IBPP3/443-895/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-895/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami wraz z prawem wieczystego użytkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami wraz z prawem wieczystego użytkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Upadły jest użytkownikiem wieczystym dwóch nieruchomości zabudowanych.

Upadły nabył prawo użytkowania nieruchomości w następujących datach w celu ulokowania w nich siedziby Spółki:

* w dniu 8 listopada 1996 r. - prawo użytkowania wieczystego nieruchomości przy ulicy ul. K 141;

* w dniu 19 grudnia 1997 r. - prawo użytkowania wieczystego nieruchomości przy ulicy ul. K 143.

W momencie nabywania prawa użytkowania wieczystego nieruchomość o numerze 141 była zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym o powierzchni ogólnej 140 m2 oraz garażem murowanym wolnostojącym, wybudowanym ok. 1965 r. Budynki te stanowiły odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z kolei nieruchomość o nr 143 była zabudowana budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym o powierzchni 110 m2 oraz pomieszczeniem warsztatowym o powierzchni 36 m2. Budynki te stanowiły odrębny od gruntu przedmiot własności.

Prawo użytkowania wieczystego i własność budynków stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności została nabyta od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług.

W dniu 6 marca 2000 r. Prezydent Miasta wydał pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania dwóch budynków mieszkalnych o nr 141 i 143 na budynki o funkcji biurowej. W latach 2000 - 2002 Upadły dokonał rozbudowy budynków i ich połączenia. Część rozbudowana otrzymała numer administracyjny 141a. Budynek warsztatu znajdujący się na nieruchomości 143 został wyburzony. Każda nieruchomość składa się z 1 działki. Ostatecznie ustalono, że w wyniku rozbudowy doszło do powstania jednego budynku postawionego na 2 nieruchomościach o powierzchni 780,96 m2.

Budynki i nieruchomości zostały wciągnięte do ewidencji środków trwałych Upadłego, i tak:

Budynek oznaczony numerem 141 został wciągnięty do ewidencji w dniu 31 lipca 1997 r. Jako wartość początkową tego budynku 141 wskazano kwotę 151 156,18 zł. Wartość budynku została powiększona w następnych latach w następujący sposób 1997 rok - 51 642,14 zł, 2001 rok - 117 087,16 zł, 2002 rok - 25 168,00 zł. Razem wartość budynku ujawniona w ewidencji środków trwałych wynosi obecnie 345 053,48 zł.

Budynek oznaczony numerem 143 został wciągnięty do ewidencji w dniu 19 grudnia 1997 r. Jako wartość początkową budynku 143 wskazano kwotę 352 267,41 zł. Wartość budynku została powiększona w następnych latach 2004 rok - 5 111,25 zł, 2005 rok - 81 214,03 zł.

Z kolei jako wartość nakładów na wybudowanie budynku 141a wskazano 1 626 446,64 zł. Wartość budynku została powiększona w następnych latach w następujący sposób 2005 rok - 1984,50 zł.

Wartość ulepszeń wskutek rozbudowy przekroczyła 30% więc wartości początkowej budynków pierwotnie nabytych w dniu 8 listopada 1996 r. i 19 grudnia 1997 r. Na skutek rozbudowy powstał jeden budynek.

Przy zakupie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości 141 i 143 Upadłemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatek VAT płacony przez Upadłego za usługi i materiały związane z rozbudową budynków 141 i 143 był odliczany przez Upadłego jako podatek naliczony.

Budynki były użytkowane dłużej niż przez okres 5 lat do wykonywania czynności opodatkowanych. Do dnia ogłoszenia upadłości Upadły prowadził w nich swą działalność gospodarczą.

W dniu 17 sierpnia 2006 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość obejmującą likwidację majątku Przedsiębiorstwa Wielobranżowego. Po ogłoszeniu upadłości znaczna część lokali w budynkach jest wynajmowana. Upadły jest nadal podatnikiem podatku od towarów i usług i usługi wynajmu nieruchomości świadczone przez niego podlegają podatkowi od towarów i usług. Według przejętej dokumentacji Upadłego część budynku oznaczona numerem 143 była już wynajmowana od 2003 r.

Od 2006 r. zawarto następujące umowy najmu obejmujące wskazane niżej części ww. nieruchomości:

* umowę z 30 czerwca 2006 r. Umowa dotyczyła wynajmu powierzchni 33,43 m2 w części budynku oznaczonej numerem 143;

* umowę najmu z dnia 4 sierpnia 2006 r. Umowa dotyczyła wynajmu 216 m2 powierzchni w części o numerze 141a. Umowa została rozwiązana w styczniu 2007 r.;

* umowę najmu z dnia 1 września 2006 r. Umowa dotyczyła pierwotnie powierzchni 33,44 m2 w części oznaczonej numerem 143, a od dnia 10 września 2006 r. - powierzchni 10,2 m2. Umowa uległa rozwiązaniu w dniu 30 listopada 2006 r.;

* umowę najmu z dnia 29 listopada 2006 r. Umowa dotyczyła wynajmu części oznaczonej numerem 143. Umowa została zawarta na czas określony od 1 grudnia 2006 do 31 grudnia 2006 r.

* umowa najmu z dnia 2 października 2006 r. Umowa dotyczyła najmu w części oznaczonej numerem 141 i budynku 141a na parterze. Umowa została rozwiązana w dniu 30 września 2008 r.;

* umowę z 28 lutego 2007 r. Umowa dotyczyła wynajmu 1 piętra w części oznaczonej numerem 141a o powierzchni 230 m2. Umowa została rozwiązana w dniu 30 listopada 2008 r.;

* umowę najmu z 11 czerwca 2008 r. Umowa dotyczyła pierwotnie wynajmu powierzchni 58,12 m2 w części oznaczonej numerem 143. W dniu 2 kwietnia 2009 r. Strony zawarły aneks na podstawie którego najemca użytkuje powierzchnię 30,84 m2 w części oznaczonej numerem 141a;

* umowę najmu z 13 października 2008 r. Umowa dotyczy wynajmu powierzchni 76,16 m2 na parterze części oznaczonej 141a;

* umowę najmu ze spółką akcyjną z dnia 17 kwietnia 2009 r. Umowa obejmowała najem części oznaczonej numerem 141a na 1 piętrze. W dniu 24 kwietnia 2009 r. na skutek aneksu wynajęto dodatkowo całą część oznaczoną numerem 143;

* umowę najmu z dnia 25 czerwca 2009 r. Umowa obejmowała pierwotnie 2 piętro części budynku oznaczonej numerem 141. W dniu 30 czerwca 2009 r. zawarto aneks, w którym ustalono, że Wynajmujący wynajmuje parter i 1 piętro części budynku oznaczoną numerem 141 o powierzchni 81,09 m2;

* umowę najmu z radcą prawnym. Umowa obejmuje wynajem powierzchni 57,64 m2 na 2 piętrze części oznaczonej numerem 141.

Wnioskodawca dodaje iż rozbudowę zakończono w 2002 r. i od tego momentu budynek był wykorzystywany jako siedziba przedsiębiorstwa upadłego. Po ogłoszeniu upadłości w dniu 17 sierpnia 2006 r. przeważająca część budynku była wynajmowana przez Wnioskodawcę różnym podmiotom, a pozostała część była wykorzystywana jako biuro syndyka. Na podstawie art. 160 Prawa upadłościowego i naprawczego: W sprawach dotyczących masy upadłości syndyk, zarządca oraz nadzorca sądowy dokonują czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym.

Powyższa regulacja jest konsekwencją faktu, że upadły traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania i rozporządzania mieniem wchodzącym w skład masy upadłości. Upadły traci jednak jedynie prawo zarządu - nie przestaje jednak być podmiotem praw i obowiązków komponujących ten majątek (por. S. Gurgul. Prawo upadłościowe i naprawcze 6 Wydanie Warszawa 2005 s. 242-243). Upadły jest również nadal podatnikiem podatku od towarów i usług.

W oparciu o powyższe okoliczności faktyczne wydaje się, że budynki były wykorzystywane przez Upadłego do wykonywania czynności opodatkowanych dłużej niż 5 lat. Do 2006 r. budynek był wykorzystywany jako siedziba przedsiębiorstwa Upadłego, które było podatnikiem podatku od towarów i usług. Następnie jest wynajmowany i Upadły jest w związku z tą działalnością podatnikiem podatku od towarów i usług. Zarząd majątkiem sprawuje syndyk, jednak czynności syndyka są podejmowane na rachunek Upadłego i to Upadły jest podmiotem, któremu przysługują prawa i rzeczy zarządzanie przez Syndyka. Ponadto budynek ten był wykorzystywany jako biuro syndyka - a wykonywanie funkcji syndyka jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz budynków stojących na nieruchomościach, a stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz budynków stojących na nieruchomościach, a stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie zastosowanie znajdą następujące przepisy:

Artykuł 2 punkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

* wybudowaniu lub

* ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Artykuł 29 ust. 5 Ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi co następuje:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Artykuł 43 ust. 1 punkt 10 i 10a Ustawy o podatku od towarów i usług, które stanowią co następuje:

Artykuł 43 ust. 1 zwalnia się od podatku:

10.

dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

10a. dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Artykuł 43 ust. 7a Ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi co następuje: 7a. Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

§ 13 ust. 1 punkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który to przepis stanowi co następuje: zwalnia się od podatku:

10) zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego część budynku była już od 2003 r. wynajmowana. Natomiast od 2006 r. wynajmowana jest przeważająca część budynku o numerach 141, 141a i 143. W związku z powyższym nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku - nastąpiło bowiem jego wydanie użytkownikom (najemcom) w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Wszelkie ulepszenia w budynku polegające na jego rozbudowie i modernizacji istniejących budynków zostały dokonane przed ogłoszeniem upadłości i przed zawarciem przez Syndyka masy upadłości umów najmu.

W związku z faktem, iż pierwsze zasiedlenie zostało dokonane wcześniej niż 2 lata przed sprzedażą, a sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntów i własności budynków nastąpi w 2010 r. transakcja sprzedaży budynku biurowego będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż następuje w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.

Z kolei sprzedaż budynku garażu będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10a Ustawy o podatku od towarów i usług. Upadłemu w momencie zakupu budynku nie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Ponadto nie ponosił on żadnych wydatków w celu jego ulepszenia.

Nawet przy założeniu, że do pierwszego zasiedlenia budynku biurowego o numerach 141, 141a i 143 dojdzie dopiero przy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości i budynków postawionych na nieruchomościach to i tak sprzedaż ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 10 a oraz art. 43 ust. 7a Ustawy o podatku od towarów i usług. Mianowicie budynki kupione przez Upadłego w dniu 8 listopada 1996 r. oraz w dniu 19 grudnia 1997 r. zostały nabyte od osób nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług - w związku z powyższym w momencie ich zakupu nie przysługiwało Upadłemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Nie wystawiono w ogóle faktury w związku z tym, że sprzedawcy nie byli podatnikami podatku od towarów i usług.

Co prawda Upadły poniósł wydatki na ulepszenie w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej istniejących obiektów (dokonano ich rozbudowy w wyniku czego powstał jeden budynek) i w związku z tymi wydatkami Upadły miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ale budynki te były wykorzystywane przez Upadłego przez okres ponad 5 lat (art. 43 ust. 7 a). Do momentu ogłoszenia upadłości budynek był wykorzystywany do prowadzenia przez Upadłego działalności gospodarczej, a po dniu ogłoszenia upadłości przeważająca część budynku była i jest nadal wynajmowana - wszystkie te czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W związku z okresem wykorzystywania budynków nie stosuje się warunku określonego w art. 43 ust. 1 punkt 10 a lit. b i dostawa budynku biurowego o numerach 141,141a i 143 będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntów jest z kolei zwolniona na podstawie § 13 ust. 1 punkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi co następuje: zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

We wskazanych okolicznościach w ocenie Wnioskodawcy dostawa wszystkich budynków położonych na nieruchomościach będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki i budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Upadły nabył od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług dnia 8 listopada 1996 r. prawo użytkowania wieczystego działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym o numerze 141 o powierzchni ogólnej 140 m2 wraz z garażem murowanym wolnostojącym, a w dniu 19 grudnia 1997 r. nabył prawo użytkowania działki zabudowanej budynkiem jednorodzinnym o numerze 143 o powierzchni 110 m2 wraz z pomieszczeniem warsztatowym. W dniu 6 marca 2000 r. został zmieniony sposób użytkowania dwóch budynków z mieszkalnych na budynki o funkcji biurowej. W latach 2000-2002 dokonał rozbudowy budynków i ich połączenia, gdzie część rozbudowana otrzymała numer 141a. Budynek warsztatu został wyburzony.

W odniesieniu do budynku 141 poniesiono nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej. Natomiast w odniesieniu budynku 143 nakłady na jego ulepszenie były niższe niż 30% jego wartości początkowej.

Natomiast wartość nakładów na wybudowanie budynku 141a wyniosła 1 626 446,64 zł, a w 2005 r. wartość budynku została podwyższona o 1 984,50 zł. Ogółem wartość ulepszeń w skutek rozbudowy przekroczyła 30% wartości początkowej budynków pierwotnie nabytych w dniu 8 listopada 1996 r. i 19 grudnia 1997 r. na skutek rozbudowy powstał jeden budynek. Upadły od 2003 r. wynajmował część budynku określoną numerem 143. Od 2006 r. zawierane były umowy najmu części powierzchni w budynkach o numerze 141, 141a i 143.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Należy się zatem zastanowić czy w zaistniałej sytuacji doszło do zasiedlenia przedmiotowej nieruchomości po jej ulepszeniu. Z wniosku wynika, że wartość ulepszenia przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości. Należy zatem ustalić czy nieruchomość ta została oddana do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, użytkownikowi budynków oraz czy dostawa tej nieruchomości nastapi po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.

Niewątpliwie wynajem poszczególnych części w budynku po ulepszeniu należy uznać za pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż dochodzi do oddania do użytkowania części nieruchomości, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Tak więc mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż poszczególne części powierzchni w nieruchomościach o numerach 141, 141a, 143 które wynajmowane były przez Wnioskodawcę od 2003 r. dostawa tych części nieruchomości nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia jak również w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia i znajdzie zastosowanie tu przepis art. 43 ust. 1 pkt 10.

Należy zauważyć, że nie zostanie spełniony warunek przewidziany w ww. przepisie odnośnie pomieszczeń wynajętych po raz pierwszy w okresie od czerwca 2008 r. i w późniejszym okresie jeżeli dostawa będzie miała miejsce w okresie krótszym niż dwa lata od daty oddania do wykonywania części nieruchomości na podstawie ww. umów najmu, tym samym te części nieruchomości (pomieszczenia) nie będą mogły skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Następnie należy ustalić możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a odnosząc się do części budynków 141, 141a oraz 143 które to nie były przedmiotem najmu i które nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. W odniesieniu do powyższego stwierdzić należy iż Upadłemu przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z wniosku wynika, że wartość ulepszenia nieruchomości przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości. Jeżeli zatem ww. części nieruchomości w stanie ulepszonym były wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, dostawa tej części nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

Również dostawa budynku garażu w przypadku gdy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie tej nieruchomości oraz przedmiotowy garaż nie był ulepszany będzie również korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zatem w świetle powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy sprzedaż ww. nieruchomości nastąpi na warunkach określonych w ww. przepisach, wówczas zastosowanie znajdzie zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl