IBPP3/443-939/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-939/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w... działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 26 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest związkiem międzygminnym powołanym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i wpisanym do rejestru związków międzygminnych. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług pod następującym numerem identyfikacji podatkowej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i nie składa deklaracji VAT-7.

Na podstawie umowy o dofinansowanie projektu "..." nr X w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III Turystyka działanie 3.3 Systemy Informacji Turystycznej z dnia 5 listopada 2010 r., zawartej pomiędzy Województwem a Organizacją - Lider Projektu, realizowany jest projekt o nazwie wskazanej powyżej.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO 2007-2013 Działanie 3.3 Systemy Informacji Turystycznej. Czas realizacji projektu od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. Całkowity koszt realizacji projektu: 14.530.000 PLN. Wartość dofinansowania (85%): 12.350.500 PLN. Projekt zakłada utworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej: oznakowanie i wyposażenie punktów informacji turystycznej, uruchomienie infokiosków, kompleksowe oznakowanie atrakcji turystycznych województwa, opracowanie i dystrybucję materiałów promocyjnych, rozbudowę portalu turystycznego. Liderem projektu jest Organizacja. Wnioskodawca jest partnerem projektu.

Całkowity udział finansowy Wnioskodawcy: 126.000,00 PLN, wkład własny Wnioskodawcy: 18.900,00 PLN, dofinansowanie projektu: 107.100,00 PLN.

Równocześnie w ramach realizacji projektu Organizacja- Lider projektu zawarł umowę z Wnioskodawcą w dniu 8 grudnia 2009 r., której przedmiotem jest realizacja projektu w zakresie komponentu pn. X. W ramach tejże umowy na realizację projektu Wnioskodawca ma obowiązek finansowania wynagrodzenia pracowników realizujących projekt. Wynagrodzenie w całości wypłacane jest przez Wnioskodawcę, natomiast refundacji podlega 85% wypłaconego wynagrodzenia. Wynagrodzenie pracowników realizujących projekt jest jedynym wydatkiem Wnioskodawcy w ramach przedmiotowego projektu. W związku z realizacją projektu nie są nabywane przez Wnioskodawcę jakiekolwiek usługi i towary.

Celem rozliczenia projektu w wyniku jego zrealizowania, Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia interpretacji indywidualnej, potwierdzającej, że Wnioskodawca jako Beneficjent nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku w ramach realizowanego projektu wydanej przez uprawniony organ, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w. Biuro Krajowej Informacji Podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako partner realizuje projekt pn. "...". Liderem projektu jest Organizacja. Projekt zakłada utworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej: oznakowanie i wyposażenie punktów informacji turystycznej, uruchomienie infokiosków, kompleksowe oznakowanie atrakcji turystycznych województwa, opracowanie i dystrybucję materiałów promocyjnych, rozbudowę portalu turystycznego. Równocześnie w ramach realizacji projektu Lider projektu zawarł z Wnioskodawcą umowę, której przedmiotem jest realizacja projektu w zakresie komponentu. W ramach tejże umowy Wnioskodawca ma obowiązek finansowania wynagrodzenia pracowników realizujących projekt. Wynagrodzenie w całości wypłacane jest przez Wnioskodawcę. Wynagrodzenie pracowników realizujących projekt jest jedynym wydatkiem Wnioskodawcy w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z realizacją projektu nie są nabywane przez Wnioskodawcę jakiekolwiek usługi i towary.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (Lidera projektu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl