IBPP3/443-855/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-855/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy aromatów i esencji owocowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy wykorzystywanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy aromatów i esencji owocowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy.

Pismem z dnia 13 października 2011 r. (doręczonym 19 października 2011), na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniesionego wniosku.

Odpowiedź na powyższe wezwanie wpłynęła do tut. organu 27 października 2011 r. za pismem z dnia 24 października.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozpoczyna działalność jako agent/dystrybutor francuskiego producenta aromatów spożywczych - klientami Wnioskodawcy będą zakłady produkujące wyroby spożywcze na terenie Polski.

Nabywane wewnątrzwspónotowo aromaty spożywcze o kodach CN 3302 90 10 oraz 3302 10 90 zawierają w swym składzie alkohol etylowy i nabywane będą w celu sprzedaży do wykorzystania do produkcji (wytwarzania) artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objetości.

Nabycie wewnatrzwspólnotowe ww. aromatów spożywczych dokonywane będzie na podstawie dokumentów handlowych.

Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego ani zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy aromat spożywczy (tzn. mieszanina substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2%objetości) zawierający alkohol etylowy - zakupiony w obrocie wewnątrzwspólnotowym i odsprzedany do produkcji artykułów spożywczych - żywności oraz napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega akcyzie i wymaga jakichkolwiek działań związanych z podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) alkohol etylowy zawarty w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od akcyzy i w związku z tym przedsiębiorstwo Wnioskodawcy nie jest zobowiązane do rejestracji jako "zarejestrowany odbiorca" i prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626.), za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ust. 1 ww. ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów spożywczych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy klasyfikowanych do kodu CN 3302 90 10 i 3302 10 90. Nabywane aromaty będą odsprzedawane producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2%.

Zgodnie z powyższym, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty w aromatach i esencjach owocowych jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą.

W sytuacji określonej we wniosku należy jednak brać pod uwagę zapisy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. aromatach i esencjach owocowych stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego.

W miejscu tym należy podkreślić, iż zwolnienie powyższe nie dotyczy aromatów i esencji owocowych, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy, tylko dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobach.

Powyższe odnosi się do sytuacji gdy nabywane wewnątrzwspólonotowo aromaty i esencje owocowe klasyfikowane są do wyrobów niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy tzn., gdy wyroby te nie są zaliczone do wyrobów akcyzowych - tj. jak w niniejszej sprawie zaliczonych do kodu CN 3302 90 10 i 3302 10 90.

Alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto należy zauważyć, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".

W sprawie będącej przedmiotem wniosku aromaty spożywcze objęte wnioskiem nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę na podstawie dokumentów handlowych nie zostały wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym w opisanej we wniosku sytuacji nabycie przedmiotowych aromatów spożywczych nie może być dokonane przez zarejestrowane odbiorcę, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego i dalszej odsprzedaży w stanie niezmienionym wyrobów w postaci aromatów i esencji owocowych mieszanin substancji zapachowych zaklasyfikowanych do wyrobów nieakcyzowych o kodach CN 3302 90 10 i 3302 10 90 (zawierających w swoim składzie alkohol etylowy), przeznaczonych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości - alkohol zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków.

Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Wnioskodawcę aromatów i esencji owocowych nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, odsprzedawanych następnie producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, następuje bez zastosowania dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5 tj. Wnioskodawca nie musi prowadzić składu podatkowego ani posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy oraz nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych przedmiotowych wyrobów.

Niemniej jednak w sytuacji, o której tu mowa, mimo, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów oraz składania stosownych oświadczeń dotyczących przeznaczenia wyrobów w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych zawierające alkohol zwolniony z akcyzy, zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl