IBPP3/443-87/14/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-87/14/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) oraz pismem z 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ".....".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 kwietnia 2014 r. znak: IBPP3/443-87/14/LŻ oraz pismem z 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismami z 25 kwietnia 2014 r. i 28 kwietnia 2014 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Wspólnota) nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej wg definicji z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 15.

Wnioskodawca zarządza nieruchomością wspólną, dokonuje zakupu mediów do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami wspólnoty mieszkaniowej. Dochody te uzyskane przez Wnioskodawcę co do zasady korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 44 dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W roku 2013 Wnioskodawca realizował projekt pn.: "...." współfinansowany w 85% w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...... na lata 2007-2013, Działanie 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.1 Rewitalizacja - duże miasta na podstawie umowy nr....

Budynek mieszkalny wielorodzinny zlokalizowany przy ul........ to budynek, w którym znajdują się tylko i wyłącznie lokale mieszkalne. Realizowany projekt remontu elewacji budynku związany jest bezpośrednio z bieżącą eksploatacją zasobów mieszkaniowych i czynnościami związanymi z utrzymaniem lokali mieszkalnych, za które to czynności pobierane opłaty od właścicieli tych lokali przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT nie składa deklaracji VAT.

Budynek którego elewacja została wyremontowana w efekcie projektu nie będzie w jakikolwiek sposób związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, służy wyłącznie czynnościom zwolnionym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego związanym z koniecznością usunięcia elewacyjnych płyt azbestowo-cementowych zlokalizowanego przy ulicy...... współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...... na lata 2007-2013 na podstawie umowy nr.......

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usług związanych z remontem elewacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego związanym z koniecznością usunięcia elewacyjnych płyt azbestowo-cementowych zlokalizowanego przy ulicy...... współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2007-2013 na podstawie umowy nr.... Opisywany remont objęty projektem związany jest bezpośrednio z bieżącą eksploatacją zasobów mieszkaniowych i czynnościami związanymi z utrzymaniem lokali mieszkalnych, za które to czynności Wnioskodawca stosuje sprzedaż zwolnioną od podatku VAT dlatego brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabywanych usług w ramach ww. przedsięwzięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ".....". Budynek mieszkalny wielorodzinny zlokalizowany przy ul. Wajdy 4 w Katowicach to budynek, w którym znajdują się tylko i wyłącznie lokale mieszkalne. Realizowany projekt remontu elewacji budynku związany jest bezpośrednio z bieżącą eksploatacją zasobów mieszkaniowych i czynnościami związanymi z utrzymaniem lokali mieszkalnych, za które to czynności pobierane opłaty od właścicieli tych lokali przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT nie składa deklaracji VAT. Budynek, którego elewacja została wyremontowana w efekcie projektu nie będzie w jakikolwiek sposób związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, służy wyłącznie czynnościom zwolnionym.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analizując przedstawiony opis sprawy, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bo jak wskazał Wnioskodawca budynek, którego elewacja została wyremontowana w efekcie projektu służy wyłącznie czynnościom zwolnionym, jak również fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe wskazanie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny, zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. organ podkreśla, że w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl