IBPP3/4512-237/15/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i wyposażeniem budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-237/15/MN Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i wyposażeniem budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2015 r. (data wpływu 20 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i wyposażeniem budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i wyposażeniem budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Osiągany obrót podlega opodatkowaniu stawką 23%, a w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką 0%.

Do przedmiotu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę należy przede wszystkim sprzedaż hurtowa materiałów lutowniczych i pomocniczych zużywanych w przemysłowej produkcji wyrobów i elektronicznych.

W 2014 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość składającą się z działki inwestycyjnej oraz działek drogowych położoną w T.

Na podstawie decyzji z dnia 18 grudnia 2014 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, Wnioskodawca na nieruchomości rozpoczął inwestycję - budowę budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym, budynkiem portierni, instalacjami oraz zjazdem. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym w budynku biurowo-magazynowym będą się znajdowały pomieszczenia biurowe dla kadry zarządzającej spółką oraz pracowników spółki, specjalistyczne magazyny niezbędne w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą oraz mieszkanie służbowe.

Zgodnie z zamierzeniem Wnioskodawcy mieszkanie służbowe w budynku biurowo-magazynowym będzie wykorzystywane przez spółkę w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca współpracuje z wieloma firmami zagranicznymi. Do Wnioskodawcy wielokrotnie w ciągu każdego roku przyjeżdżają przedstawiciele jego kontrahentów zagranicznych. I tak w ciągu roku często przebywają u Wnioskodawcy pracownicy międzynarodowego koncernu A. zatrudnieni w oddziałach tego koncernu w Holandii i na Węgrzech. Celem tych wizyt jest przeprowadzenie kilku¬dniowych szkoleń dla pracowników Wnioskodawcy w zakresie wdrożenia na polskim rynku kolejnych produktów koncernu A. Wnioskodawcę odwiedzają również w jego siedzibie osoby zarządzające koncernem A., w celach przeprowadzenia rozmów i negocjacji handlowych, które nierzadko trwają po kilka dni. Ponadto w siedzibie Wnioskodawcy odbywają się szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę dla pracowników polskich kontrahentów, którym Wnioskodawca sprzedaje oferowane przez siebie produkty i wyroby. Każdego roku w siedzibie Wnioskodawcy ma miejsce kilkudniowy audyt recertyfikacyjny ISO przeprowadzany przez audytorów zewnętrznych.

W wyżej wymienionych przypadkach Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić odpowiednie zakwa¬terowanie osób z zewnątrz przebywających w siedzibie Wnioskodawcy na czas ich pobytu Do tej pory Wnioskodawca w tym celu korzystał z hoteli położonych w T. Mieszkanie służbowe w nowo budowanym budynku biurowo-magazynowym umożliwi Wnioskodawcy odpowiednie zakwaterowanie takich osób bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów za usługi hotelowe. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że często zdarza się, iż towar handlowy dostarczany Wnioskodawcy z firm zagranicznych przywożony jest po godzinach pracy lub w porze nocnej. Wymaga to obecności w tym czasie w siedzibie Wnioskodawcy pracownika odpowiedzialnego za przyjęcie towaru do magazynu. Pracownik taki będzie mógł w takim przypadku skorzystać z mieszkania służbowego w siedzibie spółki. Wnioskodawca przy tym informuje, że dotychczas spółka wynajmowała magazyny od innego podmiotu gospodarczego, który również zapewniał odbiór dostarczanego towaru po godzinach pracy obowiązujących u Wnioskodawcy.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca posiadał będzie własne magazyny i ich obsługę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości (100%) podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie materiałów i usług związanych z budową i wyposażeniem budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych z tytułu realizacji inwestycji, a w tym budowy i wyposażenia mieszkania służbowego, albowiem mieszkanie to będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, spełniając tym samym warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mieszkanie jak opisano w części G wniosku będzie wykorzystywane na cele zakwaterowania kontrahentów, co bez wątpienia jest działaniem związanym z czynnościami opodatkowanymi. Zarówno wizyty przedstawicieli dostawców jak i odbiorców przekładają się na uzyskiwany przez spółkę obrót opodatkowany.

Podobnie ma się sprawa wykorzystywania mieszkania przez pracownika odpowiedzialnego za odbiór towaru. Bez ciągłych i regularnych dostaw Wnioskodawca nie będzie w stanie zaoferować odbiorcom pełnego zakresu sprzedawanych towarów.

Pobyt w siedzibie wnioskodawcy zewnętrznego audytora kontrolującego prawo Wnioskodawcy do korzystania z certyfikatu ISO pośrednio również łączy się z czynnościami opodatkowanymi, bowiem posiadanie takiego certyfikatu podnosi prestiż firmy, wpływa na lepszą obsługę klientów zapewniając w ten sposób zainteresowanych dalszą współpracą odbiorców.

Na tym etapie realizacji inwestycji Wnioskodawca nie planuje przeznaczenia mieszkania służbowego na typowe cele mieszkaniowe. Gdyby jednak w okresie 10-ciu lat od oddania inwestycji do użytkowania zaszła taka konieczność, to wówczas w oparciu o art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług spółka dokona korekty podatku naliczonego, w związku ze zmianą przeznaczenia lokalu z celów opodatkowanych na cele mieszkaniowe zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36, czyli tym samym nie dające prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga, iż związek między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim można mówić wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą np. dalszej odprzedaży, lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem sprzedaży - bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek występuje, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika, a tym samym z osiąganymi przez niego przychodami. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, itp.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Osiągany obrót podlega opodatkowaniu stawką 23%, a w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką 0%. Do przedmiotu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę należy przede wszystkim sprzedaż hurtowa materiałów lutowniczych i pomocniczych zużywanych w przemysłowej produkcji wyrobów i elektronicznych. Na podstawie decyzji z dnia 18 grudnia 2014 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, wnioskodawca na nieruchomości rozpoczął inwestycję - budowę budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym, budynkiem portierni, instalacjami oraz zjazdem. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym w budynku biurowo-magazynowym będą się znajdowały pomieszczenia biurowe dla kadry zarządzającej spółką oraz pracowników spółki, specjalistyczne magazyny niezbędne w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą oraz mieszkanie służbowe. Zgodnie z zamierzeniem Wnioskodawcy mieszkanie służbowe w budynku biurowo-magazynowym będzie wykorzystywane przez spółkę w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca współpracuje z wieloma firmami zagranicznymi. Do Wnioskodawcy wielokrotnie w ciągu każdego roku przyjeżdżają przedstawiciele jego kontrahentów zagranicznych. I tak w ciągu roku często przebywają u Wnioskodawcy pracownicy międzynarodowego koncernu A. zatrudnieni w oddziałach tego koncernu w Holandii i na Węgrzech. Celem tych wizyt jest przeprowadzenie kilku¬dniowych szkoleń dla pracowników Wnioskodawcy w zakresie wdrożenia na polskim rynku kolejnych produktów koncernu A. Wnioskodawcę odwiedzają również w jego siedzibie osoby zarządzające koncernem A., w celach przeprowadzenia rozmów i negocjacji handlowych, które nierzadko trwają po kilka dni. Ponadto w siedzibie Wnioskodawcy odbywają się szkolenia organizowane przez wnioskodawcę dla pracowników polskich kontrahentów, którym wnioskodawca sprzedaje oferowane przez siebie produkty i wyroby. Każdego roku w siedzibie Wnioskodawcy ma miejsce kilkudniowy audyt recertyfikacyjny ISO przeprowadzany przez audytorów zewnętrznych. W wyżej wymienionych przypadkach Wnioskodawca zobowiązany jest zapewnić odpowiednie zakwa¬terowanie osób z zewnątrz przebywających w siedzibie Wnioskodawcy na czas ich pobytu Do tej pory Wnioskodawca w tym celu korzystał z hoteli położonych w T. Mieszkanie służbowe w nowo budowanym budynku biurowo-magazynowym umożliwi Wnioskodawcy odpowiednie zakwaterowanie takich osób bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów za usługi hotelowe. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że często zdarza się iż towar handlowy dostarczany Wnioskodawcy z firm zagranicznych przywożony jest po godzinach pracy lub w porze nocnej. Wymaga to obecności w tym czasie w siedzibie Wnioskodawcy pracownika odpowiedzialnego za przyjęcie towaru do magazynu. Pracownik taki będzie mógł w takim przypadku skorzystać z mieszkania służbowego w siedzibie spółki. Wnioskodawca przy tym informuje, że dotychczas spółka wynajmowała magazyny od innego podmiotu gospodarczego, który również zapewniał odbiór dostarczanego towaru po godzinach pracy obowiązujących u Wnioskodawcy. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca posiadał będzie własne magazyny i ich obsługę

Jak wskazano powyżej podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazał, że zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym w budynku biurowo-magazynowym będą się znajdowały pomieszczenia biurowe dla kadry zarządzającej spółką oraz pracowników spółki, specjalistyczne magazyny niezbędne w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą oraz mieszkanie służbowe. Ponadto zgodnie z zamierzeniem Wnioskodawcy mieszkanie służbowe w budynku biurowo-magazynowym będzie wykorzystywane przez spółkę w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT a jego obrót podlega opodatkowaniu stawką 23% lub 0%.

Podsumowując, ze względu na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie i wyposażeniu budynku biurowo-magazynowego z mieszkaniem służbowym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Nadmienia się, że w przypadku zmiany przeznaczenia mieszkania służbowego do wykonywania czynności zwolnionych należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 90 i 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl