IBPP3/443-869/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-869/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków powstałych podczas napełniania butli gazem propan-butan o kodzie CN 2711 19 00 do celów grzewczych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków powstałych podczas napełniania butli gazem propan-butan o kodzie CN 2711 19 00 do celów grzewczych.Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 grudnia 2009 r. i 14 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy w którym dokonuje napełniania butli gazem propan-butan o kodzie do celów grzewczych. W procesie napełniania powstają ubytki gazu, które są określone 2-3 razy w roku na podstawie całkowitego opróżnienia zbiornika magazynowego składu podatkowego i są to zwykle ubytki powstające podczas procesu technologicznego napełniania butli gazem. Rozlew gazu jak również opróżnianie zbiornika odbywa się zawsze pod stałym nadzorem pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem jego działalności w składzie podatkowym jest rozlew gazu płynnego (mieszaniny propan-butan) do butli gazowych przeznaczonych do celów grzewczych o kodzie CN 2711 19 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawka 695 zł za 1000kg jest właściwą stawką podatku akcyzowego w stosunku do ubytków powstających w procesie napełniania butli gazem propan-butan do celów grzewczych, jak również do stosowania podczas składania deklaracji AKC-4 wraz z załącznikami i informacji INF-J.

Zdaniem Wnioskodawcy stawka 695 zł za 1000kg jest właściwa do zapłaty przez Wnioskodawcę podatku akcyzowego z tytułu ubytków powstających w procesie napełniania butli gazem propan-butan.

Do tej pory Wnioskodawca stosował stawkę 695 zł za 1000 kg ubytków i według tej stawki dokonuje zapłaty podatku akcyzowego do Izby Celnej. Wnioskodawca podkreśla, że stawką jaką stosują pracownicy urzędu celnego podczas ściągania środków z zabezpieczenia akcyzowego Wnioskodawcy jest również stawką w wysokości 695 zł za 1000 kg.

Pytanie Wnioskodawcy jest spowodowane tylko i wyłącznie zasugerowaniem przez pracownika urzędu celnego zasadności stosowania stawki w wysokości 54,28 zł za 1000 kg od ubytków powstających w procesie napełniania butli gazem propan-butan przeznaczonego do celów grzewczych oraz że stosowana przez Wnioskodawcę stawka akcyzy jest niezasadna z uwagi na fakt, że jest to stawka podatku akcyzowego stosowana wyłącznie w stosunku do gazu propan-butan przeznaczonego do celów pędnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą są ubytki wyrobów akcyzowych.

Przez ubytki wyrobów akcyzowych po myśli art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumieć należy wszelkie straty:

a.

wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,

b.

napojów alkoholowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż wyłączono z definicji ubytków wyrobów akcyzowych straty powstające podczas produkcji wyrobów energetycznych. Z uzasadnienia do projektu ustawy o podatku akcyzowym (druk sejmowy 1083) wynika, iż powyższe wyłączenie związane jest z wynikającymi z przyczyn obiektywnych problemami przedsiębiorców z uzyskaniem legalizacji części z eksploatowanych obecnie w składach podatkowych zbiorników na paliwa silnikowe i opałowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż straty powstające podczas produkcji wyrobów energetycznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zaś do wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715.

Z powyższego wynika, iż gaz płynny propan-butan o kodzie CN 2711 19 00 jest wyrobem energetycznym, a jego rozlew do butli gazowych przeznaczonych do celów grzewczych jest produkcją w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym ubytki gazu płynnego propan-butan CN 2711 19 00 powstające w składzie podatkowym Wnioskodawcy podczas napełniania butli gazowych przeznaczonych do celów grzewczych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl