IBPP3/443-872/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-872/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług informacyjnych realizowanych w ramach projektu pn.: "...",

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług doradczych realizowanych w ramach ww. projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług informacyjnych i doradczych oraz możliwość odliczenia w całości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 25 października 2012 r., znak: IBPP3/443-872/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności wykonuje i świadczy różnego typu usługi wg opodatkowania podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7. W ramach działalności komercyjnej o której mowa wyżej Wnioskodawca świadczy usługi m.in. w zakresie opracowania studiów wykonalności, usługi doradcze dla przedsiębiorców, wynajem powierzchni, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców. Oprócz wymienionych usług Wnioskodawca realizuje szereg projektów finansowych w ramach Funduszy Strukturalnych na podstawie zawartych umów z WUP lub PARP lub w partnerstwie z uczelniami wyższymi. W ramach umowy o dofinansowanie z dnia 1 marca 2012 r., realizuje projekt systemowy na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU), na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu systemowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)"Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formule one-stop-shops", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W projekcie założono świadczenie usług informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców i osób fizycznych zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011 r. Nr 233, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług Wnioskodawca ponosi wydatki, które są kwalifikowane w projekcie z tym, że:

1.

100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych jest finansowana z dotacji PARP.

2.

Do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych jest finansowana z dotacji PARP, a pozostała część (min. 10%) jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co jest udokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz faktury VAT.

Realizując projekt Wnioskodawca przyjął stanowisko, że:

1.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowany.

2.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają tylko częściowy związek z czynnościami opodatkowanymi - faktury VAT związane z wkładem pochodzącym od odbiorców usług - przedsiębiorców w wysokości 10% wartości usługi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doradczymi będzie kwalifikowany.

3.

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z PARP stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/IWPe. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W piśmie uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Usługi informacyjne są i będą świadczone nieodpłatnie.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają tylko częściowy związek z czynnościami opodatkowanymi, 90% kosztów usługi jest finansowane ze środków budżetu projektu, natomiast 10% kosztów usługi jest finansowane z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usługi, co jest dokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury VAT ze stawką podatku 23%. Obrót z tytułu pobieranego wkładu własnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z tym Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz odbiorców usług z odpowiednią stawką podatku.

Usługi informacyjne nie są przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi informacyjne jedynie w ramach zawartej umowy z PARP S.A. o udzielenie wsparcia, natomiast usługi doradcze są świadczone zarówno w ramach realizacji projektu na świadczenie usług informacyjnych i doradczych jak i są przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Pytanie jednak dotyczy tylko tych usług doradczych, które są realizowane w ramach projektu, w 10% finansowanych z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług.

Wnioskodawca może ogólnie dokonać wyodrębnienia zakupów związanych ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych w ramach realizowanego projektu, jednak nie jest w stanie wyodrębnić zakupów związanych z konkretnymi usługami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług informacyjnych realizowanych w ramach projektu.

2.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług doradczych realizowanych w ramach projektu.

3.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług doradczych realizowanych w ramach projektu w całości od wszystkich poniesionych wydatków (100%) dotyczących usług doradczych. Czy też należy się odnieść do proporcji ponoszonych wydatków finansowanych w 90% z PARP i 10% finansowanych z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług-przedsiębiorców.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 listopada 2012 r.:

Do pytania nr 1:

Wnioskodawcy w odniesieniu do usług informacyjnych, realizowanych w ramach projektu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Do pytania nr 2:

Wnioskodawcy w odniesieniu do usług doradczych, realizowanych w ramach projektu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Do pytania nr 3

Wnioskodawcy w odniesieniu do usług doradczych, realizowanych w ramach projektu w całości od wszystkich poniesionych wydatków dotyczących usług doradczych nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług informacyjnych realizowanych w ramach projektu pn.: "Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formule one-stop-shops",

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług doradczych realizowanych w ramach ww. projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Treść powyższego przepisu wskazuje zatem, iż odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach umowy o dofinansowanie realizuje projekt pn.: "...".

W ramach projektu Wnioskodawca świadczy usługi informacyjne i doradcze dla przedsiębiorców i osób fizycznych zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Usługi informacyjne są i będą świadczone nieodpłatnie.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca ponosi wydatki dotyczące usług informacyjnych w 100% finansowane z dotacji PARP oraz dotyczące usług doradczych do 90% finansowane z dotacji PARP, min. 10% finansowane z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług.

Obrót z tytułu pobieranego wkładu własnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z tym Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz odbiorców usług z 23% stawką podatku VAT. Wnioskodawca może dokonać wyodrębnienia zakupów związanych ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych związanych z realizowanym projektem.

Powyższe oznacza, że w ramach projektu Wnioskodawca świadczy usługi informacyjne nieodpłatne dla beneficjentów oraz częściowo odpłatne usługi doradcze.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę nieodpłatnie usług informacyjnych związek taki nie występuje. Jak sam wskazał Wnioskodawca nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W świetle powyższego, w odniesieniu do zakupów związanych z nieodpłatnym świadczeniem przez Wnioskodawcę usług informacyjnych Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem tych usług gdyż w przedmiotowym przypadku nie zostanie spełniona podstawowa zasada tj. nie wystąpi związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą generującą podatek należny.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w cyt. wyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy w związku ze świadczeniem usług informacyjnych, należało uznać za prawidłowe.

Z odmienną sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczych.

Według dyspozycji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W związku z powyższym otrzymany wkład pieniężny od klienta za wykonanie usługi doradczej, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT będzie stanowił obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca obrót z tytułu pobieranego wkładu własnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a w związku z tym Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na rzecz odbiorców usług ze stawką VAT 23%.

Podkreślić w tym miejscu również należy, iż wkład własny klienta w wysokości 10% stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za usługę doradczą. Jednocześnie należy wskazać, iż dofinansowanie 90% wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją PARP nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy jako czynnemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki bezpośrednio związane z wykonanymi usługami doradczymi pod warunkiem nie zaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawca ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w cyt. wyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze świadczeniem usług doradczych, należało uznać za nieprawidłowe.

Podsumowując powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe - w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług informacyjnych realizowanych w ramach projektu pn.: "Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formule one-stop-shops",

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy na rachunek bankowy w odniesieniu do usług doradczych realizowanych w ramach ww. projektu.

Nadmienia się, iż w pozostałym zakresie (pytanie nr 4 i 5) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl