IBPP3/443-855/12/AŚ - Ustalenie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-855/12/AŚ Ustalenie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 31 złożenia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 października 2012 r. (data złożenia 31 października 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 października 2012 r. znak: IBPP3/443-855/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Miasto na prawach powiatu) jest beneficjentem wielu projektów infrastrukturalnych, które otrzymały dofinansowanie ze środków unijnych. Jednym z projektów, który otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 jest projekt pn. "...". Celem bezpośrednim projektu jest wielofunkcyjne wykorzystanie zdegradowanych obszarów centrum.... (. Starówka...).

Rewitalizacja obejmie obszary miasta ważne z punktu widzenia mieszkańców, a zarazem strategiczne dla jego dalszego rozwoju. Będą to:

Starówka

1.

Budowa tarasu widokowego z ekspozycją przechodu bramnego przy ulicy K

2.

Rewaloryzacja istniejącego skweru przy ulicy O

3.

Zagospodarowanie terenu przyległego do budynku.

4.

Remont nawierzchni odcinka ulicy K (od ulicy O do ulicy P)

Park....

1.

Roboty w zakresie kształtowania terenów zielonych (ścinanie i karczowanie obumarłych drzew i krzewów);

2.

Urządzanie terenów zielonych (plantowanie, wykonanie łąk parkowych, humusowanle skarp, sadzenie drzew i krzewów);

3.

Wykonanie ścieżek i ciągów pieszo-jezdnych: ścieżka rowerowa, alejki spacerowe, droga pożarowa;

4.

Renowacja istniejących schodów terenowych;

5.

Wykonanie ogrodzenia parku;

6.

Budowa fontann;

7.

Wykonanie instalacji wodnej zasilającej fontanny i wykonanie odwodnienia terenu;

8.

Montaż elementów małej architektury: ławek i koszy na śmieci, stolików i ławek do gier planszowych oraz tablic informacyjnych, osłon drzew i cokołów pod rzeźby;

9.

Montaż urządzeń na placu zabaw i wykonanie nawierzchni placu;

10.

Wykonanie instalacji oświetlenia parku i zasilania obiektów;

11.

Budowa sceny plenerowej;

12.

Przebudowa terenowych czerpni powietrza;

13.

Wymiana zadaszenia wejścia do X;

14.

Remont boiska wielofunkcyjnego;

15.

Renowacja trybuny ziemnej przy boisku i lodowisku;

16.

Adaptacja i rozbudowa pawilonu parkowego;

17.

Budowa parkingu wielopoziomowego;

18.

Budowa śmietnika

Beneficjentem projektu jest Miasto, natomiast realizatorem zadania jest Urząd Miejski (jego wydziały), na który wystawiane są wszystkie faktury VAT. Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji jest Miasto.

Zarządzanie boiskiem/lodowiskiem i budynkiem parkowym przekazane zostanie. Ośrodkowi Sportu i Rekreacji -... (jednostka organizacyjna miasta, posiadająca własny NIP i samodzielnie rozliczająca się z Urzędem Skarbowym). Za udostępnianie lodowiska będą pobierane opłaty przez....

Ponadto należy nadmienić, iż opłaty za wstęp na lodowisko obowiązywały jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu, a więc projekt nie zakłada wybudowanie nowego lodowiska, tylko modernizację istniejącego. Pozostałe części inwestycji będą udostępniane mieszkańcom nieodpłatnie.

W piśmie z dnia 29 października 2012 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1.

Wnioskodawca jednoznacznie potwierdzam, że efekty projektu, tj. zrewitalizowana Starówka oraz Park..., nie będę wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

2.

Zrewitalizowana Starówka będzie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatnie udostępniona wszystkim użytkownikom.

3.

Zadaszenie przed wejściem do X nie zwiększa wartości początkowej tego obiektu, gdyż zostało ono przyjęte na majątek Gminy osobnym drukiem OT. Realizacja tej części zadania podyktowana jest względami estetycznymi - nowe zadaszenie nawiązuje swoim charakterem i wyglądem do wybudowanej naprzeciwko X sceny plenerowej i nie jest trwale związane z ww. budynkiem (występuje jako obiekt wolnostojący przed wejściem). Pozostawienie starego zadaszenia nie pasowałoby do projektowanej koncepcji architektonicznej tej części parku. Budynek X jest własnością X.

4.

X jest samorządową instytucją kultury, dla której organizatorem jest Miasto. Budynek X stanowi własność X. Natomiast działka pod budynkiem stanowi własność Gminy w użytkowaniu wieczystym X, które z tego tytułu wnosi opłatę roczną.

5.

Towary i usługi niezbędne do wymiany zadaszenia wejścia do X nie są. związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

6.

Budynek parkowy, boisko i lodowisko znajdują się na działkach oddanych w trwały zarząd na rzecz y, który z tego tytułu wnosi opłatę roczną.

7.

Opłaty za wstęp na lodowisko do tej pory były pobierane przez Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu Miasto (Urząd Miejski) ma możliwość odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT. Faktury VAT za realizację poszczególnych etapów prac wystawiane są na Urząd Miejski, a opłaty za korzystanie z lodowiska będzie pobierał Y (jednostka organizacyjna miasta, posiadająca własny NIP i samodzielnie rozliczająca się z Urzędem Skarbowym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy (miasta). Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Miasto na prawach powiatu) jest beneficjentem projektu pn. "...". Celem bezpośrednim projektu jest wielofunkcyjne wykorzystanie zdegradowanych obszarów centrum.... (...Starówka i Park...).

Realizatorem zadania jest Urząd Miejski w (jego wydziały), na który wystawiane są wszystkie faktury VAT. Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji jest Miasto, a efekty projektu, tj. zrewitalizowana Starówka oraz Park..., nie będę wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w przypadku towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę związek taki nie występuje. Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie tut. organu jednoznacznie wskazał, że efekty projektu, tj. zrewitalizowana Starówka oraz Park..., nie będę wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca (tekst jedn.: Miasto ani też obsługujący go Urząd Miejski) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca (tekst jedn.: Miasto ani też obsługujący go Urząd Miejski) nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Miasta jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie efekty projektu, tj. zrewitalizowana Starówka oraz Park..., nie będę wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Miasto wytworzonych i zmodernizowanych środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl