IBPP3/443-888/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-888/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r., (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu p.n.: "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu p.n.: "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. (prawo o stowarzyszeniach) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz statutu OSP z dnia 26 maja 1993 r.

OSP posiada osobowość prawną, jest członkiem Związku OSP RP. Działalność OSP opiera się na pracy społecznej członków.

Zgodnie ze statutem celem OSP oprócz prowadzenia działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz brania udziału w akcjach ratowniczych, jest również rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej i rozrywkowej. OSP cele te realizuje poprzez organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno - wychowawczej i kulturalno - oświatowej. Dlatego przy OSP od ponad 100 lat działa orkiestra dęta "...".

Dnia 27 stycznia 2012 r. OSP złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów tj. Operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi za pośrednictwem lokalnej grupy działania Stowarzyszenie....

Projekt pt.: "..." polegał na organizacji jednodniowej imprezy związanej z ww. jubileuszem.

W ramach projektu zostały poniesione następujące koszty:

* zaproszenia (dla gości),

* dyplomy i statuetki (wręczone obecnym i byłym członkom orkiestry),

* usługa cateringowa (dla zaproszonych gości i członków orkiestry),

* usługa nagłośnieniowa do prawidłowego przebiegu imprezy,

* skład i druk folderu okolicznościowego na temat orkiestry jubilatki (folder był rozdawany gościom nieodpłatnie).

Orkiestra dęta "..." powstała w 1912 r. Od samego początku skupia wokół siebie grono społeczników - amatorów, zapaleńców, którzy chwile wolne od pracy zawodowej poświęcają na muzykowanie, kontynuując 100 - letnią tradycję. Szeregi orkiestry zasilają nierzadko całe rodziny: ojciec i synowie, rodzeństwo, wielu jest poniekąd spadkobiercami utalentowanych muzycznie dziadków. Od początku swojej działalności, aż po dzień dzisiejszy, orkiestra uświetnia uroczystości państwowe, kościelne i lokalne, występuje na przeglądach i konkursach w kraju i poza jego granicami (..., w tym wizyta u...,...,..."...,...,...i...). Jest przez to wizytówką gminy....Orkiestra ta jest krzewicielem i propagatorem muzyki regionalnej, dlatego występuje w tradycyjnych zagórzańskich strojach. Poprzez ciekawy repertuar, góralski klimat wielu utworów i ogólną prezencję zespół jest postrzegany jako niezwykle oryginalny. Każdy jego występ gromadzi liczną widownię i przynosi zasłużone uznanie. Obecnie orkiestra liczy 45 członków.

Koszty poniesione na ten projekt będą podlegały refundacji na podstawie złożonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur.

OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Prowadzi działalność gospodarczą ale z uwagi na fakt, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT.

Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych na organizację obchodów jubileuszu ww. orkiestry dętej.

Termin realizacji projektu od złożenia wniosku tj. od dnia 27 stycznia 2012 r. do złożenia wniosku o płatność tj. do dnia 1 września 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż możliwość uczestnictwa w imprezie jubileuszowej, o której mowa we wniosku była nieodpłatna.

Posiłki w ramach usługi cateringowej stanowiły nieodpłatny poczęstunek dla gości. Dokonywane zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie były wykorzystane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanej. Faktury dokumentujące zakupy towarów związane z realizacją przedmiotowego projektu, były wystawione na OSP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy OSP ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem ponieważ nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż OSP złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów.

W ramach realizacji projekt pn.: "..." została zorganizowana jednodniowa impreza związana z ww. jubileuszem. Zostały poniesione koszty na zakup zaproszeń dla gości, dyplomów i statuetek wręczonych obecnym i byłym członkom orkiestry, zakup usługi cateringowej dla zaproszonych gości i członków orkiestry. Poniesiono również koszty na zakup usługi nagłośnienia jubileuszowej imprezy oraz na skład i druk folderu okolicznościowego związanego z jubileuszem orkiestry. Uczestnictwo w imprezie jubileuszowej, było nieodpłatne. Folder był rozdawany gościom bez pobierania opłaty. Posiłki w ramach usługi cateringowej były nieodpłatne i stanowiły poczęstunek dla zaproszonych na jubileusz gości. Faktury dokumentujące zakupy towarów związane z realizacją przedmiotowego projektu, były wystawione na OSP.

Dokonywane zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie były wykorzystane przez OSP do wykonywania czynności opodatkowanej.

OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Prowadzi działalność gospodarczą ale nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

OSP prowadzi działalności polegającą na zapobieganiu pożarom oraz braniu udziału w akcjach ratowniczych a także na rozwijaniu wśród jej członków kultury fizycznej i sportu oraz prowadzeniu działalności kulturalno - oświatowej i rozrywkowej. OSP organizuje różnorodne formy pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno - oświatowej poprzez zakładanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno - wychowawczej i kulturalno-oświatowej.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Artykuł 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Jak już nadmieniono na wstępie rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyłącza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż zakupy dotyczące realizacji ww. projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji projektu pn.: "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl