IBPP3/443-869/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-869/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki VAT dla świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z Chin lub na rzecz zakładu kontrahenta chińskiego w Niemczech - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2011 r. wpłynął do tyt. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki VAT dla świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z Chin lub na rzecz zakładu kontrahenta chińskiego w Niemczech.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma Wnioskodawcy powstała w 2011 r. główny rodzaj działalności w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym Regon to: "Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli".

Dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym formularz rejestracyjny VAT-R.

Do chwili obecnej Wnioskodawca nie dokonał żadnych dostaw towarów czy usług.

Jednym z odbiorców usług będzie firma z Chin, posiadająca oddział na terenie Niemiec, który zgłoszony jest tam do niemieckiego VAT. Na zlecenie kontrahenta Spółka będzie wykonywać usługi uszlachetniania na powierzonym materiale. Przebieg transakcji będzie następujący:

Z Chin otrzymane zostaną części (o wartości np. 200 euro/szt), które będą i pozostaną własnością kontrahenta Wnioskodawcy. Wnioskodawca (na własny rachunek) zakupi odpowiednie komponenty (o wartości około 20 euro/szt), które będą montowane na częściach będących własnością chińskiego kontrahenta. Wykonana przez Wnioskodawcę usługa (wartość około 1,8 euro/szt) wraz z materiałem zużytym do jej wykonania (w tym komponent o wartości około 20 euro) będzie fakturowana na rzecz:

1.

kontrahenta z Chin lub

2.

na rzecz zakładu chińskiego kontrahenta w Niemczech.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywana przez niego usługa to usługa na ruchomym majątku rzeczowym.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługa klasyfikowana jest przez Wnioskodawcę jako: 29.32.9 - usługi związane z montażem kompletnych podzespołów konstrukcyjnych stosowanych w pojazdach silnikowych w ramach procesu produkcyjnego; usługi związane z montażem części i akcesoriów stosowanych w pojazdach silnikowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż usługi o których mowa w zapytaniu - są świadczone na rzecz siedziby kontrahenta w Chinach lub na rzecz oddziału tego kontrahenta w Niemczech, który jest jego stałym miejscem prowadzenia działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką należy zastosować stawkę podatku VAT przy fakturowaniu wykonanej usługi wraz z komponentami na rzecz kontrahenta z Chin lub na rzecz zakładu kontrahenta chińskiego w Niemczech.

Zdaniem Wnioskodawcy: dla usług na ruchomym majątku rzeczowym, wykonywanych na rzecz podatników, ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia. Miejsce świadczenia, a zatem i miejsce opodatkowania usług wykonywanych na ruchomym majątku określane jest zgodnie z art. 28b ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 późn. zm.). W myśl tego przepisu miejscem świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatnika jest miejsce, w którym nabywca usług posiada siedzibę.

Oznacza to, że w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie wystawiać faktury za wykonane usługi (wraz z komponentami) bezpośrednio na rzecz kontrahenta z Chin - miejscem opodatkowania usług będą Chiny. W tym przypadku Wnioskodawca będzie zobowiązany do udokumentowania transakcji uproszczoną fakturą VAT zgodnie z § 26 rozporządzenia w sprawie faktur (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360). Wykonywane usługi wraz z komponentami zamontowanymi na częściach będących własnością chińskiego kontrahenta zostaną wykazane jako nieopodatkowane VAT w Polsce.

W drugim przypadku, gdy kontrahent chiński poda do celów tej transakcji niemiecki numer identyfikacyjny VAT oddziału chińskiego kontrahenta, to miejscem opodatkowania usług będą Niemcy. W tej sytuacji Wnioskodawca powinien potraktować wykonywane usługi (wraz z komponentami zakupionymi do celu zrealizowania tych usług) również jako niepodlegajace opodatkowaniu w Polsce. Właściwym dokumentem potwierdzającym wyżej opisaną transakcję będzie faktura uproszczona, o której mowa w § 26 rozporządzenia w sprawie faktur (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360). Na fakturze tej należy zaznaczyć, iż zobowiązanym do rozliczenia podatku jest usługobiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 Działu V ustawy o VAT "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

Zgodnie z art. 28a ww. ustawy na potrzeby stosowania Rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Przepis art. 28a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3, obejmuje pojęciem podatnika co do zasady nie tylko podmioty które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lecz również podmioty, które wykonują działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, czyli działalność zdefiniowaną w innych systemach prawnych niż system podatku od towarów i usług, której definicja odpowiada przyjętej w polskich przepisach.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Od powyższej zasady ogólnej zostały zatem przewidziane odstępstwa, które jednak nie mają zastosowania do świadczenia usług na ruchowym majątku rzeczowym.

Zgodnie z art. 45. ustawy z dnia 23 kwietnia Kodeks cywilny Wnioskodawca wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Pojęcie "świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym" nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Za usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się m.in. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z ww. rzeczami, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie.

Jak wynika z powyższego, pojęcie "usługi na ruchomym majątku rzeczowym" nie obejmuje wyłącznie czynności służących wytwarzaniu nowego towaru, czy też nowej "jakości". Czynności wykonywane w ramach tych usług mogą również polegać na np. demontażu lub przetworzeniu. Ważne jest aby wystąpiły następujące przesłanki:

* czynności muszą być wykonywane na rzeczach ruchomych i skutkować ich zmianą pożądaną przez zleceniodawcę,

* ww. rzeczy ruchome muszą być powierzone przez zleceniodawcę (lub ich udział w stosunku do materiałów własnych usługodawcy musi być przeważający).

Z powyższego wynika, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zasadnie uznał, że wykonuje usługę na ruchomym majątku rzeczowym, będącym własnością kontrahenta, powierzonym mu w celu jego uszlachetnienia.

Stosownie do powyższego, ponieważ usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie zostały zawarte w wyłączeniach od zasady ogólnej, miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie będzie to zatem terytorium Chin (siedziba działalności gospodarczej kontrahenta) lub też, gdy usługa będzie wykonywana na rzecz Oddziału chińskiego w Niemczech (stałe miejsce prowadzenia działalności), będzie to terytorium Niemiec. Tym samym w oby dwóch przypadkach usługa w stanie przedstawionym we wniosku wykonywana przez Wnioskodawcę nie będzie opodatkowana na terytorium kraju.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze - art. 106 ust. 2 ustawy.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania określone zostały w rozdziale 3 (§ 4-26) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 26 ust. 1 tego rozporządzenia, przepisy § 5, § 7-22a i § 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Według ust. 2 powyższego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Stosownie zaś do ust. 4 powyższego paragrafu, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Stosownie do powyższego wykonanie przedstawionych przez Wnioskodawcę usług powinno zostać udokumentowane fakturą VAT bez wykazania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Tym samym przedstawione przez Wnioskodawcę usługi wykonywane dla kontrahenta chińskiego z siedzibą w Chinach lub dla Oddziału chińskiego kontrahenta w Niemczech (prowadzącego stałą działalność na terytorium Niemiec) nie są opodatkowane na terytorium kraju.

Należy jednak mieć na uwadze, iż w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika z kraju Wspólnoty (oddziału kontrahenta chińskiego prowadzącego stałą działalność na terytorium Niemiec) konieczne jest umieszczenie na fakturze numeru, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informacji, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi zgodnie z § 26 ust. 4 cyt. rozporządzenia.

Zasadniczo charakter transakcji powinien wynikać z zawartej pomiędzy kontrahentami umowy. Strony powinny w niej określić, czy przedmiotem umowy jest dostawa towaru, czy też świadczenie usług. Jak przedstawiono w sytuacji będącej przedmiotem wniosku usługa montażu komponentów zakupionych przez Wnioskodawcę do części będących własnością kontrahenta chińskiego jest usługą na ruchomym majątku rzeczowym, której miejsce świadczenia ustala się zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 i ust. 2 ustawy. W takim przypadku, kwota należności za wykonaną usługę obejmuje już koszt zamontowanej części. Zatem podstawę opodatkowania w przedmiotowej sprawie stanowi cała kwota należna wynikająca z faktury (a więc, także wartość zużytych komponentów).

Mając powyższe na uwadze stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana dla przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym przedstawione usługi są wykonywane na rzecz kontrahenta Wnioskodawcy posiadającego siedzibę na terytorium Chin lub dla Oddziału kontrahenta chińskiego posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Niemiec, a także przy założeniu, że kontrahent Wnioskodawcy nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w art. 28b ust. 2, dla którego świadczona byłaby usługa opisana we wniosku. Tym samym traci swą aktualność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przeszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl