IBPP3/4512-437/16-7 - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z upowszechnianiem i wspieraniem działalności społecznie użytecznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej IBPP3/4512-437/16-7 Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z upowszechnianiem i wspieraniem działalności społecznie użytecznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 września 2019 r. sygn. akt I FSK 1024/17 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 17 października 2019 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej.

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 11 października 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów wydał interpretację indywidualną znak: IBPP3/4512-437/16-1/EJ, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej.

Wnioskodawca na interpretację indywidualną prawa podatkowego z 11 października 2016 r. znak: IBPP3/4512-437/16-1/EJ wniósł pismem z dnia 27 października 2016 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów pismem z 1 grudnia 2016 r. znak: IBPP3/4512-437/16-2/EJ stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 11 października 2016 r. złożył skargę z dnia 2 stycznia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2017 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 29 marca 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 92/17 oddalił skargę Wnioskodawcy.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 29 marca 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 92/17 Skarżący złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wyrokiem z dnia 10 września 2019 r. sygn. akt I FSK 1024/17 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżony wyrok w całości oraz uchylił interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z 11 października 2016 r. nr IBPP3/4512-437/16-1/EJ.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej, wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. Organ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mających siedzibę na terytorium rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Spółka na podstawie udzielonej jej koncesji rozpowszechnia program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą ("..") (dalej "program radiowy") Spółka jest także wydawcą portalu... (dalej "Portal") stanowiącego zorganizowaną platformę informatyczno-informacyjną udostępnioną w sieci internet, stworzoną przez Spółkę, umożliwiającą korzystanie z informacji opracowanych przez Spółkę i/lub jej partnerów. W ramach portalu Spółka świadczy na rzecz użytkowników usługi zapewniające dostęp do materiałów tekstowych, graficznych i multimedialnych o różnorodnej tematyce jak również usługi umożliwiające pobieranie fragmentów treści pochodzących z portalu za pośrednictwem dedykowanego mechanizmu informatycznego.

Spółka uzyskuje przychody między innymi ze sprzedaży czasu reklamowego radia oraz przestrzeni reklamowej w portalu.

Spółka jako nadawca programu radiowego i wydawca portalu w związku ze strategią marketingową spółki jako nadawcy i wydawcy odpowiedzialnego społecznie zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego i wydawanego portalu działalność społecznie użyteczną w następujących obszarach: wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, integracja i reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie, działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju, przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym. W tym celu Spółka będzie wspierać działalność społecznie użyteczną w tych obszarach, której beneficjentami będą osoby, instytucje lub społeczności (np. w przypadku podejmowania działań w obszarze ochrony zdrowia - chorzy lub zagrożeni chorobą, w podejmowania działań w obszarze edukacji i oświaty - dzieci i młodzież itp.).

Podejmowanie przez Spółkę działań uwzględniających w prowadzonej działalności gospodarczej problematykę społeczną wpływa na postrzeganie Spółki - nadawcy programu radiowego i wydawcy portalu jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, wspierającego różne społeczności. Wspieranie przez Spółkę działalności społecznie użytecznej jest jednym z elementów podejmowanej przez Spółkę strategii marketingowej. Upowszechnianie działań społecznie użytecznych i przedstawianie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie może spowodować wzrost słuchalności programu radiowego i zainteresowania portalem (zwiększenie liczby wejść na stronę internetową portalu). Czynniki te zaś brane są pod uwagę przy wyborze środka masowego przekazu, w którym emitowane są reklamy, a w konsekwencji mogą mieć wpływ na przychody Spółki. Poziom słuchalności i wejść na strony internetowe ma także wpływ na poziom uzyskiwanego wynagrodzenia z tytułu emisji reklam. Upowszechnianie działalności społecznie użytecznej i wspieranie różnych społeczności w jednym lub kilku obszarach wskazanych powyżej, przebiegać będzie według schematu, zgodnie z którym Spółka ogłosi na antenie rozpowszechnianego programu radiowego lub w wydawanym przez siebie portalu o zamiarze wsparcia inicjatyw społecznie użytecznych realizowanych przez osoby, instytucje lub społeczności. Słuchacze programu radiowego i/lub użytkownicy portalu mogą zgłaszać propozycje osób, instytucji lub społeczności, które potrzebują wsparcia (np. społecznością mogą być np. dzieci, które w małych miejscowościach czy wsiach nie mają placu zabaw). W zgłoszeniu należy podać opis osoby, instytucji lub społeczności oraz zakres i rodzaj oczekiwanego wsparcia (np. budowa czy remont placu zabaw dla dzieci). Kapituła powołana przez Spółkę, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele redakcji radia przystąpi do wyboru osoby, instytucji lub społeczności, której zostanie udzielone wsparcie.

Spółka poinformuje o wspieranych przez siebie osobach, instytucjach lub społecznościach w ramach działań społecznie użytecznych na antenie rozpowszechnianego przez Spółkę programu radiowego i na stronach internetowych wydawanego przez siebie portalu. Informacje o tych działaniach stanowić będą element programu radiowego rozpowszechnianego przez Spółkę i element zawartości portalu. Przykładowo w przypadku, gdy Spółka udzieli wsparcia poprzez budowę, rozbudowę czy modernizację placu zabaw dla dzieci, to w programie radiowym rozpowszechnianym przez Spółkę lub w wydawanym portalu znajda się np. wywiady z osobą, która zgłosiła tego rodzaju inicjatywę, relacje z podejmowanych przez Spółkę działań, wywiady z przedstawicielami wspieranej instytucji czy społeczności, informacje o zgłoszonym projekcie, osobie zgłaszającej projekt. Słuchacze programu radiowego i użytkownicy portalu będą aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciu (np. będą mogli zgłaszać konkretne towary i usługi, które w ich ocenie najlepiej przyczynią się do zrealizowania celu społecznie użytecznego).

Wsparcie Spółki będzie polegać na nabywaniu przez Spółkę towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieranym celem społecznie użytecznym (np. w przypadku budowy, rozbudowy czy modernizacji placu zabaw Spółka nabędzie towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z budową, rozbudową czy modernizacją takiego placu zabaw dla dzieci tj. usługi projektowe, materiały budowlane, usługi budowlane, usługi nadzoru inwestorskiego, usługi kierownika robót). Poniesienie tych wydatków jest konieczne by informacje o podjętym działaniu mogły stać się elementem programu radiowego czy portalu (bez budowy placu nie będzie można przeprowadzić na antenie radia relacji z placu budowy czy pokazać w portalu zdjęć jak dzieci bawią się na tym placu itp.).

Spółka po otrzymaniu faktury dokumentującej wydatki na towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z działalnością społecznie użyteczną opłaci taką fakturę przelewem bankowym. Nabywcą towarów i usług będzie Spółka. Wnioskodawca będzie posiadać dokumentację poniesionych wydatków (faktury, inne dokumenty, z których wynikać będzie związek nabywanych towarów i usług z działalnością społecznie użyteczną upowszechnianą i wspieraną przez Spółkę).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Spółkę działalności społecznie użytecznej, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 2):

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej "ustawa o VAT") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy nabywane towary i usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Nabywane przez Spółkę towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Spółkę działalności społecznie użytecznej mają związek z czynnościami opodatkowanymi, gdyż:

* podejmowane przez Spółkę działania są elementem podejmowanej przez Spółkę strategii marketingowej zmierzającej do przedstawiania Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie,

* podejmowane przez Spółkę działania w zakresie upowszechniania i wspierania działalności użytecznej społecznie służą promocji programu radiowego i portalu tj. przedstawiania ich jako medium, w którym tematyka społeczna zajmuje znaczące miejsce, co może mieć wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody ze sprzedaży czasu reklamowego radia "R" oraz przestrzeni reklamowej w portalu,

* Spółka jako nadawca programu radiowego i wydawca portalu zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego o wydawanego portalu działalność społecznie użyteczną - informacje o działalności społecznie użytecznej i jej wspieraniu przez Spółkę prezentowane będą na antenie rozpowszechnianego przez Spółkę programu radiowego i na stronach internetowych wydawanego przez Spółkę portalu (w ramach programu i na stronach internetowych portalu będą prezentowane wywiady z osobą, która zgłosiła osobę, instytucję lub społeczność ostatecznie wspieraną przez Spółkę, relacje z podejmowanych przez Spółkę działań, wywiady z przedstawicielami wspieranej instytucji czy społeczności, informacje o zgłoszonym projekcie, osobie zgłaszającej projekt, itp.).

* słuchacze programu radiowego i użytkownicy portalu będą aktywnie uczestniczyć w upowszechnianiu i wspieraniu działalności społecznie użytecznej (wybór osoby lub instytucji, której zostanie udzielone wsparcie nastąpi z udziałem słuchaczy programu radiowego rozpowszechnianego przez Spółkę i/lub użytkowników portalu wydawanego przez Spółkę),

* informacje o działalności społecznie użytecznej i jej wspieraniu przez Spółkę będą stanowiły element programu radiowego/element zawartości portalu - zamieszczenie w programie radiowym/na portalu tego rodzaju informacji uzależnione będzie od poniesienia przez Spółkę wydatku na działalność społecznie użyteczną (bez poniesienia tych wydatków nie byłoby możliwości informowania o tych działaniach w prowadzonych przez Spółkę środkach masowego przekazu czy przeprowadzania relacji z podejmowanych działań, gdyż działania te nie miałyby miejsca); sytuacja jest więc analogiczna jak w przypadku organizowania przez środki masowego przekazu różnych wydarzeń kulturalnych czy sportowych - wpierw trzeba ponieść wydatek na organizację wydarzenia by potem móc o nim informować w mediach lub przeprowadzać relacje z wydarzenia; będzie to zatem element programu radiowego czy treści prezentowanej w portalu jak każdy inny (relacja z koncertu czy festiwalu organizowanego przez Spółkę), a zawartość programu/portalu czy prezentowane w nim treści mają wpływ na przychody z reklam,

* upowszechnianie działań społecznie użytecznych i przedstawianie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie może spowodować wzrost słuchalności radia i zainteresowania portalem (zwiększenie liczby wejść na stronę internetową portalu), co w konsekwencji pozostaje w związku z przychodami Spółki uzyskiwanymi ze sprzedaży czasu reklamowego radia oraz przestrzeni reklamowej w portalu.

Mając na względzie powyższe, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Spółkę działalności społecznie użytecznej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz w dacie wydania pierwotnej interpretacji w opisanym zdarzeniu przyszłym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 września 2019 r. sygn. I FSK 1024/17.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadki ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniają się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z treści wniosku wynika, że Spółka na podstawie udzielonej jej koncesji rozpowszechnia program radiowy o charakterze uniwersalnym. Spółka jest także wydawcą portalu stanowiącego zorganizowaną platformę informatyczno-informacyjną udostępnioną w sieci internet, stworzoną przez Spółkę umożliwiająca korzystanie z informacji opracowanych przez Spółkę lub jej partnerów. Spółka uzyskuje przychody m.in. ze sprzedaży czasu reklamowego radia oraz przestrzeni reklamowej w portalu. Spółka zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego i wydawanego portalu działalność społecznie użyteczną w następujących obszarach: wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, integracja i reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie, działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju, przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym. Spółka poinformuje o wspieranych przez siebie osobach, instytucjach lub społecznościach w ramach działań społecznie użytecznych na antenie rozpowszechnianego przez Spółkę programu radiowego i na stronach internetowych wydawanego przez siebie portalu. Informacje o tych działaniach stanowić będą element programu radiowego rozpowszechnianego przez spółkę i element zawartości portalu. Wsparcie Spółki będzie polegać na nabywaniu przez Spółkę towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieranym celem społecznie użytecznym Poniesienie tych wydatków jest konieczne by informacje o podjętym działaniu mogły stać się elementem programu radiowego czy portalu.

Rozstrzygając niniejszą sprawę należy mieć na uwadze orzeczenie NSA z 10 września 2019 r. I FSK 1024/17 wydane w odpowiedzi na skargę kasacyjną Wnioskodawcy.

Zdaniem NSA cyt. "Z powołanych przepisów wynika zasada braku obciążenia działalności opodatkowanej podatnika kosztem podatku VAT. Zasada ta dotyczy jednak wyłącznie podatników w zakresie w jakim prowadzą działalność opodatkowaną VAT, odnosi się więc do zakupów związanych z tą działalnością. Podatek powinien bowiem podlegać odliczeniu co do zasady w takim zakresie, w jakim koszt zakupów przenoszony jest przy sprzedaży na rzecz konsumenta. Prawo do odliczenia podatku naliczonego co do zasady zatem przysługuje jeżeli istnieje bezpośredni i ścisły związek z opodatkowaną działalnością podatnika (vide wyroki TSUE w sprawach C-29/08, SKF i C-435/05, Investrand). W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie opodatkowaną nie powinno być większych trudności z oceną istnienia bezpośredniego związku między zakupami, a poszczególnymi transakcjami podlegającego opodatkowaniu. Poza jednak zakupami bezpośrednio związanymi z transakcjami opodatkowanymi podatnik ponosi także inne koszty umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej, które trudno jest przypisać do konkretnych transakcji opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o koszty ogólne prowadzenia działalności opodatkowanej, bez ponoszenia których działalność gospodarcza podatnika byłaby utrudniona, bądź mniej efektywna czy też w niektórych przypadkach niemożliwa. W orzecznictwie TSUE, czego nie zauważył Sąd pierwszej instancji, nie budzi wątpliwości, że prawo do odliczenia zastaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług lub dostaw towarów należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (vide wyroki TSUE z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Midland Bank i z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National).

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego i TSUE nie budzi wątpliwości, że budowa wizerunku, w sferze działalności typowego przedsiębiorcy jest zaliczana do kosztów ogólnych prowadzonej działalności gospodarczej, które to koszty, choć niezwiązane bezpośrednio z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, generują prawo do odliczenia VAT (...). Koszty te mogą być bowiem kwalifikowane jako koszty o charakterze marketingowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka w związku ze strategią marketingową zamierza upowszechniać działalność społecznie użyteczną w bardzo wielu obszarach, wymienionych wyżej, a wskazanych przez skarżącą we wniosku o interpretację. W tym celu spółka będzie też wspierać działalność społecznie użyteczną w tych obszarach, której beneficjentami będą osoby, instytucje lub społeczności (np. w przypadku podejmowania działań w obszarze ochrony zdrowia - chorzy lub zagrożeni chorobą, podejmowanie działań w obszarze edukacji i oświaty - dzieci i młodzież). Co istotne, działalność w obszarach, w których spółka udzieli wsparcia będzie rozpowszechniona przez nią w programie radiowym lub w wydawanym portalu. Działania te zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego jako budujące pozytywny wizerunek spółki i stanowiące określoną strategię marketingową mogą być brane pod uwagę przy wyborze skarżącej jako kontrahenta w jej działalności reklamowej, co może przekładać się na wpływy z działalności podstawowej skarżącej. Zauważyć też należy, że budowa pozytywnego wizerunku ma szczególne znaczenie dla podmiotu prowadzącego tego typu działalność co skarżąca, szczególnie jeśli uwzględni się, że w przeciwieństwie do publicznych nadawców źródłem finansowania działalności skarżącej są właśnie wpływy z reklam. Wbrew więc temu co przyjął organ i Sąd pierwszej instancji działania skarżącej podane we wniosku w związku z tym, że mieszczą się w kosztach ogólnych prowadzonej przez skarżącą działalności dają prawo do odliczenia podatku naliczonego".

Jak wynika z treści wniosku, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na działalność społecznie użyteczną mieszczą się w kosztach ogólnych prowadzonej działalności Spółki, jako koszty o charakterze marketingowym.

Mając więc na uwadze stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego przedstawione ww. orzeczeniu zapadłym w niniejszej sprawie, Organ stwierdza, że w przypadku wydatków Spółki opisanych we wniosku, poniesionych w związku z upowszechnianiem i wsparciem działalności społecznie użytecznej, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków.

Tym samym, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl