IBPP3/4512-156/16/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.
Pismo z dnia 10 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-156/16/UH Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 marca 2016 r. (data złożenia 7 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2016 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
(Wnioskodawca) Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595), planuje realizować, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej projekt unijny pn. "...".
Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, pomocy społecznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Przedmiotem niniejszego projektu będą działania inwestycyjne z zakresu termomodernizacji w budynkach użyteczności publicznej, w celu uzyskania poprawy jakości powietrza w Powiecie oraz poprawy samej efektywności energetycznej budynków, obejmujące następujący zakres rzeczowy robót dla poszczególnych budynków:
1. Muzeum "...":
* docieplenie dachu i szczytu budynku,
* docieplenie ścian wewnętrznych - wymiana uszczelnienia,
* wymianę stolarki okiennej,
* modernizacja instalacji CO,
2. I Liceum Ogólnokształcące:
* docieplenie stropu ostatniej kondygnacji,
* wymiana stolarki okiennej,
* modernizacja węzła cieplnego przez zastosowanie gruntowej pompy ciepła,
3. II Liceum Ogólnokształcące:
* docieplenie ścian zewnętrznych,
* docieplenie dachu,
* wymiana stolarki okiennej,
* modernizacja węzła cieplnego przez zastosowanie gruntowej pompy ciepła,
* modernizacja wentylacji mechanicznej przez zastosowanie centrali wentylacyjnej z odzyskiem ciepła i powietrzną pompą ciepła,
4. Zespół Szkół Budowlanych:
* ocieplenie ścian zewnętrznych,
* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
* instalacja CO,
5. Starostwo Powiatowe:
* modernizacja źródła ciepłej wody użytkowej,
* instalacja wodociągowa,
* instalacja ciepła technologicznego,
zakres robót montażowych obejmuje rozbudowę i przebudowę wewnętrznej instalacji ciepłej: wody użytkowej polegającą na demontażu istniejących elektrycznych podgrzewaczy c.u.w. i montaż nowych podgrzewaczy wody (wraz z przewodami i armaturą) zasilanych z instalacji fotowoltaicznej.
6. Powiatowy Dom Pomocy Społecznej "...":
* instalacja wodociągowa,
* instalacja ciepła technologicznego,
zakres robót montażowych obejmuje rozbudowę i przebudowę wewnętrznej instalacji ciepłej wody użytkowej polegającą na demontażu istniejącego zasobnika ciepłej wody użytkowej i montażu nowego podgrzewacza wody (wraz z przewodami i armaturą) zasilanego z instalacji fotowoltaicznej.
7. Powiatowy Dom Pomocy Społecznej...:
* instalacja wodociągowa,
* instalacja ciepła technologicznego,
zakres robót budowlanych obejmuje rozbudowę wewnętrznych instalacji ciepłej wody użytkowej i zimnej wody w pomieszczeniach użytkowanego budynku mieszkalnego Powiatowego Domu Pomocy Społecznej usytuowanego na działce nr 1/1. Gmina oraz montaż paneli i urządzeń fotowoltaicznych na konstrukcjach wsporczych mocowanych w gruncie wraz z kablem, na terenie działek nr 83 i 1/1, obręb Gmina.
Ponadto zakres robót budowlanych obejmuje przebudowę (wzmocnienie) więźby dachowej z montażem paneli fotowoltaicznych (z osprzętem) na budynku gospodarczym G1 i G2, budowę
wolnostojącej rozdzielnicy elektrycznej RPV oraz montaż kabli na terenie działki nr 1/1, obręb Pogórze a także rozbudowę wewnętrznych instalacji c.u.w. i z.w.u. z montażem urządzeń fotowoltaicznych w pomieszczeniach piwnicznych budynku Dworu oraz budynku administracyjnego wchodzących w skład PDPS.
Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, pomocy społecznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie r.:
Czy w odniesieniu do projektu unijnego pn.: "..." Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.
Stanowisko Wnioskodawcy.:
Zadania w zakresie edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, pomocy społecznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych należą do podstawowych zadań Powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1, 3, 7 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 z późn. zm.).
Starostwo Powiatowe jest jednostką prowadzącą obsługę Powiatu na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, pomocy społecznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższymi faktami, w ramach realizacji projektu unijnego pn. "..." Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Starostwo Powiatowe realizujące zadania własne Powiatu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, w całości ani też w jakiejkolwiek części.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej, pomocy społeczne, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 19, cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).
Jednocześnie w art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym wskazano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.
Stosownie do art. 6 ust. 1 cyt. ustawy w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).
Z treści wniosku wynika, że Powiat planuje realizację projektu unijnego pn. "...".
Przedmiotem niniejszego projektu będą działania inwestycyjne z zakresu termomodernizacji w budynkach użyteczności publicznej, w celu uzyskania poprawy jakości powietrza w Powiecie oraz poprawy samej efektywności energetycznej poszczególnych budynków wymienionych we wniosku. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, pomocy społecznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Konfrontując zaprezentowany opis sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z powołanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych dla niego faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadań w ramach projektu pn. "...".
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności w przypadku, gdy w którymkolwiek obiekcie będącym przedmiotem termomodernizacji Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane podatkiem VAT, interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.