IBPP3/443-926/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-926/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2010 r. (data wpływu 1 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działki, na której posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny sklasyfikowany w PKOB 111 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działki, na której posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny sklasyfikowany w PKOB 111.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 10 lutego 2011 r. znak IBPP3/443-926/10/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W październiku 2008 r. Wnioskodawca nabył działkę o powierzchni 0,01718 ha, działka zabudowana była budynkiem mieszkalnym, murowanym, parterowym, o pow. użytkowej 200m2 oraz komórką murowaną, o powierzchni 40m2. Wnioskodawca posiada podpisaną umowę rozdzielności majątkowej. Nieruchomość została nabyta za kwotę 72.000,00 zł.

Koszty nabycia nieruchomości:

* p.c.c. w kwocie 1.440,00 zł

* opłata sądowa w kwocie 200,00 zł

* taksa notarialna w kwocie 829,60 zł

Razem koszty nabycia wynoszą 2.469,60 zł

W styczniu 2009 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą, w zakresie prowadzenia pizzerii/restauracji. W kwietniu 2009 r. Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią usługową i dobudową garażu. W marcu 2010 r. zgłoszono zmianę działalności restauracji na sklep detaliczny. Wnioskodawca przygotowując się do podjęcia działalności gospodarczej ponosił nakłady inwestycyjne, związane z przebudową budynku. Łączna kwota poniesionych nakładów dotyczących części, która służyć miała działalności gospodarczej według sporządzonego przez Wnioskodawcę wykazu faktur VAT wyniosła netto 396.077,92, VAT 82.980,94 (VAT został w całości odliczony). Do dnia złożenia wniosku przebudowanie nie zostało zakończone, nie została w związku z tym podjęta działalność gospodarcza w zakresie określonym wyżej, nie został osiągnięty żaden przychód, natomiast inwestycja została wstrzymana.

W momencie sprzedaży stan budynku, jeśli chodzi o jego powierzchnię, wygląda następująco:

* część mieszkalna: pow. użytkowa 235 m2, całkowita 375,45 m2

* część usługowa: pow. użytkowa 153 m2, całkowita 197,98 m2

W maju 2010 r. Wnioskodawca zdecydował się sprzedać budynek w stanie powierzchni jak określono wyżej. W budynku nie ma wydzielonych lokali, przedmiotem sprzedaży ma być budynek wraz z działką. Do momentu sprzedaży w budynku nie zostanie podjęta działalność gospodarcza. W związku z podjętą decyzją o sprzedaży, w lipcu 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii o zaklasyfikowaniu budynku jako budynku mieszkalnego.

Pismem z dnia 17 lutego 2011 r. wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny w następujący sposób:

W październiku 2008 r. Wnioskodawca nabył działkę o powierzchni 0,01718 ha, działka zabudowana była budynkiem mieszkalnym, murowanym, parterowym, o pow. użytkowej 200m2 oraz komórką murowaną o powierzchni 40m2.

Nieruchomość została nabyta za kwotę 72.000 zł, koszty nabycia (p.c.c. w kwocie 1440 zł, opłata sądowa w kwocie 200 zł, taksa notarialna w kwocie 829,60 zł) razem koszty nabycia -2469,60 zł. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności, gdyż ze względu na konieczność szybkiej decyzji nie zostały dokonane czynności w kierunku zarejestrowania działalności. Nieruchomość nabyta została w drodze umowy kupna sprzedaży, nie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z transakcji nabycia. Głównym celem nabycia nieruchomości było zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych rodziny Wnioskodawcy, oraz możliwość podjęcia własnej działalności w bliskim sąsiedztwie stałego zamieszkania, które jest dla wnioskodawcy istotne ze względu na dwójkę małych dzieci.

W styczniu 2009 r. Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia pizzerii/restauracji, oraz złożył zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT stając się czynnym podatnikiem VAT. W lutym 2010 r. Wnioskodawca uzyskał meldunek pod adresem tej nieruchomości. Po rozpoczęciu działalności przedmiotowa nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych, a dokładnie grunt gdyż jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na rozbudowę, zabudowania znajdujące się na działce zostały wyburzone (garaż i komórka w całości, budynek mieszkalny w części), prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa to podatkowa księga przychodów i rozchodów. W kwietniu 2009 r. Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na rozbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z częścią usługową i dobudowę garażu. Po zakończeniu przebudowy na parterze budynku miała być prowadzona działalność gospodarcza (sklep-delikatesy) a piętro miało mieć charakter prywatny (mieszkanie). W momencie sprzedaży budowa budynku była na poziomie stanu surowego otwartego, budynek pokryty dachem, bez stolarki okiennej i drzwiowej. Sprzedaży podlega budynek mieszkalny jednorodzinny z częścią usługową oraz garażem, który stanowi integralną część z budynkiem mieszkalno - usługowym (jest to jeden budynek trwale związany z gruntem). W związku z podjętą decyzją o sprzedaży w lipcu 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do urzędu statystycznego o wydanie opinii o zaklasyfikowaniu budynku jako budynku mieszkalnego.

W przypadku Wnioskodawcy podział ten przedstawia się następująco (w chwili planowanej sprzedaży):

* powierzchnia użytkowa całego budynku 389,07 m2

* powierzchnia użytkowa usługowa 153,45 m2 co stanowi 39,44% powierzchni użytkowej całego budynku

* powierzchnia użytkowa mieszkalna 235,62 m2 co stanowi 60,56% powierzchni użytkowej całego budynku.

W otrzymanej odpowiedzi z dnia 28 lipca 2010 r. budynek został sklasyfikowany w grupie PKOB 111 klasa 1110 "Budynki mieszkalne jednorodzinne". Pierwotny nabyty budynek mieszkalny wybudowany został około 1920 r. Nakłady poniesione w okresie 2009-2010 na rozbudowę w łącznej kwocie wg faktur VAT wyniosła netto 396.077,92, VAT 82.980,94 zł. co przekracza 30% ceny nabycia.

VAT naliczony z faktur dokumentujących poniesione nakłady został w całości odliczony. Z uwagi na fakt, że budynek znajdujący się na przedmiotowej nieruchomości w momencie sprzedaży jest na etapie budowy w stanie surowym otwartym, nie został urzędowo oddany do użytkowania, nie jest możliwe prowadzenie w nim działalności gospodarczej ani handlowej ani usługowej, ani też zamieszkanie, nie jest tym samym przedmiotem najmu. Wszelkie poniesione prace i nakłady związane z przystosowaniem nieruchomości były z zamiarem zamieszkania w nieruchomości i prowadzenia tam działalności o czym świadczy rozpoczęcie działalności pod adresem nieruchomości oraz uzyskanie meldunku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla przedmiotowej nieruchomości (gruntu wraz budynkiem) właściwe będzie zastosowanie 7% stawki VAT w chwili sprzedaży tj. w 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. W przypadku sprzedaży gruntów zabudowanych z wartości sprzedaży nie wyłącza się wartości gruntu, co w praktyce oznacza stosowanie jednej stawki VAT do całej sprzedaży nieruchomości (grunt i budynek).

Począwszy od 1 stycznia 2009 r. ustawodawca wprowadził specjalne zwolnienie do dostawy nieruchomości, jednocześnie zmieniając regulację dotyczącą towarów i używanych w ten sposób, że budynki i budowle nie są uznawane za towary używane a co za tym idzie nie dotyczy ich zwolnienie przy sprzedaży. Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków i budowli, pod warunkiem, że dostawa nie nastąpiła w ramach pierwszego zasiedlenia. Dostawy dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, przed nim lub nie później niż 2 lata po nim podlegają opodatkowaniu.

Pojęcie pierwszego zasiedlenia oznacza oddanie do używania pierwszemu użytkownikowi lub nabywcy, przy czym od 1 stycznia 2009 r. dotyczy nie tylko budynku mieszkalnych ale wszystkich budynków. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce nie tylko w przypadku pierwszego wydania danego budynku ale też po przeprowadzeniu w nim istotnych prac ulepszeniowych, podnoszących ich wartość początkową o co najmniej 30%.

W przypadku zakupionej nieruchomości:

* wartość nabycia (cena netto z aktu notarialnego + taksa i opłaty) wyniosły 80.469,60 zł.

* udokumentowane wydatki na przebudowę (kwota netto) wyniosły 396.077,92 zl.

Razem wydatki poniesione w latach 2009-2010 wyniosły 396.077,92 zł co przekracza 30% ceny nabycia, a więc wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 10. Przedmiotem sprzedaży jest budynek usługowo - mieszkalny. Na cześć mieszkalną składa się mieszczący się na piętrze lokal mieszkalny. Mieszczący się na parterze lokal usługowy jest wyłączony spod pojęcia budownictwa mieszkaniowego.

Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest budynek mieszkalny lub jego część wówczas do sprzedaży budynku wraz z gruntem należy zastosować stawkę 7%.

Powierzchnia całego budynku 389,07m2:

* pow. użytkowa usługowa 153,45m2 co stanowi 39,44% powierzchni użytkowej całego budynku

* pow. użytkowa mieszkaniowa 235,65m2 co stanowi 60,56% powierzchni użytkowej całego budynku.

Oznacza to że budynek ten jest w większości powierzchni przeznaczony na cele mieszkaniowe co oznacza iż odniesiony do grupowania PKOB 11 (taka klasyfikacja wynika również z pisma otrzymanego z GUS). Wobec faktu iż jego użytkowa powierzchnia wynosi 389,07 m2 zgodnie z art. 41 ust. 12 budynek ten w części do 300,00 m2 spełnia definicję obiektu budownictwa społecznego, co oznacza iż ta część jego dostawy powinna być opodatkowana stawką, 7%. Nadwyżka ponad 300 m2 zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 12c powinna być opodatkowana stawką 22% jednakże wobec działającej do końca roku normy par. 37 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2009 r. opodatkowanie tej części przy dostawie podlega stawce 7%

Oznacza to że w przypadku gdy planowana sprzedaż czyli dostawa całego budynku odbędzie się do końca 2010 r. całość tej dostawy ze względu na mieszkalny charakter budynku wynikającego z PKOB powinna być opodatkowana stawką 7%.

Natomiast w przypadku gdy sprzedaż nastąpiłaby dopiero w 2011 r. dostawa ta w związku art. 41 ust. 2 pkt 12c winna być opodatkowana stawką 7% tylko w części odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej budynek do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. 300 m2, a nadwyżka ponad 300 m2 zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 12c powinna być opodatkowana stawką 22%.

Pismem z dnia 17 lutego 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko w następujący sposób:

Z uwagi na fakt że nakłady inwestycyjne w sposób znaczny przekroczyły wartość początkową zakup za kwotę 74.469,60, poniesione nakłady 396.077,92 zł (kwota netto). Razem wydatki poniesione w latach 2009-2010 wyniosły 396.077,92 zł, co przekracza 30% ceny nabycia, a więc wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 10. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest budynek mieszkalny lub jego część wówczas do sprzedaży budynku wraz z gruntem należy zastosować stawkę 7%.

Powierzchnia całego budynku 389,07 m2:

* pow. użytkowa usługowa 153,45 m2 co stanowi 39,44% powierzchni użytkowej całego budynku

* pow. użytkowa mieszkaniowa 235,65 m2 co stanowi 60,56% powierzchni użytkowej całego budynku.

Oznacza to że budynek ten posiada większy udział powierzchni przeznaczony na cele mieszkaniowe więc zgodnie z grupowaniem KOB będzie to budynek z grupowania PKOB 11 (taka klasyfikacja wynika również z pisma otrzymanego z GUS) i sprzedaż tego budynku będzie opodatkowana stawką VAT 7% do całości kwoty sprzedaży zgodnie z art. 41 ust. 1 12 ustawy VAT w związku z § 37 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr. 224, poz. 1799). Jednocześnie należy wziąć pod uwagę rozpatrując budynek o łącznej powierzchni użytkowej 389,07 m2 że zgodnie z art. 41 ust. 12, budynek w części do 300,00 m2 spełnia on definicję obiektu budownictwa społecznego co oznacza, iż ta część jego dostawy powinna być opodatkowana stawką 7%. Nadwyżka ponad 350 m2 zgodnie z art. 41 ust. 12c powinna być opodatkowana stawką 22% jednakże wobec wspomnianego powyżej rozporządzenia działającej do końca roku normy (par. 37 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2009 r.) opodatkowanie tej części również przy dostawie podlega stawce 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż Wnioskodawca zadał pytanie związane ze stanem prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, jednym z nich jest opodatkowanie dostawy budynków mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stawką podatku VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 12 lub zwolnienie od podatku dostawy budynków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w latach 2009-2010 poniósł wydatki na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekraczające 30% wartości początkowej budynku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nie doszło do pierwszego zasiedlenia budynku i sprzedaż budynku nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W przypadku, gdy budynki i budowle nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż budynek w stanie ulepszonym nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat przez podatnika jego sprzedaż nie będzie również podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Uregulowania art. 41 ust. 12 wskazują, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jak stanowi art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach, tj. art. 41 ust. 12-12c cyt. ustawy oraz § 37 ww. rozporządzenia wynika zatem, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Ponadto, jak stanowią objaśnienia do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedał w 2010 r. działkę, na której był posadowiony budynek mieszkalny jednorodzinny z częścią usługową oraz garażem (który stanowił integralną część z budynkiem mieszkalno - usługowym) sklasyfikowany przez Urząd Statystyczny w PKOB 111.

Co prawda Wnioskodawca wskazał, iż głównym celem nabycia nieruchomości było zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych jego rodziny. Jednakże po rozpoczęciu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej przedmiotową nieruchomość wprowadził do ewidencji środków trwałych firmy. Również podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących poniesione nakłady na nieruchomość został w całości odliczony. Tym samym cel z jakim Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość (zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych rodziny) w kontekście zaistniałych po nabyciu okoliczności wskazanych powyżej pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania dostawy nieruchomości.

W związku z powyższym sprzedaż w 2010 r. przez Wnioskodawcę działki na której jest posadowiony budynek mieszkalny jednorodzinny sklasyfikowany w PKOB 111 wraz z gruntem podlegała w całości opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl