IBPP3/443-899/12/LŻ - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-899/12/LŻ Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednym z Partnerów Projektu pn. "..." (zwanego w dalszej części "Projektem"), który został wybrany w dniu 29 lipca 2010 r. przez Zarząd Województwa uchwałą do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej EFRR) w ramach naboru dla Programu Rozwoju Subregionu Centralnego, Priorytet III Turystyka, Poddziałanie 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (dalej "RPO W na lata 2007 - 2013). W dniu 12 kwietnia 2010 r. została zawarta umowa o partnerstwie pomiędzy

Powiatem jako Liderem Projektu oraz wszystkimi gminami powiatu (w tym Wnioskodawcą) jako Partnerami Projektu w sprawie wspólnej realizacji Projektu.

Partnerzy Projektu, w tym Wnioskodawca, zostali zobowiązani do dostarczenia aktualnego dokumentu potwierdzającego fakt, iż nie mają możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dotyczących Projektu. Potwierdzenie takie jest niezbędne w celu zakwalifikowania poniesionego w ramach realizacji Projektu podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego.

Realizacja Projektu zaplanowana jest na lata 2010-2012. Całkowita wartość projektu wynosi 4 194 535,60 PLN.

Źródła finansowania Projektu:

* 3 565 355,26 PLN - dofinansowanie Projektu ze środków EFRR (85% kosztów kwalifikowanych)

* 629 180,34 PLN - wkład własny (15% kosztów kwalifikowalnych)

Wkład własny zostanie sfinansowany ze środków Powiatu (Lidera) oraz ze środków gmin (Partnerów) w formie dotacji jako pomoc finansowa dla Powiatu na podstawie odrębnych umów z Powiatem. Projekt ma na celu stworzenie zaplecza turystycznego dla mieszkańców zachodniej części poprzez wybudowanie, zmodernizowanie i oznakowanie sieci tras rowerowych na terenie powiatu oraz utworzenie czterech obiektów infrastruktury okołoturystycznej.

Zgodnie z ww. umową o partnerstwie Lider Projektu upoważniony został przez Partnerów między innymi do:

1.

podpisania wniosku o dofinansowanie Projektu,

2.

zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu,

3.

przeprowadzenia postępowań na wybór wykonawcy Projektu zgodnie z wymaganiami ustawy - Prawo Zamówień Publicznych.

Za realizację Projektu odpowiada Lider Projektu. Ponadto zgodnie z umową o partnerstwie wszystkie operacje finansowe (płatności) w ramach Projektu dokonywane będą przez Lidera Projektu. Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji Projektu będą wystawiane na rzecz Lidera Projektu.

Infrastruktura która powstanie w wyniku realizacji Projektu będzie ogólnodostępna, publiczna, nieodpłatnie udostępniona mieszkańcom powiatu oraz turystom.

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach Projektu. Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto na rzecz Wnioskodawcy nie będą wystawiane żadne faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji Projektu pn. "...".

Stanowisko wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W związku z powyższym oraz z uwagi na fakt iż Wnioskodawca nie będzie otrzymywał faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w celu realizacji Projektu, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego na ww. fakturach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca jest jednym z Partnerów Projektu pn. "..." Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach Projektu. Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto na rzecz Wnioskodawcy nie będą wystawiane żadne faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji Projektu. Za realizację Projektu odpowiada Lider Projektu. Ponadto zgodnie z umową o partnerstwie wszystkie operacje finansowe (płatności) w ramach Projektu dokonywane będą przez Lidera Projektu. Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji Projektu będą wystawiane na rzecz Lidera Projektu.

Zgodnie z treścią w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Lider - Powiat. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Powiatu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie będzie dokonywał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Powiat nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem to nie on jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl