IBPP3/4512-278/16/MN - VAT w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-278/16/MN VAT w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie działalności obiektów sportowych, klubów sportowych oraz działalności usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, Spółka prowadzi obiekty, potocznie określane jako siłownie czy kluby fitness. W ich ramach Spółka udostępnia, w zamian za odpłatność, prowadzone przez siebie obiekty osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w celu wykonywania ćwiczeń fizycznych. Klienci Spółki mogą korzystać z obiektów prowadzonych przez Spółkę po wniesieniu opłaty, które zazwyczaj jest opłatą miesięczną.

Opłaty mogą być wnoszone na jeden z trzech sposobów:

1.

gotówką w kasie danego obiektu lub kartą płatniczą w danym obiekcie,

2.

na podstawie polecenia zapłaty (direct debit), które jest bezgotówkową formą realizowania rozliczeń pieniężnych. Ta forma rozliczenia polega, na tym, że klient wyraża na przyszłość zgodę na obciążanie jego rachunku opłatami za korzystanie z obiektów spółki. Stroną inicjującą konkretne przekazanie środków z rachunku bankowego klienta, w razie nadejścia terminu płatności danej należności, jest Spółka, zaś całość rozliczeń odbywa się pomiędzy rachunkiem bankowym klienta oraz rachunkiem bankowym Spółki, bez obecności stron rozliczenia. Spółka otrzymuje zapłatę za świadczone usługi za pomocą takiej transakcji (płatność za daną usługę nie jest nawet w części dokonywana za pomocą innych sposobów);

3.

na podstawie stałego zlecenia obciążenia karty kredytowej klienta (recurring card payment), które jest bezgotówkową formą realizowania rozliczeń pieniężnych. Ta forma rozliczenia polega na tym, że klient wyraża na przyszłość zgodę na obciążanie rachunku bankowego prowadzonego dla karty opłatami za korzystanie z obiektów spółki. Stroną inicjującą konkretne przekazanie środków z rachunku bankowego prowadzonego dla karty, w razie nadejścia terminu płatności danej należności, również jest Spółka, zaś całość rozliczeń odbywa się pomiędzy rachunkiem bankowym prowadzonym dla obciążanej karty oraz rachunkiem bankowym Spółki, bez obecności stron rozliczenia. Spółka otrzymuje zapłatę za świadczone usługi za pomocą takiej transakcji (płatność za daną usługę nie jest nawet w części dokonywana za pomocą innych sposobów).

W przypadku, gdy opłata jest wnoszona w kasie klubu (gotówką lub kartą płatniczą), nie budzi wątpliwości, że transakcja powinna być rejestrowana na kasie rejestrującej oraz dokumentowana paragonem fiskalnym. W przypadku zaś sytuacji opisanych powyżej w pkt 2 i 3, płatność jest dokonywana bez jednoczesnej obecności stron, co więcej klient nie wie, kiedy jego rachunek bankowy zostanie obciążony konkretnym poleceniem zapłaty lub konkretnym pobraniem środków z rachunku bankowego prowadzonego dla karty kredytowej.

W obu przypadkach opisanych w pkt 2 i 3, każda płatność jest szczegółowo dokumentowana przez Spółkę i ewidencjonowana w systemie informatycznym. Ewidencja jest prowadzona na podstawę zestawień otrzymywanych od banku prowadzącego rachunek bankowy Spółki i zawiera takie informacje, jak: data otrzymania zapłaty należności klienta, data zestawienia przygotowanego przez bank, nazwę banku prowadzącego rachunek bankowy klienta, numer rachunku bankowego klienta, imię i nazwisko klienta, numer rachunku bankowego Spółki, numer transakcji nadany przez bank, unikalny numer dokumentu wewnętrznego, wystawionego przez Spółkę dla danej płatności.

Oprócz powyższego, system informatyczny Spółki przed wniesieniem każdej opłaty generuje dokument wewnętrzny do każdej usługi, zatytułowany "faktura", który zawiera: unikalny numer dokumentu (który jest również zawarty w zestawieniach dokonanych płatności, przekazywanych przez bank), numer klienta, imię i nazwisko klienta, adres klienta, rodzaj usługi której dotyczy zapłata, ze wskazaniem nazwy usługi, jej ilości oraz okresu którego zapłata dotyczy, cenę jednostkową netto, kwotę do zapłaty netto, kwotę podatku od towarów i usług oraz sumę do zapłaty.

Na podstawie powyższej ewidencji oraz posiadanej dokumentacji, Spółka jest w stanie bez żadnych problemów ustalić, która płatność dotyczy jakiej konkretnie usługi i przez kogo została wniesiona. Należy bowiem zwrócić szczególną uwagę, że ewidencja prowadzona przez Spółkę zawiera również unikalny numer dokumentu wewnętrznego, wystawionego przez Spółkę dla danej płatności. Ten dokument może być w każdej chwili pobrany z systemu informatycznego Spółki i zawiera on szczegółowe dane na temat dokonanej płatności, o których mowa w akapicie powyżej.

Spółka nie dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w § 4 rozporządzenia.

Usługi Spółki są świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacjach przedstawionych powyżej w pkt 2 i 3, tj. w sytuacji gdy płatności za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej są dokonywane w całości na rachunek bankowy Spółki na podstawie polecenia zapłaty lub na podstawie zlecenia stałego obciążenia karty kredytowej, istnieje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży usług na rzecz takich klientów za pomocą kasy rejestrującej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, w sytuacji opisanej powyżej w pkt 2 i 3, tj. w sytuacji gdy płatności za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej są dokonywane w całości na rachunek bankowy Spółki na podstawie polecenia zapłaty lub na podstawie zlecenia stałego obciążenia karty kredytowej, nie istnieje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży usług na rzecz takich klientów za pomocą kasy rejestrującej.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów j usług, "podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących". Jednocześnie w art. 111 ust. 8 tej samej ustawy, zostało zawarte upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia, na czas określony, zwolnień niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz do określenia warunków korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Art. 111 ust. 1 wprowadza generalny obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy pomocy kasy rejestrującej, a co za tym idzie - obowiązek wydawania osobom fizycznym paragonów fiskalnych. Jednocześnie jednak ustawodawca dopuścił możliwość wprowadzenia wyjątków od tej generalnej zasady.

Na podstawie tej delegacji ustawowej zostało wydane Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 4 listopada 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544 z późn. zm.). Rozporządzenie to zwolniło na czas określony niektóre grupy podatników i niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, oraz określiło warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie zaś do treści § 2 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia Ministra Finansów "Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia". Jednocześnie § 4 przedmiotowego rozporządzenia wskazuje, jakie dostawy i jakie usługi nie korzystają ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania; pomimo ich objęcia § 2 lub § 3 rozporządzenia.

Stosownie do poz. 38 załącznika do rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania "Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła".

Jak wynika z analizy przytoczonych przepisów, zwolnienie, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia stosuje się, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1.

zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;

2.

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła;

3.

przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Wszystkie te przesłanki w przypadku podatnika są spełnione, bowiem zapłata za świadczone usługi realizowana w sposób wskazany w pkt 2 i 3 będzie dokonywana w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy podatnika, z opisanych powyżej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia. Usługa polegająca na zapewnieniu możliwości korzystania z siłowni/klubu fitness w celu wykonania ćwiczeń fizycznych nie jest w żaden sposób ujęta w § 4 rozporządzenia lub w innych przepisach ustanawiających wyjątki od zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, za pomocą kasy rejestrującej.

W podobnym stanie faktycznym, opisanym w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w dniu 21 kwietnia 2015 r. nr IPTPP4/4512-76/15-4/BM, Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko podatnika za prawidłowe.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od dnia 1 stycznia 2015 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544), zwane dalej "rozporządzeniem".

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 38 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Należy również podkreślić, że jak wynika z § 4 pkt 2 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

* usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

j.

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

- z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* świadczący usługę otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

* przedmiotem dostawy nie są usługi określone w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie działalności obiektów sportowych, klubów sportowych oraz działalności usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej. Klienci Spółki mogą korzystać z obiektów prowadzonych po wniesieniu opłaty. Spółka nie dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w § 4 rozporządzenia. Usługi Spółki są świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Opłaty mogą być wnoszone na jeden z trzech sposobów:

1.

gotówką w kasie danego obiektu lub kartą płatniczą w danym obiekcie,

2.

na podstawie polecenia zapłaty (direct debit), które jest bezgotówkową formą realizowania rozliczeń pieniężnych. Przy tej formie zapłaty całość rozliczeń odbywa się pomiędzy rachunkiem bankowym klienta oraz rachunkiem bankowym Spółki, bez obecności stron rozliczenia.;

3.

na podstawie stałego zlecenia obciążenia karty kredytowej klienta (recurring card payment), które jest bezgotówkową formą realizowania rozliczeń pieniężnych. Przy tej formie zapłaty całość rozliczeń odbywa się pomiędzy rachunkiem bankowym prowadzonym dla obciążanej karty oraz rachunkiem bankowym Spółki, bez obecności stron rozliczenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej w sytuacji gdy całość rozliczeń odbywa się pomiędzy rachunkiem bankowym klienta albo rachunkiem bankowym prowadzonym dla obciążanej karty kredytowej oraz rachunkiem bankowym Spółki, bez obecności stron rozliczenia (drugi i trzeci z oznaczonych we wniosku sposobów płatności).

Jak wskazał Wnioskodawca w obu opisanych przypadkach będących przedmiotem pytania, każda płatność jest szczegółowo dokumentowana przez Spółkę i ewidencjonowana w systemie informatycznym. Na podstawie powyższej ewidencji oraz posiadanej dokumentacji, Spółka jest w stanie bez żadnych problemów ustalić, która płatność dotyczy jakiej konkretnie usługi i przez kogo została wniesiona. Spółka nie dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w § 4 rozporządzenia.

Ponadto w odniesieniu do płatności na podstawie polecenia zapłaty (direct debit), jaki i na podstawie stałego zlecenia obciążenia karty kredytowej klienta (recurring card payment) Organ zauważa, że takie formy płatności, ponieważ dokonywane są na konto bankowe Wnioskodawcy, spełniają przesłankę do uznaniu, że zostały dokonane za pośrednictwem banku.

Tym samym spełnione zostały wszystkie wcześniej wskazane warunki zwalniające z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej usług objętych wnioskiem.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż usług na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w sytuacji gdy płatności za te usługi są dokonywane w całości na rachunek bankowy Spółki na podstawie polecenia zapłaty lub na podstawie zlecenia stałego obciążenia karty kredytowej korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl