IBPP3/443-947/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-947/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu 5 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), pismem z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), pismem z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował w latach 2009-2011 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "..."- wniosek o dofinansowanie. W dniu 26 czerwca 2012 r. Zarząd Województwa podjął uchwałę, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Priorytetu VIII Infrastruktura Edukacyjna, Działanie 8.2. Infrastruktura Placówek Oświaty, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy. Przedmiotem niniejszego projektu jest poprawa warunków kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym poprzez utworzenie pracowni mechatroniki przy Zespole Szkół. Zakres projektu obejmuje inwestycje związane z zakupem wyposażenia pracowni mechatroniki, w tym 5 stanowisk wyposażonych w zestawy elementów wykonawczych - elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych oraz czujniki i przetworniki, elementy i urządzenia sterujące, regulatory, przyrządy pomiarowe, komputery z oprogramowaniem, które umożliwia projektowanie i symulację działania urządzeń i systemów mechatronicznych, programowanie i obsługę sterowników PLC, regulatorów i falowników.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: sporządzenie Studium Wykonalności, wyposażenie i oprogramowanie pracowni mechatroniki

a.

stanowisko: napędów elektrycznych, technik regulacji, podstaw mechatroniki,

b.

stanowiska dydaktyczne do wykonywania ćwiczeń z sensoryki, pneumatyki i elektropneumatyki oraz hydrauliki i elektrohydrauliki

c.

oprogramowanie edukacyjne do wizualizacji procesów w przemyśle i systemach automatyki WONDERWARE,

d.

stanowisko dydaktyczne sterowników PLC wraz z oprogramowaniem oraz stanowisko dydaktyczne sieci przemysłowych wraz z oprogramowaniem,

e.

zakup 5 zestawów komputerowych.

Do chwili obecnej w ramach projektu zostały poniesione koszty związane z ww. dostawami i usługami. Ponadto w 2012 r. Wnioskodawca planuje ponieść wydatki w ramach zadania projektowego - promocja projektu. Wszystkie wydatki w ramach projektu zostały/zostaną poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Poziom dofinansowania przedmiotowego zadania wynosi 85%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Pierwszy wniosek o płatność Wnioskodawca planuje złożyć w IV kwartale 2012 r.

Bezpośrednim beneficjentem projektu jest - Miasto na prawach powiatu, natomiast beneficjentem pośrednim są uczniowie uczęszczający do szkoły oraz uczniowie, którzy w przyszłości podejmą tam naukę.

W dniu 27 lipca 2012 r. - Urząd Marszałkowski w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisywania umowy o dofinansowanie wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 18 września 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że nabywcą wszystkich towarów i usług w ramach ww. projektu jest jednostka organizacyjna Miasta nieposiadająca osobowości prawnej - Zespół Szkół. Zadania z zakresu edukacji na mocy dokumentu z dnia 19 lipca 2007 r. zostały powierzone Dyrektorowi Zespołu Szkół.

W piśmie z dnia 1 października 2012 r. Wnioskodawca wskazał także, że nie posiada faktur VAT potwierdzających nabycie towarów i usług w ramach ww. projektu. Wszystkie faktury, w ramach których realizowano płatności za zadania projektowe są w posiadaniu jednostki organizacyjnej Miasta nieposiadającej osobowości prawnej - Zespole Szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Miasto) realizował projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest poprawa warunków kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym poprzez utworzenie pracowni mechatroniki przy Zespole Szkół. Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw i usług faktur VAT za różne zadania projektowe objęte realizowanym projektem.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że nabywcą wszystkich towarów i usług w ramach ww. projektu jest jednostka organizacyjna Miasta tj. Zespół Szkół. Wszystkie faktury, w ramach których realizowano płatności za zadania projektowe są w posiadaniu Zespołu Szkół. Wnioskodawca nie posiada faktur VAT potwierdzających nabycie towarów i usług w ramach ww. projektu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca, lecz Zespół Szkół.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wystawiane zostały dla innego podmiotu, tj. Zespołu Szkół.

Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Zespołu Szkół, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowoprawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl