IBPP3/443-915/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-915/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia stawki podatku akcyzowego dla dostawy smoły surowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia stawki podatku akcyzowego dla dostawy smoły surowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik zajmuje się m.in. produkcją i sprzedażą smoły surowej koksowniczej klasyfikowanej do symbolu 23.10.20-00.10, kodu CN 27060000. Odbiorcy tego produktu to firmy z terenu Czech, Niemiec i Hiszpanii zajmujące się dalszą przeróbką (destylacją) smoły. Ze względu na przeznaczenie sprzedaż odbywa się z zerową stawką akcyzy. W listopadzie 2009 podatnik rozpoczął sprzedaż smoły surowej w kraju z przeznaczeniem na cele opałowe. Gęstość smoły surowej w temp. 15 stopni Celsjusza jest wyższa niż 890 kg/m 3 i wynosi 1226 kg/m 3.

Wnioskodawca posiada oświadczenie kupującego o przeznaczeniu zakupionej smoły do celów opałowych, z zaznaczeniem, że zakupiony wyrób nie będzie stasowany do celów napędowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku Właściwe jest zastosowanie stawki podatku akcyzowego w wysokości 60 zł/1000 kg.

Zdaniem wnioskodawcy, ze względu na fakt iż kod CN 27060000 klasyfikuje smołę produkowaną przez podatnika jako wyrób energetyczny, którego gęstość w temp. 15 stopni Celsjusza wynosi 1226 kg/m 3, zasadnym wydaje się być zastosowanie stawki podatku akcyzowego w wysokości 60 zł/1000 kg zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 Dz. U. 11 marca 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 23 załącznika nr 1 został wymieniony wyrób oznaczony kodem CN 2706 00 00 - smoła destylowana z węgla, z węgla brunatnego (lignitu) lub z torfu oraz pozostałe smoły mineralne, nawet odwodnione lub częściowo destylowane, włącznie ze smołami odzyskanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1-4 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Z powyższego wynika, iż wyrób o kodzie 2706 00 00 na gruncie ustawy o podatku akcyzowym należy zaliczyć do wyrobów energetycznych, którymi obrót podlega opodatkowaniu podatkiem.

W art. 89 ust. 1-4 zostały określone stawki podatkowe dla wyrobów energetycznych w zależności od ich przeznaczenia i właściwości fizycznych. W ust. 1 pkt 15 lit. a) określono stawkę podatkową dla pozostałych paliw opałowych. I tak w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów.

Przy czym zauważyć należy, iż stawka 64,00 zł/1.000 kilogramów obowiązuje od 1 stycznia 2010 r. i została wprowadzona na mocy art. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 215, poz. 1667). W okresie do 31 grudnia 2009 r. dla pozostałych paliw opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C była równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny stawka podatku akcyzowego wynosiła 60 zł/1.000 kg.

Możliwość zastosowania ww. stawek podatkowych została uwarunkowana uzyskaniem przez sprzedającego oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów na cele opałowe co wynika z art. 89 ust. 5.

W myśl tego przepisu sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca posiada stosowne oświadczenie, a sprzedawany wyrób w temperaturze 15oC ma gęstość 1226 kg/m 3. Należy zatem uznać, że sprzedaż wyrobu o kodzie CN 2706 00 00 - smoła surowa koksownicza - przy zachowani ww. warunków będzie podlegał opodatkowaniu stawką w wysokości 64 zł/1.000 kg.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż stawka podatku akcyzowego dla smoły surowej koksowniczej CN 2706 00 00, sprzedawanej w kraju na cele opałowe wynosiła w okresie do 31 grudnia 2009 r. 60,00 zł/1000 kg należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl