IBPP3/4512-237/16/MN - Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług organizowania zajęć edukacji i kultury w formie warsztatów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-237/16/MN Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług organizowania zajęć edukacji i kultury w formie warsztatów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizowania zajęć edukacji i kultury w formie warsztatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizowania zajęć edukacji i kultury w formie warsztatów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Centrum Sztuki jest instytucją kultury województwa.

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą.

Przez pojęcie działalność gospodarcza instytucji należy rozumieć również szeroko pojętą działalność kulturalną, która jest zgodna ze statutem instytucji (Instytucja jest powołana przede wszystkim do propagowania kultury).

W obszarze działalności gospodarczej wyszczególnić można między innymi działalność edukacyjną w formie warsztatów. Realizując tę działalność instytucja kultury osiąga statutowe cele, którymi są m.in. upowszechnianie wiedzy o sztuce, edukacja do kultury, podtrzymywanie tradycji, wychowywanie przez sztukę, inspirowanie aktywnych form uczestnictwa w kulturze, ujawnianie i rozwój talentów. Drogą realizacji powyższych celów są formy warsztatów (cyklicznych, jednorazowych), skierowane do różnych grup odbiorców, stanowiące programy edukacyjne dla kultury, będące odpłatnymi zajęciami, gdzie odpłatność pobierana jest w postaci wpisowego.

W planach merytorycznych instytucji wyszczególnić można następujące projekty edukacyjne w formie warsztatów:

* Warsztaty, które mają za zadanie rozwijać wyobraźnię dzieci i dorosłych, edukować, skłaniać do kreatywnego myślenia, propagować ciekawe formy spędzania wolnego czasu, poprzez zabawę ze sztuką. Zajęcia kierowane do osób indywidualnych i grup zorganizowanych, rodziców z dziećmi także dla niepełnosprawnych. Wnioskodawca proponuje zajęcia integracyjne rozwijające kreatywność, oparte na polisensorycznej metodzie poznawania, przekazujące wzorce aktywnego i skutecznego stymulowania rozwoju poprzez ćwiczenia teatralne, ruchowe wykorzystujące rytmikę, taniec (folklor polski i zagraniczny, hip-hop, jazz itp.). Popularyzując kulturę w formie warsztatów wykorzystujemy elementy: tradycji, folkloru polskiego i innych kultur, tematy świąteczne i okazjonalne - (Boże Narodzenie, Wielkanoc, Walentynki, Halloween itp.); podróżnicze - pozwalające zdobyć i rozwinąć wiedzę na temat odległych cywilizacji i kultur, aktywizujące, stymulujących do artystycznej wypowiedzi; muzyczne z wielością gatunków i plastyczne (projektowanie, grafika, technika, malarstwo, rzeźba, dizajn, fotografia, grafika komputerowa i wiele innych). Warsztaty z obszaru tańca, w którym instytucja specjalizuje się od lat, dotyczą np. rytmiki najmłodszych, baletu klasycznego, folkloru, kultury obcych jak irlandzkiej czy kultury tanga w programie "...". Głównym celem tego programu jest budowanie lokalnej kultury tanga, aktywnie uczestniczącej, opartej na rdzennym i profesjonalnym przekazie. Proponujemy lekcje tanga, koncerty z użyciem specjalnych instrumentów, milongi, praktyki, poznawanie kultury i różnorodności stylów. Uczestnicy regularnie odbywających się zdarzeń, stanowią grupę, działają na rzecz promocji instytucji, poszerzają krąg naszych bywalców, tworzą zintegrowane środowisko. Centrum stwarza unikatową w środowisku szansę rozwijania kultury tanga, poprzez uczenie się od profesjonalnych tangueros, z filmami, prelekcjami, dyskusjami.

* W czasie ferii i wakacji warsztaty, zawierają różnorakie formy sztuki: muzykę, taniec (umuzykalniające i rytmizujące - oparte na procesie tworzenia utworów muzycznych), dizajn, plastykę. Przykładem takich działań jest cykl "..." - zajęcia podczas których uczestnicy tworzą własnoręcznie artystyczne książki. Podczas tygodniowych zajęć powstają dzieła, począwszy od produkcji papieru, poprzez projektowanie, po wykonanie w różnorodnych technikach plastycznych. Dodatkowo uczestnicy poznają tajniki: mody, designu, konstrukcji budynków, tworzenia gier planszowych, plakatów oraz streetartu. Zajęcia skupiają się na rozwijaniu kreatywności, umiejętności plastycznych, przestrzennych, pracy w grupie i indywidualnej. Pozwalają również pokazać opiekunom jak w prosty, niewymagający nakładów sposób, można atrakcyjnie i edukacyjnie zorganizować czas dziecku.

* Inne cykle: "....", "....", czy "....", mają na celu poszerzenie wiedzy uczestników o różnorodnych formach plastycznych, zapoznanie ich z tematyką architektury oraz.... folkloru. Warsztaty obejmują m.in. wstęp do tematyki architektury, folkloru...., najbardziej znanych.... postaci, zajęcia z druku wypukłego i druku wklęsłego. Powyższe warsztaty pozwalają zdobywać nowe umiejętności z zakresu plastyki i muzyki, poznawać tradycję i kulturę innych nacji, rozwijać dziecięcą wyobraźnię, eliminować u dzieci lęk przed nowym środowiskiem, podnoszą poczucie własnej wartości, uczą różnorodności i równości innych kultur. Działania warsztatowe poza walorami artystycznymi, propagującymi sztukę spełniają funkcje pedagogiczną, wychowawczą i socjalizacyjną, uczą konsekwencji w pracy, podnoszą wagę promocji kultury polskiej i budują poczucie wartości u wszystkich uczestników. Wiele naszych działań warsztatowych zwraca uwagę na kulturę własnego regionu: poznawanie, uczenie się jej, utrwalanie i prezentowane, rozwijanie świadomości artystycznej a także regionalno-patriotycznej, dzięki czemu najmłodsi są świadomi dziedzictwa własnego regionu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług odpłatnie organizowane zajęcia z zakresu edukacji i kultury w formie warsztatów korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi, jakie świadczy Centrum Sztuki w formie odpłatnych warsztatów - zajęć edukacyjnych, mających na celu popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy o sztuce należy objąć zwolnieniem z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru (art. 14 ust. 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest instytucją kultury województwa małopolskiego. Zatem Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wnioskodawca jest podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, jest bowiem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (samorząd województwa).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną w formie warsztatów (cyklicznych, jednorazowych), skierowanych do różnych grup odbiorców, stanowiących programy edukacyjne dla kultury, będące odpłatnymi zajęciami, gdzie odpłatność pobierana jest w postaci wpisowego. Realizując tę działalność instytucja kultury osiąga statutowe cele, którymi są m.in. upowszechnianie wiedzy o sztuce, edukacja do kultury, podtrzymywanie tradycji, wychowywanie przez sztukę, inspirowanie aktywnych form uczestnictwa w kulturze, ujawnianie i rozwój talentów.

Jak wyżej wskazano w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W konsekwencji ww. czynności organizowania warsztatów, mające "charakter upowszechniania kultury" (edukacja, podtrzymywanie tradycji, inspirowania uczestnictwa w kulturze) realizowane przez Wnioskodawcę, który - jak wynika z wniosku - "wpisuje się w zakres podmiotowy zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług", korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, pod warunkiem, że Wnioskodawca nie osiąga, w sposób systematyczny, zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia - przeznacza go w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ zauważa, że interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl