IBPP3/443-856/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-856/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) i z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) i z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się wywozem i unieszkodliwianiem odpadów (PKD 90.02Z). Wnioskodawca odbiera od klientów odpady medyczne, weterynaryjne, spożywcze, elektryczne i elektroniczne, a następnie transportuje je do zakładów unieszkodliwiania. Wnioskodawca wystawia dla kontrahentów faktury VAT za gromadzenie, transport i unieszkodliwianie odpadów ze stawką VAT 7%. Zdarza się również wystawiać faktury korygujące in minus do faktur VAT dla kontrahenta, jeżeli okaże się że faktura była niesłusznie wystawiona. Podstawę opodatkowania Wnioskodawca obniża za dany okres rozliczeniowy, w którym została wystawiona korekta, pod warunkiem posiadania przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca usługi otrzymał korektę, potwierdzenia otrzymania korekty faktury. W przypadku uzyskania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, podstawę opodatkowania Wnioskodawca obniża w momencie uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korekty. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 stycznia Wnioskodawca wskazał, że usługi świadczone przez niego objęte są symbolem PKWiU jest 90.00.23 - usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe.

Zgodnie z art. 29 ust. 4b ustawy o podatku VAT warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

- wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, uslug telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 ustawy (usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo Wnioskodawca postępuje nie czekając na potwierdzenie otrzymania faktury korekty przez klienta i obniżając podstawę opodatkowania w okresie w którym została wystawiona faktura VAT korekta.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 29 ust. 4b wprost mówi, że uzyskanie potwierdzenia odbioru korekty faktury od klienta, nie jest wymagane w związku z działalnością Wnioskodawcy (wywóz i unieszkodliwianie odpadów). Stosując się do powyższego art. ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie naruszać ww. przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ww. ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ww. ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem w przypadkach określonych w art. 29 ust. 4b ww. ustawy otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego nie determinuje momentu ujęcia faktury korygującej w deklaracji podatkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacjach określonych w art. 29 ust. 4b ww. ustawy wystarczające jest samo wystawienie faktur korygujących aby możliwe było ich ujęcie w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono te faktury korygujące.

W poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazano usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne o symbolu PKWiU 90.0.

Zatem w przypadku ww. usług wystawiona faktura korygująca zmniejszająca kwotę podatku należnego powinna być rozliczona w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiono tę fakturę korygującą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się wywozem i unieszkodliwianiem odpadów. Powyższe usługi Wnioskodawca zakwalifikował do grupowania PKWiU 90. 00.23 - "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe". Wnioskodawca dla klientów wystawia faktury VAT za gromadzenie, transport i unieszkodliwianie odpadów ze stawką VAT 7%. Zdarzają się sytuacje kiedy Wnioskodawca wystawia faktury in minus do faktury VAT dla kontrahenta, jeżeli okaże się, że faktura była niesłusznie wystawiona.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy korekta "in minus" odnosi się do usług wywozu i zagospodarowania odpadów, zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 90.00.23 nie jest wymagane posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę usługi, wystarczające jest samo wystawienie faktury korygującej, aby możliwe było ujęcie takiej faktury w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym wystawiono tą fakturę korygującą. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego usług do grupowania statystycznego. Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl