IBPP3/443-925/12/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-925/12/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. został uzupełniony pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 25 września 2012 r.):

W dniu 13 marca 2012 r. uchwałą nr (...) Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze projektu pn. "XXX" do dofinansowania w ramach Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 2 lipca 2012 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W, a Gminą. Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% stanowi wkład własny Gminy. Całkowita wartość projektu wynosi 393 731,32 zł.

Celami głównymi projektu są:

* uruchomienie zintegrowanej platformy informatycznej wspomagającej zarządzanie urzędem,

* uruchomienie usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną spełniających specyficzne potrzeby obywateli poprzez budowę lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego poprzez utworzenie platformy elektronicznej.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące zadania:

* Uruchomienie systemu wspomagania decyzji i zarządzania: zadaniem systemu będzie m.in. udostępnianie informacji analitycznej z różnych obszarów funkcjonowania jednostki administracji samorządowej (budżet, finanse, podatki, sprawy, korespondencja, kadry, itd.) osobom pełniącym funkcje zarządcze i kontrolne, utworzenie rozwiązań wydzielonych, dedykowanych portali informacyjno-analitycznych - serwis kadrowy, serwis dokumentacji Systemów Zarządzania Jakością według norm ISO i innych według indywidualnych projektów. Przygotowanie pracowników urzędu do użytkowania ww. systemu informatycznego będzie wykonywane w formie szkoleń seminaryjnych w urzędzie.

* Modernizacja infrastruktury sieci komputerowej: z uwagi na wymaganą zmianę sieci komputerowej na poziomie lokalizacji węzła głównego, konieczne będzie przeorganizowanie okablowania strukturalnego w całym urzędzie.

* Zakup nowych stanowisk komputerowych do pracy biurowej: w celu prawidłowej realizacji założeń projektu, niezbędnym jest zakup 14 nowych stanowisk komputerowych. W ramach poprawy organizacji pracy i przepływu dokumentów, które podlegają wydrukom, do kancelarii (łączna funkcjonalność sekretariatu i kancelarii) zostanie zakupione korporacyjne urządzenia wielofunkcyjne, pozwalające na współpracę na poziomie wprowadzania i wydruku dokumentów na poziomie wszystkich referatów. Jako dopełnienie wyposażenia komputerowego, konieczne będzie zakupienia 35 zestawów do składania bezpiecznego (kwalifikowanego) podpisu elektronicznego, co w znacznym stopniu pozwoli usprawnić proces obiegu dokumentów zarówno w strukturach wewnętrznych jak i w relacjach na zewnątrz urzędu. Na wymagany zestaw składają się: karta, czytnik kart, oprogramowanie, certyfikat kwalifikowany z co najmniej 24 miesięczną ważnością podpisu oraz instalacja i konfiguracja oprogramowania.

* Adaptacja i wyposażenie pomieszczenia na potrzeby głównego węzła sieci i serwerowni: w celu zapewnienia wymaganych warunków technicznych pracy sprzętu i zabezpieczeń fizycznych, konieczna jest kompleksowa adaptacja i wyposażenie pomieszczenia serwerów i głównego węzła sieci. Po wykonaniu prac remontowych kolejnym etapem będzie wyposażenie w sprzęt informatyczny.

Koncepcja e-urzędu rozumiana jest jako ogół działań i środków związanych z elektroniczną komunikacją między urzędem a obywatelem. W ramach e-urzędu wprowadzone zostaną następujące możliwości dla mieszkańców:

* przeglądanie informacji publicznej z danych strukturalnych przechowywanych wewnątrz urzędu - będzie można zapoznać się z takimi informacjami, jak m.in. dane budżetowe, dane dot. mienia gminy, itp.

* przeglądanie informacji spersonalizowanej wymagającej uwierzytelnienia - dane na temat relacji finansowych obywatela z urzędem w zakresie podatków (kwoty wymiaru, raty) czy też szersza informacja o stanie spraw i złożonych dokumentów.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja ta jest niezbędna w związku z uzyskaniem dofinansowania ze środków EFRR i koniecznością złożenia jej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż nabywane na potrzeby projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstały w wyniku realizacji projektu zintegrowany system wspomagania zarządzania nie będzie wykorzystywany do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 września 2012 r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "XXX".

Celami głównymi projektu są:

* uruchomienie zintegrowanej platformy informatycznej wspomagającej zarządzanie urzędem,

* uruchomienie usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną spełniających specyficzne potrzeby obywateli poprzez budowę lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego poprzez utworzenie platformy elektronicznej.

Nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane na potrzeby projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstały w wyniku realizacji projektu zintegrowany system wspomagania zarządzania nie będzie wykorzystywany do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w zakresie ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych (Wnioskodawca wskazuje to wprost w treści wniosku).

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. "XXX".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl