IBPP3/443-851/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-851/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. organu 28 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój Wnioskodawcy (dalej "Spółki"), Spółka podjęła decyzję o reorganizacji działalności. Na skutek reorganizacji planuje się wydzielenie ze Spółki pionu marketingu oraz pionu sprzedaży (dalej zwanymi: "Jednostką Wydzielaną").

W skład pionu marketingu wchodzi dział marketingu oraz dział szkolenia. Szkolenia prowadzone przez pion marketingu skierowane są do m.in. podmiotów zewnętrznych. Natomiast w skład pionu sprzedaży wchodzą działy sprzedaży krajowej i sprzedaży zagranicznej. Sprzedaż prowadzona jest zarówno przez pracowników działów sprzedaży, jak i podmioty związane ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych. Sprzedawane towary i produkty będą przechowywane w magazynach i pomieszczeniach Spółki zarządzanych przez inne piony niż wchodzące w skład Jednostki Wydzielanej, w szczególności przez dział logistyki, lub w magazynach i pomieszczeniach podmiotów trzecich.

Wyodrębnienie Jednostki Wydzielanej nastąpi w formie uchwały Zarządu. Uchwała będzie uwzględniała między innymi następujące aspekty wyodrębnienia Jednostki Wydzielanej:

1.

wyodrębnienie organizacyjne

Uchwała będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu Jednostek Wydzielanej oraz wskazanie osób kierujących Jednostką Wydzielaną.

Do uchwały zostaną załączone:

* lista pracowników przypisanych do Jednostki Wydzielanej, w tym wskazany zostanie kierownik odpowiedzialny za zarządzanie,

* struktura organizacyjna Jednostki Wydzielanej,

* zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań).

Spółka zakłada, że do Jednostki Wydzielanej zostaną alokowane składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności marketingowej, szkoleniowej oraz sprzedaży, jak m.in., środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umowy gospodarcze związane z marketingiem i sprzedażą, kontrakty handlowe w zakresie sprzedaży, część środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych Spółki, niektóre należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania. Do Jednostki Wydzielanej przypisany zostanie również pracownik odpowiedzialny za zarządzanie know-how.

Jednostka Wydzielana będzie posiadać własną nazwę, którą będzie mogła się posługiwać w obrocie gospodarczym. W konsekwencji, Jednostka Wydzielana zostanie formalnie wyodrębnione w strukturze Spółki.

2.

wyodrębnienie finansowe

W ewidencji księgowej Spółki, na podstawie uchwały Zarządu o wyodrębnieniu Jednostki Wydzielanej, zostaną dokonane zmiany umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań dla Jednostki Wydzielanej.

Jednostka Wydzielana będzie miała przypisane własne rachunki bankowe. Ponadto do Jednostki Wydzielanej zostanie alokowana część środków znajdujących się w kasie oraz na rachunkach bankowych Spółki.

3.

wyodrębnienie funkcjonalne

Uchwała o wyodrębnieniu będzie zawierała opis działalności, jaką będzie prowadziła Jednostka Wydzielana, to jest działalność marketingowo, szkoleniowa oraz działalność w zakresie sprzedaży.

Ponadto do Jednostki Wydzielanej przypisane zostaną kontrakty handlowe, co oznacza, że będzie posiadać ona niezależne źródło przychodów.

Należy podkreślić, że po wyodrębnieniu, dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, w tym, kontraktami handlowymi, własnymi należnościami i zobowiązaniami, prawem do korzystania z nieruchomości etc. Jednostka Wydzielana będzie mogła samodzielnie realizować swe zadania. Nie będzie ona, bowiem sumą składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność marketingowa, szkoleniowa i sprzedaż, lecz zorganizowanym zespołem tych składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań.

W kolejnym etapie reorganizacji, wyodrębniona Jednostka Wydzielana zostanie wniesiona, jako aport, do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka SPV), w której to Spółka będzie jedynym udziałowcem. W konsekwencji, Spółka SPV przejmie wszystkie zadania z zakresu marketingu, szkolenia i sprzedaży produktów Spółki, a Spółka skupi swoją działalność na działalność podstawowej, w szczególności na produkcji profili okiennych.

Jednostka Wydzielona będzie dysponowała prawem do korzystania z nieruchomości.

W związku z powyższym zadano pytanie, które ostatecznie zgodnie z pismem z dnia 11 października 2011 r. brzmi następująco:

Czy w kontekście planowanej transakcji aportu Jednostki Wydzielanej do Spółki SPV, należy Jednostkę Wydzielaną zaklasyfikować jako zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy VAT i w związku z tym na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy do wniesienia aportem Jednostki Wydzielanej nie będą miały zastosowania przepisy ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy Jednostka Wydzielana, do której alokowane zostaną wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki majątkowe, będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy VAT pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (wraz z zobowiązaniami) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

* zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W związku z powyższym, dla uznania wyodrębnionej jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne jest wyodrębnienie składników majątkowych zarówno na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej, jak i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa VAT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Przywołana interpretacja odnosi się do definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie podatku CIT, jednakże definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie CIT jest taka sama jak w ustawie VAT, Dlatego teza zawarta w przywołanej interpretacji zdaniem Spółki, znajdują zastosowanie również w odniesieniu do pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie podatku VAT. Podobnie przyjmuje się w doktrynie - "należy w pierwszej kolejności podkreślić, iż definicja zawarta w art. 2 pkt 27e jest tożsama z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 PDOPrU i art. 5a pkt 4 PDOFizUę (Michalik T., VAT. Komentarz, 2010).

Dodatkowo "o wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 marca 2011 r., sygn. IPPP1/443-1295/10-2/BS). Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wyodrębnienie Jednostki Wydzielanej nastąpi na podstawie uchwały Zarządu. Uchwała będzie zawierać w szczególności zestawienie materialnych i niematerialnych składników (w tym zobowiązań) oraz wykaz pracowników przyporządkowanych do tej jednostki. Jednostka Wydzielana będzie posiadać własną strukturę organizacyjną, na której czele będzie stał kierownik odpowiedzialny za zarządzanie tą jednostką oraz własną nazwę. W konsekwencji, Jednostka Wydzielana zostanie formalnie wyodrębniona w strukturze Spółki.

Ponadto, o organizacyjnym wyodrębnieniu w strukturze Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa mającej być przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przemawia fakt ze Jednostka Wydzielana prowadzić będzie w ramach Spółki ściśle określony rodzaj działalności, który nie jest realizowany przez jakąkolwiek inną część Spółki. Jednostka Wydzielana przejmie bowiem wszystkie zadania z zakresu marketingu, szkolenia t sprzedaży produktów Spółki. Działalność ta będzie prowadzona w sposób samodzielny, choć w ramach struktury prawnej Spółki. Jednostka Wydzielana posiadać będzie majątek (tj. aktywa i pasywa) niezbędny do samodzielnego prowadzenia działalności. Do jednostki tej przypisane zostaną kontrakty handlowe oraz umowy gospodarcze związane z zakresem jej działalności, a także wynikające z tych umów należności i zobowiązania oraz przychody i koszty. W związku z tym, Jednostka Wydzielana będzie mogła realizować swoją działalność jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Spółka wskazuje, iż stanowisko takie znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych (np. indywidualna interpretacje prawa podatkowego z dnia 26 października 2009 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy: sygn. ITPB3/423-396a/09/DK).

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, należy uznać, iż Jednostka Wydzielana będzie spełniać wszelkie wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy CIT.

Wyodrębnienie finansowe

Zdaniem Spółki, Jednostka Wydzielana stanowić będzie także zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wyodrębniony finansowo, o czym świadczyć będzie m.in. dostosowanie ewidencji księgowej Spółki w sposób umożliwiający ewidencję zdarzeń gospodarczych dotyczących działalności tej jednostki. W rezultacie będzie istniała możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Jednostki Wydzielanej.

Dodatkowo jednostka będzie posiadać własne środki pieniężne na finansowanie bieżącej działalności oraz własne rachunki bankowe.

Należy przy tym podkreślić, iż ustawa VAT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności, czy konieczne jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych czy sporządzanie bilansów. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż "wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa" (J. Marciniuk "Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2008" Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008; por. także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w warszawie z dnia 10 września 2009 r., sygn. IPPB5/423-436/09-27MB). Ponadto, jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji z dnia 9 czerwca 2009 r., sygn. IPPP2/443-312/09-27AS, "wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i daty się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze)". Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 1 kwietnia 2011 r. sygn. ITPP2/443-15/11/AP, zgodnie z którą "wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa."

Mając na uwadze opisane powyżej okoliczności, zdaniem Spółki, wyodrębniona ze Spółki Jednostka Wydzielana będzie spełniać warunek wyodrębnienia finansowego, o którym mowa w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie VAT, wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (także por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2008 r., sygn. ITPB3/423-519D/08/AW).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Jednostka Wydzielana zostanie przeznaczona do realizacji zadań z zakresu marketingu, szkolenia oraz sprzedaży produktów Spółki. W tym celu do Jednostki Wydzielanej zostaną alokowane składniki majątkowe konieczne do kontynuacji działalności marketingowej, szkoleniowej i sprzedaży w zakresie prowadzonym wcześniej przez Spółkę, w szczególności, środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, towary handlowe, prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych z kontrahentami oraz pozostałych umów gospodarczych związanych z działalnością jednostki, wierzytelności, zobowiązania oraz pracownicy dedykowani wcześniej w Spółce do realizacji tego typu zadań.

Jednostka Wydzielana będzie także posiadać niezależne źródła przychodów z tytułu realizacji kontraktów handlowych, które zostaną do niej przypisane. A zatem, zdaniem Spółki, należy uznać, że Jednostka Wydzielana zostanie wyodrębniona także pod względem funkcjonalnym ze struktury Spółki.

Potwierdzeniem należytego funkcjonalnego wyodrębnienia jednostki ze struktury Spółki jest również fakt, iż kontynuowanie działalności marketingowej, szkoleniowej i sprzedaży przez Jednostkę Wydzielaną nie będzie wymagało od niej żadnych dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników.

Ponadto, w opinii Spółki, Jednostka Wydzielana będzie mogła również funkcjonować jako niezależny podmiot, gdyby potencjalnie zaistniała taka konieczność. Składniki przypisane do Jednostki Wydzielanej będą bowiem stanowiły odpowiednio powiązaną całość i będą przyczyniały się do osiągania przez nią przychodów niezależnie od pozostałej części Spółki. Dodatkowo Jednostka Wydzielana, poprzez swoich pracowników wykorzystujących przyporządkowane składniki majątkowe, będzie w stanie sama prowadzić na bieżąco działalności marketingowo-dystrybucyjną.

Podsumowując, zdaniem Spółki, organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Jednostki Wydzielanej pozwala na uznanie jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy VAT. W związku z powyższym, stanowisko Spółki, iż Jednostka Wydzielana będzie stanowić samodzielnie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT należy uznać za prawidłowe.

W konsekwencji, stosownie do brzmienia art. 6 pkt 1 ustawy VAT, do transakcji wniesienia aportem Jednostki Wydzielanej do Spółki SPV, przepisy ustawy VAT nie znajdą zastosowania.

Pogląd, iż zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 23 września 2011 r. sygn. IPTPP1/443-407/11-2/MW uznał za prawidłowe, iż "Dział wraz z przypisanymi mu składnikami materialnymi i niematerialnymi, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa jeszcze w ramach Spółki przed dokonaniem ewentualnego aportu. (...) W konsekwencji, zbycie w formie aportu Działu wraz z przypisanymi mu składnikami materialnymi i niematerialnymi, w tym zobowiązaniami, do spółki kapitałowej, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy VAT." Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 sierpnia 2011 r. sygn. IPPP1/443-1044/11-3/AW potwierdził, iż "organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie Działu pozwala na uznanie jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu VAT w związku z czym wniesienie Działu aportem przez Spółkę do SPV będzie wyłączone z zastosowania przepisów ustawy o podatku VAT w związku z czym po stronie Spółki w wyniku tej transakcji nie powstanie zobowiązanie w podatku VAT." Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 24 sierpnia 2010 r. sygn. IPPP1-443-1059/11-3/EK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 sierpnia 2010 r. sygn. IBPP3/443-535/11/KO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami w rozumieniu ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 tej ustawy).

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowane zostało w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, który stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach - takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podkreślić również należy, iż tak rozumiana zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż wyodrębnienie Jednostki Wydzielanej nastąpi w formie uchwały Zarządu. Uchwała będzie uwzględniała między innymi następujące aspekty wyodrębnienia Jednostki Wydzielanej:

1.

wyodrębnienie organizacyjne

Uchwała będzie zawierała oświadczenie o wyodrębnieniu Jednostek Wydzielanej oraz wskazanie osób kierujących Jednostką Wydzielaną.

Do uchwały zostaną załączone:

* lista pracowników przypisanych do Jednostki Wydzielanej, w tym wskazany zostanie kierownik odpowiedzialny za zarządzanie,

* struktura organizacyjna Jednostki Wydzielanej,

* zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań).

Spółka zakłada, że do Jednostki Wydzielanej zostaną alokowane składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności marketingowej, szkoleniowej oraz sprzedaży, jak m.in., środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umowy gospodarcze związane z marketingiem i sprzedażą, kontrakty handlowe w zakresie sprzedaży, część środków pieniężnych znajdujących się w kasie i na rachunkach bankowych Spółki, niektóre należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania. Do Jednostki Wydzielanej przypisany zostanie również pracownik odpowiedzialny za zarządzanie know-how.

Jednostka Wydzielana będzie posiadać własną nazwę, którą będzie mogła się posługiwać w obrocie gospodarczym. W konsekwencji, Jednostka Wydzielana zostanie formalnie wyodrębniona w strukturze Spółki.

2.

wyodrębnienie finansowe

W ewidencji księgowej Spółki, na podstawie uchwały Zarządu o wyodrębnieniu Jednostki Wydzielanej, zostaną dokonane zmiany umożliwiające ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań dla Jednostki Wydzielanej.

Jednostka Wydzielana będzie miała przypisane własne rachunki bankowe. Ponadto do Jednostki Wydzielanej zostanie alokowana część środków znajdujących się w kasie oraz na rachunkach bankowych Spółki.

3.

wyodrębnienie funkcjonalne

Uchwała o wyodrębnieniu będzie zawierała opis działalności, jaką będzie prowadziła Jednostka Wydzielana, to jest działalność marketingowa, szkoleniowa oraz działalność w zakresie sprzedaży.

Ponadto do Jednostki Wydzielanej przypisane zostaną kontrakty handlowe, co oznacza, że będzie posiadać ona niezależne źródło przychodów.

Należy podkreślić, że po wyodrębnieniu, dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, w tym, kontraktami handlowymi, własnymi należnościami i zobowiązaniami, prawem do korzystania z nieruchomości etc. Jednostka Wydzielana będzie mogła samodzielnie realizować swe zadania. Nie będzie ona, bowiem sumą składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność marketingowa, szkoleniowa i sprzedaż, lecz zorganizowanym zespołem tych składników przeznaczonym do realizacji określonych zadań.

W kolejnym etapie reorganizacji, wyodrębniona Jednostka Wydzielana zostanie wniesiona, jako aport, do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której to Spółka będzie jedynym udziałowcem. W konsekwencji, Spółka SPV przejmie wszystkie zadania z zakresu marketingu, szkolenia i sprzedaży produktów Spółki, a Spółka skupi swoją działalność na działalności podstawowej, w szczególności na produkcji profili okiennych. Jednostka Wydzielona będzie dysponowała prawem do korzystania z nieruchomości.

Odnosząc powyżej przywołane przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż opisana we wniosku "Jednostka Wydzielana" stanowi istotnie wydzieloną zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Tym samym planowana przez Spółkę w przyszłości reorganizacja działalności, której konsekwencją będzie wniesienie "Jednostki Wydzielonej" w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl