakcyjnych płatności elektronicznych za wybrane wierzytelności oraz możliwe będzie indywidualne informowanie wybranych klientów o konieczności dokonania czynności administracyjnych.

W ramach projektu zakupiony zostanie sprzęt informatyczny oraz oprogramowanie, zlecone zostaną usługi: przygotowania dokumentacji zamówień publicznych, dostosowania i aktualizacji rekordów w bazach danych aplikacji dziedzinowych, wykonania materiałów promocyjnych, nadzoru technicznego nad realizacją projektu, szkoleń użytkowników i administratorów systemu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dostęp do portalu i usług w nim oferowanych będzie bezpłatny. Dane i informacje zawarte w systemie będą udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie, a ograniczenie w dostępie (informacje spersonalizowane) oraz odpłatność (płatność za podatek, użytkowanie wieczyste, dzierżawę, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych) będą wynikały jedynie z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

Wnioskodawca podał, że usługi zamieszczone na utworzonym portalu udostępniane będą nieodpłatnie dla każdego mieszkańca oraz przedsiębiorcy. Korzystanie z portalu będzie nieodpłatne. Produkty wytworzone w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności związanej z uzyskiwaniem przychodów i nie wystąpi wzajemne świadczenie usług o charakterze odpłatnym. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Gminę w związku z realizacja przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że usługi zamieszczone na utworzonym portalu udostępniane będą nieodpłatnie dla każdego mieszkańca oraz przedsiębiorcy. Korzystanie z portalu będzie nieodpłatne. Produkty wytworzone w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do działalności związanej z uzyskiwaniem przychodów i nie wystąpi wzajemne świadczenie usług o charakterze odpłatnym. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dostęp do portalu i usług w nim oferowanych będzie bezpłatny. Zatem należy uznać, że towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl