IBPP3/443-874/12/MN - Ustalenie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-874/12/MN Ustalenie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "XXX" oraz dokonania korekty zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "XXX" oraz dokonania korekty zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 20 września 2012 r.):

Gmina w latach 2008-2010 realizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą "XXX" finansowaną ze środków własnych. W 2010 r. Gmina wystąpiła o dofinansowanie zadania ze środków zewnętrznych, jednak nie otrzymała grantu. Ww. zadanie polegało na gruntownej przebudowie zniszczonego budynku biurowca na mieszkania komunalne. W wyniku działań rewitalizacji powstało 24 mieszkań zlokalizowanych w 3 klatkach schodowych.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 16 lipca 2010 r. oraz z 10 września 2010 r. podjęto decyzję o sprzedaży ww. mieszkań. Następnie część mieszkań przeznaczono na mieszkania komunalne. W wyniku tego 8 mieszkań przeznaczono na cele komunalne (jedna cała klatka schodowa), a pozostałe 16 mieszkań (2 klatki schodowe) zgłoszono do sprzedaży (w tym - na dzień dzisiejszy sprzedano 13 mieszkań).

Ogólna powierzchnia użytkowa mieszkań wynosi 1251,77 m2. W tym:

1.

Mieszkania komunalne (8 mieszkań czyli jedna klatka) - 446,84 m2,

2.

Mieszkania pozostałe (16 mieszkań czyli dwie klatki) - 804,93 m2.

Gmina zamierza wydzierżawić lokale komunalne będące własnością Miasta spółce, która zajmuje się administrowaniem i zarządzaniem. Zostanie zawarta umowa dzierżawy i pobierany będzie z tego tytułu na rzecz gminy czynsz dzierżawny objęty podatkiem VAT. Spółka zawiera z najemcami lokali komunalnych umowy najmu, a pobrane z tego tytułu opłaty za czynsz, a także dostarczane do lokali media, są przychodami Spółki.

Gmina nie pomniejszała podatku należnego o podatek naliczony w okresie realizacji zadania. Obecnie, Gmina zamierza odliczyć podatek naliczony z poniesionych kosztów w całości.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, stąd mieszkania sprzedawane są z 8% stawką podatku VAT.

Zadanie pod nazwą "XXX" realizowane było w okresie od 15 września 2008 r. do 20 listopada 2010 r. natomiast wyodrębnienie samodzielnych lokali mieszkalnych w budynku przy ul. K. nastąpiło dnia 29 listopada 2010 r. Pozwolenie na użytkowanie ww. budynku zostało wydane dnia 19 października 2010 r., a faktyczne użytkowanie budynku rozpoczęto z dniem 11 sierpnia 2011 r. Do ewidencji środków trwałych przyjęto 31 grudnia 2011 r.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż wszystkie faktury dokumentujące wydatki w ramach projektu są wystawione na Gminę. Efekt realizowanego projektu będzie w całości wykorzystany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT polegający na odpłatnym wydzierżawieniu 8 mieszkań komunalnych oraz sprzedaży 16 pozostałych mieszkań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 września 2012 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikająca z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizacją zadania "XXX" i w związku z tym może dokonać korekty zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 września 2012 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości wynikającą z faktur dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji inwestycji i może dokonać korekty zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Przepis art. 86 ust. 11 ww. ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 7 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w latach 2008-2010 realizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą "XXX" finansowaną ze środków własnych. Ww. zadanie polegało na gruntownej przebudowie zniszczonego budynku biurowca na mieszkania komunalne. W wyniku działań rewitalizacji powstały 24 mieszkania.

Wszystkie faktury dokumentujące wydatki w ramach projektu są wystawione na Gminę. Efekt realizowanego projektu będzie w całości wykorzystany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT polegających na odpłatnym wydzierżawieniu 8 mieszkań komunalnych oraz sprzedaży 16 pozostałych mieszkań.

Gmina nie pomniejszała podatku należnego o podatek naliczony w okresie realizacji zadania. Obecnie, Gmina zamierza odliczyć podatek naliczony z poniesionych kosztów w całości. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że odnośnie wszystkich poniesionych wydatków w związku z realizowanym projektem związek taki występuje. Efekty realizowanego projektu będą w całości związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem wszystkie mieszkania powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu zostaną sprzedane lub odpłatnie wydzierżawione.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do projektu zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi w całości będą służyć wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "XXX" w całości, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl