IBPP3/443-951/13/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-951/13/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-951/13/ AZ z dnia 27 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT w zakresie świadczenia usług wynajmu pomieszczeń użytkowych, mieszkalnych, dzierżawy gruntu, wieczystego użytkowania. Wnioskodawca jako beneficjent realizuje projekt pod nazwą "XXX":

Projekt obejmuje budowę infrastruktury rekreacyjno - sportowej w gminie na cele imprez kulturalno - sportowych, budowie bazy okołoturystycznej dostosowanej do osób niepełnosprawnych oraz wydanie folderu promującego projekt. Realizacja niniejszej inwestycji pozwoli na uzupełnienie oferty turystycznej i bazy okołoturystycznej Gminy. Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonował w okresie długoterminowym, w ciągu 5 lat od momentu rozliczenia projektu rzeczowego i finansowego nie zostaną wprowadzone żadne znaczące modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte. Gmina pozostanie właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia i rozliczenia finansowego. Projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Obiekt nie będzie generował żadnych dochodów. Jest ogólnodostępny, korzystają z niego nieodpłatnie mieszkańcy Gminy i turyści. W związku z tym przyznane dofinansowanie ze środków EFRP w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, zostało określone w umowie o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowany zwrócony w ramach pomocy.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że okres rzeczowej realizacji projektu to 10 czerwca 2010 r. do 6 września 2013 r. Wnioskodawca na ww. projekt złożył wniosek o dofinansowanie 15 listopada 2011 r. w ramach PROWSL 2007 - 2013 r. Natomiast zarząd województwa z listy rezerwowej uchwałą z dnia 21 maja 2013 r. wybrał projekt do dofinansowania. Realizacja robót budowlanych została zakończona w 2012 r., obiekt został oddany do użytkowania decyzją nr. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 31 grudnia 2012 r., natomiast ostatni wydatek w ramach projektu w zakresie promocji został poniesiony 13 sierpnia 2013 r.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu tj. infrastruktura rekreacyjno - sportowa i baza okołoturystyczna jest ogólnodostępna, udostępniana nieodpłatnie. Folder promujący projekt zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie jest udostępniany nieodpłatnie wśród mieszkańców i turystów. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu tj. infrastruktura rekreacyjno - sportowa i baza okołoturystyczna w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi są udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazana jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w ramach przyznanego dofinansowania na realizację projektu pod nazwą "XXX" ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca realizując zadanie pod nazwą "XXX", nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), co jednocześnie wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Obok tego mieć należy na uwadze to, że wykorzystanie towarów i usług do wykonywania określonych czynności (opodatkowanych i zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu w ogóle) może ulegać zmianom w czasie, a tym samym zmianom ulega również uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego.

Zaznaczenia również wymaga, że decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia bowiem zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, jeżeli zaś towar (usługa) przeznaczone są do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT prawo do odliczenia w momencie zakupu nie przysługuje. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W świetle powyższego jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "XXX". Projekt obejmuje budowę infrastruktury rekreacyjno - sportowej w Gminie na cele imprez kulturalno - sportowych, budowie bazy okołoturystycznej dostosowanej do osób niepełnosprawnych oraz wydanie folderu promującego projekt. Gmina pozostanie właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu jej zakończenia i rozliczenia finansowego. Okres rzeczowej realizacji projektu to 10 czerwca 2010 r. do 6 września 2013 r. Obiekt został oddany do użytkowania decyzją z dnia 31 grudnia 2012 r. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu tj. infrastruktura rekreacyjno - sportowa i baza okołoturystyczna jest ogólnodostępna, udostępniana nieodpłatnie. Folder promujący projekt zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie jest udostępniany nieodpłatnie wśród mieszkańców i turystów. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu tj. infrastruktura rekreacyjno - sportowa i baza okołoturystyczna w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi są udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazana jest Gmina.

Treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca wybudował obiekt, który nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych i nie będzie przez co najmniej 5 lat od momentu zakończenia budowy i rozliczenia finansowego.

Mając na uwadze, że odpowiedniej alokacji zakupionych towarów i usług do konkretnego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), należy dokonać w momencie zakupu, to w opisanej sytuacji nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie miały służyć - w chwili ich nabycia - czynnościom generującym podatek należny.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto zauważyć należy, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Przy czym na brak prawa do odliczenia nie ma wpływu przyznane dofinansowanie.

Zaznaczenia jednak wymaga, że ewentualna zmiana sposobu wykorzystania wybudowanego obiektu, co w opisanej sytuacji może nastąpić po 5 latach, spowoduje, że zmieni się również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z jego budową. W takim przypadku należy mieć na względzie zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego (ust. 7 i 8).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl