IBPP3/443-982/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-982/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie następstwa podatkowego w związku z wniesieniem aportem całego przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki akcyjnej aktualnie w organizacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie następstwa podatkowego w związku z wniesieniem aportem całego przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki akcyjnej aktualnie w organizacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 23 lutego 2009 r. Kamila S i Roman S zawiązali spółkę akcyjną pod nazwą P. Aktualne ta spółka jest w stadium organizacji.Kamila S prowadziła działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą P. Kamila S całe przedsiębiorstwo (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) wniosła do nowopowstałej spółki akcyjnej.

Roman S prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą P. Roman S do nowopowstałej spółki akcyjnej wniósł zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 5a pkt 4 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 551 Kodeksu cywilnego).

Nowopowstała spółka akcyjna od 1 marca 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą jako P S.A. w organizacji i została zgłoszona do Krajowego Rejestru Sądowego celem jej zarejestrowania i aktualnie do czasu dokonania wpisu w rejestrze nie posiada osobowości prawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wniesienie do nowozawiązanej spółki akcyjnej, aktualnie w organizacji i nieposiadającej do czasu rejestracji osobowości prawnej, wkładów niepieniężnych w postaci całego przedsiębiorstwa przedsiębiorcy Kamili S powoduje powstanie następstwa prawnego spółki akcyjnej w organizacji w zakresie podatku od towarów i usług.

2.

Czy wniesienie do nowozawiązanej spółki akcyjnej, aktualnie w organizacji i nieposiadającej do czasu rejestracji osobowości prawnej, wkładów niepieniężnych w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przedsiębiorcy Romana S powoduje powstanie następstwa prawnego spółki akcyjnej w organizacji w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka akcyjna w organizacji, do której tytułem wkładu niepieniężnego wniesiono całe przedsiębiorstwo przedsiębiorcy jednoosobowego Kamili S i zorganizowaną część przedsiębiorstwa przedsiębiorcy jednoosobowego Romana S nie powoduje powstania po stronie spółki akcyjnej w organizacji następstwa prawnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego w stosunku do wniesionych do tej spółki przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym spółka akcyjna w organizacji nie staje się w zakresie podatków następcą prawnym przedsiębiorstwa przedsiębiorcy Kamili S i zorganizowanej części przedsiębiorstwa przedsiębiorcy Romana S, które zostały wniesione do tej spółki tytułem aportu.

Stanowisko powyższe uzasadnia treść art. 93a § 1 i § 2 i art. 93c § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Wskazane przepisy Ordynacji podatkowej wyraźnie wskazują sytuacje kiedy dochodzi do powstania następstwa prawnego w zakresie praw i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego. Do przedmiotowego stanu faktycznego najbardziej zbliżona jest dyspozycja art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna na pokrycie udziału wniosła wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby. Wobec powyższego, jeżeli do spółki posiadającej osobowość prawną (a taką jest spółka akcyjna po dokonaniu wpisu do rejestru) osoba fizyczna wniesie wkład niepieniężny w postaci całości lub zorganizowanej części prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, to spółka posiadająca osobowość prawną nie wstąpi w prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego osoby fizycznej, która wniosła wkład niepieniężny. Wskazany wyżej przepis art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej odnosi się do wniesienia przedsiębiorstwa osoby fizycznej do handlowej spółki osobowej lub spółki cywilnej, a następnie kontynuowania w tej formie działalności gospodarczej. Okoliczność, że spółka akcyjna w momencie składania niniejszego wniosku nie posiada osobowości jest nieistotna, ponieważ etap organizacji spółki akcyjnej jest stanem przejściowym i nietrwałym. Wskazany wyżej przepis Ordynacji podatkowej odnosi się do spółek, które przymiotu osobowości prawnej nie posiadają w sposób trwały i ciągły nawet po ich rejestracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego, bowiem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl