IBPP3/443-863/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-863/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z 2 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.) oraz pismem z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżania podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżania podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 września 2013 r. znak: IBPP3/443-863/13/EJ oraz pismem z 10 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 października 2013 r. znak: IBPP3/443-863/13/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (uzupełniony w piśmie z 2 października 2013 r.):

Wydatki poniesione i ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu "..." realizowanego w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. dotyczą wyłącznie wynagrodzenia pracownika zatrudnionego przez Wnioskodawcę i dokumentowane są za pomocą listy płac wystawianych na Wnioskodawcę.

Głównym celem projektu jest wyposażenie Punktów Informacji Turystycznej oraz utworzenie portalu internetowego. Zakupy usług czy środków trwałych dokonywane są przez pozostałych partnerów i Lidera ww. projektu.

Realizowany projekt nie generuje żadnych przychodów dla Wnioskodawcy, ani jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymane materiały promocyjne nie są sprzedawane, są nieodpłatnie rozdawane osobom zainteresowanym atrakcjami województwa.

W piśmie z 2 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie nabył żadnych towarów ani usług w ramach realizowanego projektu "...". Jedynie wydatki jakie ponosił i ponosić będzie w ramach ww. projektu to wydatki związane z wynagrodzeniem osoby zatrudnionej na potrzeby realizacji ww. przedsięwzięcia, na podstawie umowy o pracę.

Projekt "..." realizowany jest w partnerstwie z: Organizacją Turystyczną (Lider), G., Stowarzyszeniem R., Związkiem Gmin oraz Wnioskodawcą, a jego głównym celem jest zwiększenie dostępu do informacji turystycznej poprzez stworzenie systemu informacji turystycznej tworzącego zintegrowaną sieć Punktów Informacji Turystycznej, platformy informatycznej i bazy danych oraz stworzenie oznakowania Punktów Informacji Turystycznej oraz atrakcji turystycznych, pozwalającego wykreować nowy wizerunek województwa.

W wyniku realizacji ww. projektu doposażono w sprzęt analogowy i cyfrowy 34 istniejące oraz 33 nowopowstające Punkty Informacji Turystycznej na terenie województwa. Wnioskodawca będący w ww. projekcie Partnerem Subregionalnym odpowiada za:

* koordynowanie przygotowania projektu na obszarze swojego działania tj. Subregionu Zachodniego,

* wdrażanie, monitorowanie oraz raportowanie do Organizacji Turystycznej (Lider projektu) przebiegu wdrażania niniejszego przedsięwzięcia,

* wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości w realizacji projektu lub niewłaściwego wykorzystania przekazanej pomocy przez Beneficjentów Końcowych, na swoim obszarze działania,

* dystrybucję i redystrybucję materiałów informacyjno-promocyjnych (drukowanych oraz multimedialnych) otrzymanych od Lidera projektu.

W trakcie realizacji projektu tj. począwszy od 2011 r. w 18 gminach i powiatach Subregionu zaangażowanych w realizację, zamontowanych zostanie łącznie 22 infokiosków turystycznych, powstało 8 nowych Punktów Informacji Turystycznej, doposażono 2 istniejące Punkty IT, przygotowano oznakowanie dojścia/dojazdu do PIT, a także oznakowanie dojazdu do 24 atrakcji turystycznych w tym obiektów na szlaku architektury drewnianej. Ponadto wszystkie PIT otrzymały wyposażenie oraz otrzymują materiały promocyjne.

Wnioskodawca zaznacza, że wyposażenie do PIT oraz materiały promocyjne nie były zakupywane przez Wnioskodawcę tylko przez Lidera. Na fakturach związanych z zakupem środków trwałych i usług nie widnieje Związek.

Koszty jakie ponosił Wnioskodawca dotyczą wyłącznie wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na potrzeby realizacji ww. przedsięwzięcia, na podstawie umowy o pracę. Wynagrodzenie z tytułu tejże umowy wypłacane jest na podstawie sporządzanej co miesiąc listy płac, która wraz ze stosownymi zestawieniami i dokumentami potwierdzającymi dokonanie przelewu wynagrodzenia jest podstawą do refundacji poniesionych z tego tytułu kosztów. Wnioskodawca nie będzie prowadził Punktu Informacji Turystycznej.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Według opinii Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu w ramach realizowanego projektu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ze względu na fakt, iż Wnioskodawca czyli Związek nie dokonywał jak i nie będzie dokonywać żadnych zakupów towarów lub usług. Koszty jakie ponosił i będzie ponosić dotyczą wyłącznie wynagrodzenia pracownika biura Związku zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na potrzeby realizacji ww. przedsięwzięcia. Ponadto Wnioskodawca zarejestrowany jest jako podatnik VAT zwolniony.

Mając na uwadze powyższe, przedmiotowy wniosek dotyczy wyłącznie interpretacji przepisów o podatku od towarów i usług i należy go rozumieć w kontekście kosztów rozliczanych z Instytucją Pośredniczącą, która sprawuje nadzór (kontrolę) nad realizacją projektu i zgodnie z jej wytycznymi wszyscy partnerzy projektu winni wykazać, że nie mają możliwości obniżania podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 2 października 2013 r.):

Czy realizując projektu i ponosząc wydatki wyłącznie na wynagrodzenie pracownika (umowa o pracę) Wnioskodawca ma możliwość obniżania podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przy realizacji projektu pn. "..." Wnioskodawca nie nabywał żadnych towarów i usług. Wnioskodawca zgodnie ze statutem:

* jest dobrowolnym samorządnym stowarzyszeniem gmin i powiatów, powołanym dla wsparcia idei samorządności lokalnej, ochrony wspólnych interesów, wymiany doświadczeń, promocji osiągnięć oraz kultywowania historycznych więzi,

* nie prowadzi działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca jest biernym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie przysługuje mu prawo do odzyskania podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako partner realizuje projekt pn. "...". Liderem projektu jest Organizacja Turystyczna. Celem projektu jest zwiększenie dostępu do informacji turystycznej poprzez stworzenie systemu informacji turystycznej tworzącego zintegrowaną sieć Punktów Informacji Turystycznej, platformy informatycznej i bazy danych oraz stworzenie oznakowania Punktów Informacji Turystycznej oraz atrakcji turystycznych, pozwalającego wykreować nowy wizerunek województwa. Zakupy usług czy środków trwałych dokonywane są przez pozostałych Partnerów i Lidera ww. projektu. Wnioskodawca nie dokonywał, jak i nie będzie dokonywać żadnych zakupów towarów lub usług. Koszty jakie ponosił i będzie ponosić dotyczą wyłącznie wynagrodzenia pracownika biura Związku zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na potrzeby realizacji ww. przedsięwzięcia

Realizowany projektu nie generuje żadnych przychodów dla Wnioskodawcy, ani jego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymane materiały promocyjne nie są sprzedawane, są nieodpłatnie rozdawane osobom zainteresowanym atrakcjami województwa.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (Lidera i partnerów projektu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżania podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Wobec powyższego, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl